Jeg trenger å fjerne ca 8 mm langs hele veien av en allerede montert dørkarm som er malt med noen lag maling. Dette for å få plass til en Kulokabel, også forbi et stort speil, som ligger tett mot karmen og dermed hindrer at jeg bare klamrer som vanlig utenpå karmen.
Karmen har omtrent denne profilen, og det er ved den røde streken som skal fjernes:
Speilet som er i veien kan tas ned, men det må tilbake på samme plass etterpå.
Tips til hvordan jeg kan gjøre det. Jeg har senkesag med skinne, håndoverfres, multiverktøy (pmf180), japansag osv. i min verktøyarsenal. Og noe nytt kan eventuelt også anskaffes hvis det er den eneste, eller absolutt beste måten å løse det på. Alt skal males etterpå, så overflatene trenger ikke reddes.
Jeg har bare et kjempedårlig bilde, det er denne karmens høyre side som skal freses ned ca 8mm.
Jeg tror at det er vanskelig å få det fint med en multimaster - i min bok er den best når man sager mot fiberriktningen og ikke langs med fibrene. Jeg ville nok forsøkt å få på plass et anlegg på kledningen og så kjørt med håndoverfresen. Bare en tanke - hvis du skal gjøre om overflaten, hvorfor fjerner du ikke bare kledningen forsiktig og sager med bordsag eller senkesag?
Gitt at vi snakker et foder og ikke et helt leilighetskompleks:
Om anleggsflaten på fodret er så plan som din skisse gir inntrykk av ville jeg legge en rettholt eller tilsvarende oppå fodret, klemme fast gjennom døråpningen og deretter la multiverktøyet kjøre langs den. Man må selvfølgelig holde øye med vinkelen, men det føles likevel håndterbart (og lettere enn å for eksempel smelle opp hele sengen med skinne på veggen...)
Kanskje blir det lettere om man setter bladet i ~90 graders vinkel slik at maskinen kan kjøre langs skinnen snarere enn å stå rett ut, kan dog bli mer komplisert i enden av listen
Jeg lurer på om jeg skal prøve med multimaskinen likevel. Å holde det enkelt er selvfølgelig en hyggelig tanke. Å holde på og rigge skinner kan ta sin tid.
Å bruke det halvmåneformede bladet må jo være bra, styrer vel rett bedre?
Jeg forstår ikke, hvorfor så mange er imot multimaskinen. Tar man det rolig og kjører halvmånebladet skal det ikke være så vanskelig å få det rett. Blir ikke så mye støv heller.
Mulitcuttern fungerer ganske bra, når man kan kjøre nede i profilsporet.
Det kan kanskje være for fullt med maling, og/eller kanskje også ujevnt av den grunnen.
Jeg vet ikke, og det er ikke hjemme hos meg så jeg kan ikke sjekke nå.
Men jeg vurderer om jeg skulle feste opp en list/lekt type, med noen dykkert, og så sage med det halvmåneformede bladet styrt langs listen.
Hvis jeg tar det litt rolig, med tungen rett i munnen, burde det vel gå bra.
Er vel perfekt med halvmåne og multicutter der, vinklet så maskinen går stort sett parallelt med veggen og en styrlist for bladet. Lett håndterbart og så fint man kan be om man er forsiktig, alle andre tyngre maskiner i den situasjonen og oppriktede med skinner osv burde være betydelig mer vanskelig å håndtere.