Jeg holder på å bygge et vaskerom der vaskemaskin og tørketrommel skal bli plassert i hevet posisjon på skap.
Den delen begynner å ta form, men utfordringen kommer her:
Vaskemaskinene skal stå på en benkeplate, den hviler på skap, ingenting rart.
Oppå vaskemaskinene, men ca. 10 cm opp, skal det også være en plate, med avstand ned til maskinene. Denne platen vet jeg ikke helt hvordan jeg skal feste - men jeg har en idé.
I bakkant, inne mot veggen, kan jeg montere en list som platen hviler på.
På sidene, der jeg tenker at dekkplatene går opp i jevn høyde med overkant benkeplate, alternativt en centimeter forbi, hvis man vil ha en kant som holder ting på plass.
Ulike tanker
1) Man kunne skru fast benkeplaten ved å skru i sidelengs gjennom dekkplaten.
Men det blir svakt (man vil ikke kunne legge tunge ting oppå), samt at dekkplaten blir stygg. Dårlig.
2) Lime fast en liten list på innsiden av dekkplaten, eller skru på innsiden, som benkeplaten hviler på.
Men siden maskinene er nesten 60 cm brede må da dekkplatene flyttes ut for at maskinene skal få plass. Vinkeljern kunne kanskje fungere, spørsmålet er bare hvordan man får festet dem i dekkplaten. Kanskje kan man lime?
3) Jeg monterer doble lag dekkplater, hvor det innerste laget er litt lavere, som benkeplaten hviler på, og de ytre går opp forbi og dekker benkeplatens ende (og eventuelt litt forbi, i henhold til tidligere beskrivelse).
Ingen løsning føles helt hundre, hva tenker dere?
Jeg legger ved en skisse over min originaltanke i henhold til løsning 3:
Man kan sette en friside mellom underskapene som går opp og støtter den øvre benkeplaten, så pleier det å fungere med møbelvinkler og type spax 4x12 for innvendig sammenføyning.
Sett ikke en list på bakkanten, sett tre solide metallvinkler, en mellom maskinene og en i hver ytterkant. Gjerne ta noe med et tverrstang på. Jo lengre vinkler desto mer stabilt.
Takk for alle gode tanker. Hva finnes det for passende skrue for f.eks vinkeljern som er ca 10mm? Har aldri jobbet med så korte skruer. Dekkingsiden er 13mm.
Takk!
Takk for alle gode tanker. Hva finnes det av passende skruer for f.eks. vinkeljern som er ca 10mm? Har aldri jobbet med så korte skruer. Dekksiden er 13mm.
Takk!
Vinkeljernene bør nok med fordel monteres på veggen.
Jeg har akkurat satt opp en lignende konstruksjon. Jeg satte grovere vinkelbeslag i veggen, skrudde i veggsvillene med treskrue 5x70 eller noe lignende.
De stående platene (i ditt tilfelle gavlplater) slutter under benkeplaten, slik at denne stikker ut noen centimeter utenfor. For innfesting brukte jeg møbelvinkel. Vil tro at du med fordel kan stive av dine gavlplater mot veggen med samme møbelvinkel og passende gipsanker hvis det er gipsvegg. Jeg brukte forsenkede treskruer uten skjærende spiss, en mm kortere enn platens tykkelse. Mine plater var melaminbelagte, så jeg banket inn skruespissen gjennom overflaten før jeg skrudde den inn med skrutrekker. Glem skrumaskin på sånt smått.
Løsningen med doble dekkplater er vel OK. Jeg har gjort det. Riktignok bare på den ene siden, men etter samme prinsipp. Bak har jeg et par skikkelige vinkeljern skrudd i veggen, og foran (hjørnene) bare små møbelvinkler for å holde benkeplaten på plass.
I bakkanten kan jeg vel like gjerne ha vinkeljern, det blir også bra.
På sidene ("gavlene"), kan jeg tenke meg både vinkeljern, list, eller at dekkesiden slutter under og benkeplaten går forbi utenfor. Jeg tenker dog at den er så stygg, den åpne siden (snittet fra kappingen). Men det går jo an å sette på noen hjørnelist eller noe sånt.
jeg får gruble litt, takk for fortsatt inspirasjon.
Akkurat nå heller jeg mot å skaffe hjørneprofil som Patrik Lidstedt tipset om. Føles riktig, bare det går å få festet den på en god måte.
Robuste vinkeljern i bakkant i veggen, minst ett av dem i en regel.
På kantene, i de 13mm tykke dekkplatene, setter jeg på vinkelbeslag og systemskrue ifølge ikeas modell. Jeg tenker at kanskje både beslag og skrue også limes.
Da kan man kanskje sette en kasse brus (finnes det fortsatt? ) der uten å være nervøs også.
Det føles solid.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.