Skal begi meg ut på å bygge om litt hjemme. Rive vegger har vi allerede gjort. Det var lett. ;) Nå skal det bygges nye vegger og en del vil bli våtromsvegger. Der kommer vi også til å måtte legge opp gulv med helling til sluk etc. Nå etterlyser jeg gode bøker som beskriver alle nødvendige steg og lag som veggen/gulvet må bestå av. Byggingen er jo ikke såå vanskelig i seg selv, men jeg har vanskelig for å finne alt som skal inngå (og i hvilken rekkefølge).

Takk på forhånd!

Det er derfor vi alle finnes på dette forumet. Da slipper du kjøpe dyre utdaterte bøker. Bare spør, så hjelper vi hverandre! Ps angående våtromsvegger blir det nye regler i sommer som du kanskje har sett. Sjekk ellers på www.bkr.se

fef skrev:
Det er derfor vi alle er på dette forumet. Da slipper du å kjøpe dyre utdaterte bøker. Bare spør, så hjelper vi hverandre! Ps angående våtromsvegger blir det nye regler i sommer som du kanskje har sett. Sjekk ellers på www.bkr.se
Takk! Det hørtes tillitvekkende ut. Om bare alle var som deg. :) Men dessverre er min erfaring at det kan være litt vanskelig å få svar i dette forumet (som likevel er det beste jeg har funnet på nettet). Innflyten av spørsmål er stor, og etter bare noen timer havner man i bakleksa...

Jeg er nå mest på jakt etter hvordan man skaper best mulig underlag for et godt våtrom når man bygger veggene (og gulvet). Tettesjikt osv må jeg vel leie inn en proff til hvis ikke forsikringsselskapet skal gjøre seg vanskelig. Så at man ikke skal ha gipsplater med papp. Hva bruker man i stedet, og er det ellers 'bare' å bygge som en vanlig vegg (foruten ekstra forsterkninger for fliser og evt. servant)?

Skulle nok anbefale "Husets ABC". Var en stund siden jeg bladde i den, men vil minnes at det meste er med og på en lettbeskrevet måte uten at man føler seg dumforklart ;-)

https://shop.byggahus.se/collections/bocker

Ifølge mitt forsikringsselskap Folksam kan man også gjøre tetningssjiktet selv, så lenge det er fagmessig utført, dvs. at du leser deg opp og vet hva du gjør. Det er ikke så vanskelig som det høres ut. Imidlertid endres reglene for tetningssjikt og gipsplater med kartong i bad i sommer. Les trådene på forumet om bad og produsentenes monteringsanvisninger samt på www.bkr.se. Uansett hvilke plater og tetningssjikt du bruker, tror jeg nøkkelen til suksess er å være nøye. La det ta litt tid og les deg opp, så slipper du å hyre det dyre, stressede firmaet som ikke alltid gjør en god jobb.

Finner du noen som virker kunnskapsrik på forumet, send en pm til denne og spør om du kan få litt hjelp. Da havner du ikke i bakevja. Den som får pm:en får jo da sjansen til å briljere litt, og det er jo alltid gøy!

Takk for alle tips. :) Skal straks sjekke ut boken nærmere. Jo da, jeg tror nok man kunne klare det selv om jeg bare visste alle stegene, og det høres jo ut som boken kan gi et godt grep om. Har en syk bøyning for nøyaktighet, så på den fronten føler jeg meg sikker. ;) Skal prøve PM-knappen neste gang også. Det finnes mange her som kunne fått briljere litt. ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.