Hei,

Som dere kan se på bildene, er våre balkongstolper i behov av litt kjærlighet, så med andre ord er det på tide å bytte dem ut... :-)
Slitt hvit balkongstolpe på betongsokkel, malingen flasser av, antydning til råteskader nederst. Grønt gress og høstblader rundt.
Rød husfasade med balkong, balkongstolper og rekkverk i tre, stiger og hageutstyr ved veggen. Klar himmel og sollys treffer bygningen.

Dimensjonen på eksisterende (og nye) stolper er 120x120.

Jeg lurer på om noen har tips om hvordan jeg får opp stolpene litt fra grunnmuren. Har sett på mange forskjellige stolpesko, men ingen føles veldig bra... De grovere variantene som passer mine stolper krever et ganske stort hull rett ned i grunnmuren. Jeg har ikke tilgang til så stor bor/hullsag og er tvilende til om grunnmuren tåler inngrepet i det hele tatt eller om den vil sprekke opp.

Det som føles mentalt best akkurat nå er en stolpesko på plate, typ denne;
Solid metallstolpesko med justerbar høyde, egnet for å heve balkongstolper fra bakken for å beskytte mot fukt.

Noen som har andre tips om sko eller helt andre løsninger kanskje? Grunntanken er å beskytte den nedre delen av stolpen mot fukt og vann. Jo enklere/billigere løsning desto bedre, som amatør overarbeider jeg noen ganger ting... ;-) Har masse jernskrot hjemme, så jeg kan muligens konstruere noe på stedet.

Takk på forhånd og god påske!
Österby

Trolig så blir du vel begrenset i ditt utvalg av dimensjonen.
Ville det vært tenkbart å frese/hugge ut uttak i stolpene nederst for å kunne komme ned på f.eks. 90mm og bruke såkalte D-stolpesko (eksempel fra Biltema)?
Sådanne har jeg brukt til stolpene på vår veranda.

Blir det ikke vanvittig stygt med stolpesko med "fot" og gjenget stang i henhold til bildet ovenfor? På en terrasse kan man ofte gjemme stolpesko, men her er de veldig synlige.

Jeg ville forsøke å konstruere noe estetisk tiltalende ved hjelp av stålprofiler og sveising.

Står stolpene løst i dag, eller er de festet med noe usynlig metallbeslag? (Kan gjette på f.eks. en ståldubb i midten.)

Er stolpene homogene (=en stokk), eller er de satt sammen av smalere lekter planker? (Det ser ut som om det eventuelt kunne være sammensatte stolper, men det kan jo også være sprekker...?)

Har du vurdert å bare bytte den nedre delen (ca. 0,5-1m)? Passende da til trykkimpregnert. (Denne operasjonen går enklere om stolpen er sammensatt.)

Personlig ville jeg av estetiske grunner unngått synlige metallbeslag på et så fint gedigent gammelt bygg.

Jo dere har helt rett.. det blir ikke pent med stolpesko. Takk for at dere påpekte det!! ☺

De nye pelene er limtre stolper.

Usikker på om det finnes noen form for anker inni, skal fjerne litt råttent treverk og se etter.

Men man kan vel ikke male trykt treverk, kan man? I hvert fall ikke det første året eller så?

Hva har jeg ellers for options, "impregnere" nederste biten på stolpene (limtre) på en måte?

En kraftig gjenget stang har blitt brukt som "anker" og stikker opp fra sokkelen. Får tenke litt over påskehelgen.
Hvis det er noen som har et godt/pen forslag til løsning mottas det gjerne. ☺

Sett en mutter på gjengestangen da får du opp stolpen et stykke. Usikker på hvordan det blir med belastningen da du ikke får anlegg på hele overflaten.

Hull i stolpen kan du jo bore selv.

Bra tips, takk. Mutter nederst, bare for å kunne "heise" stolpen ved behov?

Ja, for å få den opp noen centimeter fra plinten, så slutter det å være en fukttransport derimellom.
Og finjusteringen av høyden kan gjøres der også.

Kan jeg droppe mutteren rent fuktmessig, og bare bruke en eller to firkantskiver modell større? Kanskje en litt dårligere fuktløsning, men tenker at det gir bedre lastfordeling/bæreevne og likevel hindrer mesteparten av vann/fukt.

• Liker
corre
  • Laddar…
Det går sikkert bra.

Det som har forårsaket problemet er jo at fundamentene er feilkonstruerte med tanke på fuktigheten og de er jo ikke estetisk tiltalende... synes jeg. Jeg ville ha byttet bare en meter av stolpene og kappet fundamentene i marknivå hvis de sitter fast ned til frostfritt.
Deretter ville jeg ha støpt en armert påstøp i riktig mål for stolpen slik at ingen snø eller vann kan samle seg.
Så ville jeg ha satt et lite beslag slik at rennende vann ikke påvirker.

Bruk japansag og lag en fin, fuktsikker skjøt som du limer med epoxy.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Nye stolper på plass, takk for alle tips å råd. Tok 2 stk flatbrikker modell større som sammen ga en glipe på litt over 1 cm mellom pilar og søyle.

Søylene stilte jeg i Beckers impregneringsolje ca 30 minutter (kun nederste vedenden, øvre vedenden impregnerte jeg med pensel). Så grunnte jeg med Beckers grunnfarge v og sluttstrøk 2 ganger med Beckers max. Med litt regelmessig kjærlighet håper jeg de holder livet ut... Nå må imidlertid resten av balkongen fikses opp for å matche de nye stolpene... 😊

Gammelt hus med nyrenoverte hvite stolper under balkongen, stiger lent mot veggene og diverse hageverktøy foran.

Ny hvitmalt stolpe på betongsokkel ved en veranda med en blå hageslange på tralle i forgrunnen.

• Liker
The Tor og 4 andre
  • Laddar…
Så der ja. Fint med tilbakemelding av resultat.

"Nå må dog resten av balkongen bli penere for å matche de nye stolpene... ��"
Ja, sånn er det når man renoverer gamle hus. Man begynner i en ende og så tar det aldri slutt. Og skulle man være rask og iherdig og komme hele veien rundt så er det antagelig på tide å fikse opp det første man renoverte...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.