Har et lite problem og trenger tips på løsninger. Takk på forhånd!
Her satt en av tre skruer som holder et rekkverk. Det satt en plugg ikke beregnet for gips men heller betong. Den så ut til å være limt minst en gang og har nå gitt etter og etterlatt et stort hull på ca 18mm.
Her er skruen. 10mm i diameter.
Eksempel på en annen skrue som sitter høyere opp. Man kan se pluggen bak "hatten". Akkurat nå sitter denne stødig
Rekkverket.
Jeg vil helst ikke lage nye hull i verken vegg eller rekkverk, men må vel vurdere det om det ikke finnes andre løsninger.
Har hittil ikke funnet større universalplugg enn 12mm (på bauhaus), hvilket er for lite til å dekke hullet. Antar at det finnes større å få tak i? Samtidig må jo pluggen gripe skruen om 10mm.
Kan man reparere gipsveggen og deretter bruke den til ny innfesting eller blir det for stor risiko for at alt løsner igjen?
Den typen av rekkverk bør virkelig ikke henge bare i gips. Hvis den gjør det, vil jeg hevde at det er feilbygd. Festene for rekkverket bør sitte i bjelker.
Den typen av ledstång bør virkelig ikke henge bare i gips. Om den gjør det ville jeg hevde at det er feilbygget. Festene for ledstången bør sitte i stendere.
Jeg skjønner at det ikke er så tiltalende å gjøre det rette, dvs enten lokalisere stenderne og sette festene der de er, eller rive veggen og sørge for at du har ordentlige festepunkter der festene skal være, men det er typ det eneste jeg kan anbefale.
En quick-fix kan være å lime på kryssfiner på gipsen og skru i den. Da må du ta solide biter. Det blir stygt ja.
det er nok best å først og fremst klargjøre om det virkelig kun er gips der festepunktene er? Fjern pluggen og lys inn med en lampe? Det burde bli tydelig ganske snart om det er en åpen vegg bak eller om det allikevel er noe annet enn kun gips.
Fungerte ikke særlig bra på gips samt at det ikke finnes noe bak den kan feste i. Satser på plan B nå; å kjøpe ny ledestang, ta ut hull der bjelker finnes og sette der.
ts må nok klargjøre først og fremst om det virkelig kun er gips der festepunktene er? Ta ut pluggen og lys inn med lampe? Det burde framgå ganske snart om det er åpen vegg bak eller om det uansett er noe annet enn kun gips.
Det midtre festepunktet sitter i perlespont/trepanel (usikker på hva det kalles). Det sitter veldig hardt.
Det heller vel mot å skaffe en ny stang og søke etter bjelke denne gangen.
Som sagt, du kan jo også sage opp gipsen der det forrige festet var og forsterke bak. Det blir litt sparkel- og malingsarbeid, men du kan bruke den håndlisten du allerede har.