Garasjebygging enkel med pulttak og åstak. Hører til en ganske moderne bygget bolig med ganske moderne utseende. Skal nå kle innerveggene og har vanskelig for å avgjøre hva jeg skal velge. Å kle med trepanel frister, for robustheten og enkelheten ved opphenging av lettere ting samt slippe å sparkle masse gipsplater som deretter uansett er sårbare. Har vanskelig for å velge hvilken type panel dog, faspanel, slettpanel, ulike glipper her og der. Det virker også som det råder begrepsforvirring selv blant de som selger trevarer. Slettpanel er tydeligvis at bordet er høvlet glatt, men endepanel er at enden er "spontet" men spont er vel en type bord? Eller er spont også synonymt med not og fjær?
Uansett vil jeg få et pent resultat og ikke få hytte- eller badstufølelse, og har litt vanskeligheter med å avgjøre hva man da skal velge for trepanel. Har dere noen tips? Eller om dere har noen helt andre ideer om veggkledning? Var litt inne på MDF i treimitasjon men det virker ikke engang å bli billigere så nesten strøket det helt.
Jeg satte OSB+6mm renoveringsgips i garasjen jeg nettopp delerennoverte. Malte direkte på gipsplatene. Men jeg hadde ganske lave krav til finish, og malt gips oppå en plankevegg er hva som har sittet der fra før.
Jeg satte OSB+6mm rehabiliteringsgips i garasjen jeg nettopp delrenoverte. Malte direkte på gipsplatene. Men jeg hadde ganske lave krav til finish og malt gips ovenpå en plankevegg er hva som sitter der fra før.
Stilig, sterkt, med og uten finish og uten å sparkle. Vanskelig ligning, her er mitt forslag:
Stående osb. Liggende gips 900mm, males med vaskbar maling. Bord over skjøter og midtskruerad. Bord kan ha skråskåret overkant så kan oppheng av typen "French cleat" brukes.
Jeg er positiv til trepanel, trodde ikke at tips om vanlig finsaget trevirke eller rupanel ville passe for noen som vurderer å bruke mdf
Mener selvfølgelig ikke rupanel eller finsaget, men slettspontet og lignende beregnet for innendørsbruk. Skulle gjerne ha tips om hva slags panel man skal velge for at det skal se ganske moderne og pent ut og ikke som en badstue
Takpanel da? Som Moelven Regina i 60*120cm format? Går sannsynligvis ikke å henge opp noe i dog.
Eller hvorfor ikke parkettgulv, så får du massevis av farger og mønstre å velge blant. Jeg har selv hvitbeiset enstavs askparkett på en fondvegg i trappen og bak radiatorer.
Hvit v-spontpanel i bredeste dimensjonen funker sikkert, andre smalere eller med større aksent i skjøtene vil nok se ut som badstue.