Hei! Har altså tre hull ved siden av hverandre - se bilde - i furugulvet med diameteren ca. 20 mm. Der gikk rør for element og el-mating tidligere. Gulvet er bare såpe-"behandlet" ellers (jeg kan altså finslipe over en reparasjon uten å matte noen lakk) og jeg vil gjøre en reparasjon som blir så bra som mulig. Jeg har flere planker med lignende fargetone til overs fra renovering av andre rom.
En variant hadde selvfølgelig vært å frese ned rundt hullene og reparere alle med en enkelt 5 mm tykk bit som limes på plass. Men det er ikke helt lett å komme til som du ser, og gjør man en feil med fresen (jeg er fortsatt litt fersk på fresarbeid) kan man gjøre mer skade enn nytte .
Rundstokk kan kanskje bli helt greit selv om fiberretningen blir feil (nå overdriver jeg nok).
Jeg leste et innlegg tidligere fra bengtn eller Mats Bengtsson tror jeg, med lenke til video på Fine Woodworker e.l. som viste pene reparasjoner. Finner imidlertid ikke igjen den nå.
Som sagt, tips mottas takknemlig, det er på et sted som synes veldig godt...
Fyren som slipte gulvet mitt slipte til plugger som var lett koniske som han banket ned i hullene sammen med litt trelim. Når det hadde herdet slipte han ned plugger til samme høyde som gulvet. Har holdt bra i tretten år!
I prinsippet kan man fylle hullene med hva som helst. Vinkork, f.eks. Men "usynlig" blir det ikke, og skal det virkelig det? Disse hulltagningene forteller jo en del av husets historie. Fylte med tapp, rundstav, kork, plastisk tre eller whatever, så blir de jo ikke iøynefallende, men de synes. En "usynlig" reparasjon ved å ta ut et større stykke tre, blir nok styggere. Tror jeg.
Man borer opp hullene så de blir helt runde og med rene kanter med en kvistbor av passende dimensjon og deretter borer man ut passende tapper i riktig treslag og med riktig fiberringretning med en tappbor. For å forenkle boring i gulvet kan man slå i en midlertidig plugg i hullet slik at det finnes noe som styrer boret. (Det kan være vanskelig om det er tomt i midten.) Tappen kan man deretter lime fast i hullet. Slip og lakk så er det klart.
Takk for svar! Har dog ingen søylebormaskin, men man kan jo selvfølgelig prøve å bore for hånd, presisjonen er knapt viktig i dette tilfellet, pene kanter på toppen holder jo. En god unnskyldning for å kjøpe ny bormaskin også, å tappe et hull med en 10,8V skrutrekker har jeg ikke tenkt å prøve meg på
Jeg vet heller ikke helt hvordan man skal kunne slipe pluggen for å få den litt konisk, det føles litt slitsomt, men kanskje går det.
Pelarboremaskin trengs forresten ikke heller. Det går bra med en skikkelig håndmaskin i et borstativ. 10.8V skruetrekkere går definitivt bort... Pluggen kommer ikke bli rett og jevn hvis du prøver å holde for hånd.
Du kan kjøpe ferdige plugger (fra en tappborr i valgfritt treslag) fra et finsnekkeri og sikkert få det sendt med posten. Vanlig forekommende blant trebåtrenovatører.
Jeg pleier å lage en styrmall av masonitt for kvistborren. Dvs borre først gjennom masonitten. Fiksere masonittbiten over hullet som skal bores opp. Og borre med stødig hånd ned i gjennom masonitt og gulv. Du trenger jo ikke borre gjennom hele veien.
Pluggen limer du i med trelim og hugger deretter forsiktig av med stemjern.
Pondus snekkeri på Kungsholmen i Stockholm tror jeg nok selger plugger i fåstykkspakning.
Takk, klockrent tips! De (snekkeriet) skal jeg sjekke ut nå i uken.
Bruke masonitt som borremal, jo, det hadde jeg tenkt på for å ikke risikere å skade gulvet om borestålet glipper.
Men som sagt, hullene finnes allerede, og det handler bare om å bore dem opp litt for å få bedre passform med pluggen. Om jeg bruker senterbor (se bilde) kanskje man kan bruke 12 mm kryssfiner, som man har boret et hull med samme dimensjon i før, og altså la "veggene" i dette hullet fungere som støtte for boret siden jeg kommer til å bore i eksisterende hull uten "grep" i sentrum. Man vil ikke gjerne at det begynner å vingle...
Alternativet som nevnt i tidligere innlegg, er å plugge midlertidig så det blir lettere å bore opp med ordentlig støtte. Sikrere men litt omstendelig bare.
Jo det var akkurat så jeg bruker masoniten. At veggene styrer. Men det er klart at det går lettere med en tykkere kryssfiner.
Men man bør nok bruke en riktig forsenkerborr for å få bra kanter. Stor forskjell mot en sentreringsborr, tror jeg.
Jeg tror at snekkeren selger forsenkerborrer om du ikke har noen. Ellers finnes det jo på Clasa eller Jula mm.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.