Hei!

Har et lite problem og trenger tips på løsninger. Takk på forhånd!

Hull i gipsvegg for ledestang, merket i rosa. Plugget har løsnet og etterlatt et stort hull på ca. 18 mm i diameter.
Her satt en av tre skruer som holder et rekkverk. Det satt en plugg ikke beregnet for gips men heller betong. Den så ut til å være limt minst en gang og har nå gitt etter og etterlatt et stort hull på ca 18mm.

Skjeve skruer på trehylle, en med metallhatt; brukt for å montere en ledestang. Skaden oppsto når pluggen i veggen løsnet.
Her er skruen. 10mm i diameter.

Skruven til en ledestang på en hvit vegg, sett i profil. Skruens messingfargede hode er synlig, med en sort base feste til veggen. Skadet veggfeste for rekkverk i gipsvegg med stort hull rundt en skruve som mangler passende plugg.
Eksempel på en annen skrue som sitter høyere opp. Man kan se pluggen bak "hatten". Akkurat nå sitter denne stødig :)

En trelist ligger på et gulv med synlige skruehull for montering av en ledestang. En varmeovn og teppe er i bakgrunnen.
Rekkverket.

Jeg vil helst ikke lage nye hull i verken vegg eller rekkverk, men må vel vurdere det om det ikke finnes andre løsninger.

Har hittil ikke funnet større universalplugg enn 12mm (på bauhaus), hvilket er for lite til å dekke hullet. Antar at det finnes større å få tak i? Samtidig må jo pluggen gripe skruen om 10mm.

Kan man reparere gipsveggen og deretter bruke den til ny innfesting eller blir det for stor risiko for at alt løsner igjen?

Finnes det virkelig ingenting bak å skru i?
Om det ikke gjør det, så kunne jeg ha tenkt meg å bruke
Fishers fil&fix,

tommib
Den typen av rekkverk bør virkelig ikke henge bare i gips. Hvis den gjør det, vil jeg hevde at det er feilbygd. Festene for rekkverket bør sitte i bjelker.

• Liker
Julio Torrez og 2 andre
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den typen av ledstång bør virkelig ikke henge bare i gips. Om den gjør det ville jeg hevde at det er feilbygget. Festene for ledstången bør sitte i stendere.
Mm, det er jo ikke bra gjort helt klart. :confused:

tommib
Jeg skjønner at det ikke er så tiltalende å gjøre det rette, dvs enten lokalisere stenderne og sette festene der de er, eller rive veggen og sørge for at du har ordentlige festepunkter der festene skal være, men det er typ det eneste jeg kan anbefale.

En quick-fix kan være å lime på kryssfiner på gipsen og skru i den. Da må du ta solide biter. Det blir stygt ja.

det er nok best å først og fremst klargjøre om det virkelig kun er gips der festepunktene er? Fjern pluggen og lys inn med en lampe? Det burde bli tydelig ganske snart om det er en åpen vegg bak eller om det allikevel er noe annet enn kun gips.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Finnes det virkelig ingenting bak å skru i?
Om det ikke gjør det, så kunne jeg tenkt meg å bruke
Fishers fil&fix,
[media]
Jeg prøvde denne:
https://www.bauhaus.se/epoxylim-loctite-repair-putty-48g

Fungerte ikke særlig bra på gips samt at det ikke finnes noe bak den kan feste i. Satser på plan B nå; å kjøpe ny ledestang, ta ut hull der bjelker finnes og sette der.

S Stefan1972 skrev:
ts må nok klargjøre først og fremst om det virkelig kun er gips der festepunktene er? Ta ut pluggen og lys inn med lampe? Det burde framgå ganske snart om det er åpen vegg bak eller om det uansett er noe annet enn kun gips.
Det midtre festepunktet sitter i perlespont/trepanel (usikker på hva det kalles). Det sitter veldig hardt.
Veggoverflate med perlesponpanel og flere festepunkter.

Det heller vel mot å skaffe en ny stang og søke etter bjelke denne gangen.

tommib
Som sagt, du kan jo også sage opp gipsen der det forrige festet var og forsterke bak. Det blir litt sparkel- og malingsarbeid, men du kan bruke den håndlisten du allerede har.

• Liker
Ronny68
  • Laddar…
Jeg ville prøvd med en mollyplugg, prøv å finne en med samme dimensjon på gjengen som knotten, så erstatte den skruen med en bit gjengestang

• Liker
Ronny68
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.