6.596 lest ·
22 svar
7k lest
22 svar
Tips, legge ytpapp på garasjetak
Medlem
· Västmanland
· 254 innlegg
Men det skader vel ikke å dra den langsgående så langt den går opp på veggen?Rickard. skrev:
Å legge på bredden her er vel ifølge produsentens anbefalinger og å legge den andre veien med slik papp anbefales bare ved høy helning. Proffer har ingen slike begrensninger, så de fleste foretrekker den andre retningen når det passer. En god del kunnskap kan man overføre mellom de forskjellige typene, men ikke alt.
Å dra opp takpappen som ligger på platen mer enn 10 cm på veggen gir ikke mye mening, da den langsgående pappen har en såpass viktig rolle i å holde det tett akkurat i vinkelen, og å droppe den helt synes jeg ville være en stor feil. Å unngå skjøter på langsiden synes jeg du gjør rett i, det er også noe for brattere tak.
De langsgående er selvklebende og deretter noen spesialspiker?
Hvilke mål skal pappen ha og hvordan fester man den? Bare asfaltlim?
Selv om det vel ikke skader å dra langsgående så langt det går opp på veggen?
Ikke mer enn at det er mer jobb og du mister litt lengde fra bitene for kappene.
Jeg forstår ikke hva du mener?
Hvilke mål skal kappen ha og hvordan fester man den? Bare asfaltlim?
Jeg vil si at du skrur dem rett opp fra undersiden der metallet ligger nå, og så bruker du så mye lim som du føler at du trenger, noen strenger på veggen og noen ned mot taket vil det vel bli.
Ikke mer enn at det er mer jobb og du mister litt lengde fra bitene for kappene.
Jeg forstår ikke hva du mener?
Hvilke mål skal kappen ha og hvordan fester man den? Bare asfaltlim?
Jeg vil si at du skrur dem rett opp fra undersiden der metallet ligger nå, og så bruker du så mye lim som du føler at du trenger, noen strenger på veggen og noen ned mot taket vil det vel bli.
Medlem
· Västmanland
· 254 innlegg
Jeg tenker på skjøten mellom vådene som jeg legger på bredden. På beskrivelsen syntes jeg at det stod at de var selvklebende og at man skulle trampe til skjøten.
Bruker man full bredden på vådene til kappen? Spilbitene fra vådene blir jo ca. 2 meter i lengden. Litt vanskelig å vite hva som er "tilstrekkelig" med asfaltlim når man limer dem.
Bruker man full bredden på vådene til kappen? Spilbitene fra vådene blir jo ca. 2 meter i lengden. Litt vanskelig å vite hva som er "tilstrekkelig" med asfaltlim når man limer dem.
Ja, det stemmer.
Kappene skal være 15 cm ut på taket hele veggen og hele toppen, så de blir jo ulike store hele tiden og litt kileformede etter hvert som mønet blir lavere.
Lim ned mot taket vil nok være tydelig i monteringsanvisningene hva de mener, og på resten kjører du på magefølelsen 😉
Kappene skal være 15 cm ut på taket hele veggen og hele toppen, så de blir jo ulike store hele tiden og litt kileformede etter hvert som mønet blir lavere.
Lim ned mot taket vil nok være tydelig i monteringsanvisningene hva de mener, og på resten kjører du på magefølelsen 😉
Medlem
· Västmanland
· 254 innlegg
Takk, da har jeg klart for meg hvordan jeg skal gjøre det.Rickard. skrev:
Så skal det vel legges underlagsbelegg under? Skal det legges på bredden også? Med oppbrett på kantene?
Underlagspappen trenger du nok ikke om du ikke tenker å rive bort pappen som ligger der. Tenker du å rive legger du underlagspappen først og fremst i henhold til monteringsanvisningene for overflaten!!! og bare der den ikke dekker så sjekker du monteringsanvisningene for underlagspappen.
Følger du bare monteringsanvisningene for underlagspappen vil det bli feil.
Følger du bare monteringsanvisningene for underlagspappen vil det bli feil.
Medlem
· Västmanland
· 254 innlegg
Medlem
· Västmanland
· 254 innlegg
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Tips på hur jag skall lägga guidekabel samt öar
Robotgräsklippare -
Tips på firmor i Skaraborg för anlägga pool
Pool -
Lägga fog som stelnar mellan smågatsten i efterhand, tips?
Trädgård allmänt -
Tips på takläggare stockhom
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tips önskas! Hur lägga golv i ett befintligt skjul?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus