Hei!

Hvit bygning med to søyler, den ene med råteskade nederst. Utenfor er det flere blomsterpotter og en sykkel mot veggen.
Som dere ser på bildet ovenfor har den nærmeste søylen råtnet. Planen er å bytte begge, og da tenkte jeg å bytte de ytre/synlige bjelkene samt legge ny terrassebord.

Spørsmål:
1. Finnes det noen grunn til at stolpene hviler på den nedre bjelken (170x45), eller er det bare et designvalg? Jeg ville helst hatt de nye oppå terrassebordet.
2. Hvordan unngår jeg best råte på de nye stolpene? Hvordan behandler jeg endetre? Skal jeg legge bunnpapp mellom terrassebord og søylens endetre?
3. Jeg lurer på hvordan jeg skal gjennomføre byttet sikkert og om jeg klarer meg med en stender. Er det bare stolpene som står for bæringen av takkonstruksjonen, eller er det sannsynligvis flere bærende elementer i selve konstruksjonen?

Ny trefirkantet pelar i emballasje, holdt av en hånd.
Ny søyle: https://www.byggmax.se/pelare-arnö-rak-jabo-p683417

Byggetegning viser takramme med stempelstøtter og rør for takstøtte, inkludert to tværgående bjelker og fundament. En konstruksjon med to støttebjelker som holder opp en takramme, sett fra siden, med rammeverk for vegg og gulv.

Jeg tenkte å sette opp en tverrgående 145x45 regel, forankret i den rektangulære rammen som er en del av takkonstruksjonen. Mot disse og bakken tenkte jeg å sette to stempel for å holde oppe takkonstruksjonen slik at jeg kan fjerne søylene, bygge nytt og sette opp nye søyler.

Har disse stempel:
https://www.hornbach.se/shop/Stamp-160-290cm-max-1800kg/5069983/artikel-detaljer.html?

Hvert stempel skal tåle 1 tonn. Vet ikke hva takkonstruksjonen veier, men kan vel ikke være mer enn noen hundretalls kilo (virke, takstein)?

Vil konstruksjonen holde? Vil ikke få taket over meg :dizzy: Noen tanker/ideer?

Köpte ett tredje stämp och satte i mitten. Tre totalt kändes säkert och bytet gick bra passade på att lägga ny trall och bygga nytt staket!

Nybygd tretrapp ved inngangsdør, med blomsterpotte til venstre. Nytt rekkverk og tak over inngangen.

• Liker
Tjrex
  • Laddar…
Veldig fint!

Fikk du svar på dine spørsmål før byttet eller tok du en sjanse? :D

Spruttas Siggelito3000 skrev:
Veldig fint!

Fikk du svar på dine spørsmål før byttet eller tok du sjansen? :D
Sjekket med en bygningsingeniør og fikk godkjent så da kjørte jeg.

• Liker
Spruttas
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.