Hvilke kornstørrelser bør jeg ha på sandpapiret til giraffsliperen?

Føles litt farlig å bruke slipemaskin på et porøst innertak. Håndsliping gir litt bedre kontroll. Det er ganske slitsomt å slipe med giraff også.

johel572 skrev:
Føles litt farlig å kjøre med en slipemaskin på et porøst innertak. Håndsliping gir litt bedre kontroll. Det er ganske slitsomt å slipe med sjiraff også.
Ikke en sjanse for at jeg sliper dette taket for hånd, det er alt for mye maling og ujevnheter til å få det bra på rimelig tid. Jeg mistenker at med sjiraff så slipper man de 20 kvm på under 30 min trolig.

Fikk med en rekke ulike papir P80, P120 og P240.

Det ser ut til å bare være tretexplater. Kan si at hvert hull du har i taket, vil du aldri få bort. Platene suger til seg fuktighet og det blir hevelser i alle hulrom. Vask med malervask. Slip ned ujevnhetene med et 80 papir. Bruk bostic hurtigsparkel til hullene. Deretter et medium sparkel til skjøtene. Latexfugen vil med tiden tørke ut og taket vil sprekke med tiden. Bruk papirremse når du sparkler med medium. Deretter handler alt om hvor dyktig du er til å sparkle. Jeg er utdannet maler for eksempel. Jo tykkere lag, desto lengre tørketid. Vent et døgn etter første sparkling. Slip for hånd da det er vanvittig slitsomt å stå med en giraff opp mot taket. Så er risikoen stor for at du sliper bort sparkelen med giraffen. Når du er fornøyd med sparklingen din, er det bare å male. Sparmal med penselen rundt taket. Så ruller du i lysets retning. Rull rullen i malingsspannet. Ikke i noe søppeltrau. Det skal være mye maling. Pass på traktorben. Altså den tykke randen som blir fra kantene på rullen. Maler du om morgenen, kan du male på kvelden igjen. Du bør male 3 ganger for best resultat. Du rekker umulig det på en helg om du er en amatør. Lykke til.

• Liker
johel572 og 2 andre
  • Laddar…
Ulempen med byggmax sparkel du lenket til er at det har veldig lang tørketid, sist jeg brukte det så tørket det ikke over natten på visse steder var det ikke tørt selv etter et helt døgn (jeg sparklet kun gamle tapetskøter og ikke spesielt tykt). Også lett at det blir luft i sparkelen i noen tilfeller blir det luftporer først når du maler (selv om overflaten ser perfekt ut før og det ikke finnes noen synlige porer). Antar at du allerede har satt i gang, ellers anbefaler jeg at du kjøper en annen sparkel. Hvis du sparkler tykt med den sparkelen, så blir det ikke mye mer gjort denne helgen uten du kommer til å vente på at sparkelen skal tørke.

Jonaasa skrev:
Det ser ut å være bare tretexplater. Kan si at hvert hull du har i taket vil du aldri få bort. Platene suger fukt og det blir svellinger i alle hulrom.
Vet ikke hva definisjonen på tretexplater er, men de ser ikke ut akkurat som google viser. Disse består først av en masonittplate på ca 2 mm, hulrom der det sitter noe papp i interessant form, sannsynligvis ment som isolering og lydabsorber, deretter til slutt en masonittplate igjen på ca 2mm. De suger sikkert fukt som du sier, det gjør jo det meste tre, men jeg har hittil ikke sett noen svellinger faktisk.

Jonaasa skrev:
Vask med malingsvask. Slip ned ujevnhetene med et 80 papir. Bruk bostic hurtigsparkel til hullene. Så et medium sparkel til skjøtene.
Kjørte giraffsliperen direkte uten å vaske, viste seg å være ganske mye vanskeligere å få bort gammel maling enn hva jeg fikk inntrykk av. Noen har skrevet at giraffsliper er for effektiv, det kan jeg ikke være enig i, jeg kjørte P80 papir og det tok bare litt på overflaten, brukte likevel 1,5 timer på å slipe taket som er 17 kvm. Etter dette vasket vi med malingsvask og en klut etterfulgt av sparkling med fin byggmax. Skjøtene skal ikke sparkles men er ment å fylles med latexfog. Å prøve å gjøre dette helt jevnt er dømt å mislykkes, sparker man skjøtene vil de bare sprekke opp etter noe år (en kvalifisert gjetning ;)).

Jonaasa skrev:
Latexfugen vil over tid tørke ut og taket vil sprekke over tid.
Hmm det høres ikke bra ut, det var ikke det inntrykket jeg fikk når jeg søkte etter hvilken latex jeg skulle kjøpe? Etter hvor lang tid tørker og sprekker det? Føles som at det må være minst 10 år iallfall? Men selvsagt, det finnes sikkert ulike kvaliteter, vet at noen gulner raskere enn andre.

Jonaasa skrev:
Bruk papirremse når du sparkler med medium.
Har kjøpt glassfiberremse fra Byggmax da de pekte på den, men det er kanskje helt feil?

Glasfiberremsa.jpg

Men er dog litt usikker på hvor jeg skal bruke dette? Hullene er ganske små? Og å sette dette vil jo bygge noen mm på høyden.

Jonaasa skrev:
Vent et døgn etter første sparkling.
Ja det står 7-10 timer, akkurat som på Beckers, hadde faktisk håpet at det bare gikk på et par timer, men dessverre ikke. :( Overflaten tørker på 3 timer, men man får ikke sparklet eller malt over før etter 7-10 timer avhengig av tykkelsen.

Jonaasa skrev:
Slip for hånd da det er ekstremt slitsomt å stå med en giraff opp mot taket. Så er risikoen stor for at du sliper bort sparkelen med giraffen.
Å slipe for hånd høres ikke veldig morsomt ut, men selvsagt, det vil være enklere når det bare er sparkel som skal slipes bort. Min tanke er ellers å sette på et finere sandpapir og stille ned hastigheten på giraffen.

Hehe, jo det var ikke morsomt å kjøre med den i 1.5 timer, heldigvis fulgte det med en sele, men den var laget for å kjøre mot veggen, så noen litt oppfinnsomme løsninger måtte til for å få den opp til taket ;)

Jonaasa skrev:
Når du er fornøyd med sparklingen din, er det bare å male. Male med pensel rundt taket. Så ruller du i lysets retning. Rull rullen i malingsspannet. Ikke i noe skittent brett. Det skal være mye maling. Pass på traktorføtter. Altså den tykke randen som blir fra kantene på rullen.
Ja, nøyaktig, noe sånt, dog hadde jeg tenkt å sparkle og slipe 2 omganger.

Men det der med å rulle i lysets retning, gjelder det også om både gulv og tak ligger i motsatt retning (som det gjør i hele huset)? Mistenker at det er lettere å fylle flere spor hvis vi maler denne veien? Både gulv og takplater ligger i husets retning, så å si, kort side til kort side. Ettersom mange anser at det ser rart ut når ulike rom har ulike retninger, har vi holdt oss til dette.

Jonaasa skrev:
Malingen på morgenen så kan du male på kvelden igjen. Du bør male 3 ganger for best resultat. Du rekker umulig det på en helg hvis du er en amatør. Lykke til.
I følge Beckers selgere sa de 1-2 ganger, men selvsagt, 3 ganger blir jo enda bedre. Mitt håp er at malingen skal dekke noen av de defekter som finnes, jeg har jo ikke kunnet slipe ned malingen helt og noen steder i taket har det ikke vært noen maling i det hele tatt. Forsøkt å fylle med sparkel, men med dårlig effekt. Man skal tydeligvis påføre ganske rikelig med maling som du sier, og i mitt tilfelle har jeg 2 ruller å velge mellom, fin og medium-grov, dvs. mellomlangt hår og langt hår avhengig av struktur. Lurer for øyeblikket på å bruke medium-grov faktisk, hva tror du om det?

123abc skrev:
Ulempen med byggmax sparkel du lenket til er at det har veldig lang tørketid, sist jeg brukte det så tørket det ikke over natten på visse steder, det var ikke tørt engang etter et helt døgn (jeg sparklet kun gamle tapetskjøter og ikke spesielt tykt.
Det er også lett at det blir luft i sparkelen, i visse tilfeller blir det luftporer først når du maler (selv om overflaten ser perfekt ut før og det ikke finnes noen synlige porer).
Antar at du allerede har satt i gang, ellers vil jeg anbefale at du kjøper en annen sparkel.
Hvis du sparkler tykt med den sparkelen, så blir det ikke mye mer gjort denne helgen uten at du kommer til å vente på at sparkelen skal tørke.
Jeg forsøkte å finne så mye hjelp som mulig angående valg av sparkel før kjøp, men det var veldig få som egentlig syntes byggmax sparkel var dårlig, så derfor brukte jeg det. Vi syntes det var lett å legge på, men som du sier, tørketiden er 7-10 timer ifølge spannet, men det gjelder også for Beckers faktisk.

Det ser jo tørt ut nå etter 8 timer men så står det også at overflaten tørker på 3 timer så det er kanskje ikke så rart.

Tror jeg fortsetter med dette, så får jeg gi min vurdering senere. Akkurat nå er det ingenting som tyder på at det er verdiløst, men det er ikke umulig.

Skulle sette i gang med å slipe taket rett etter jobb i går, men så hadde vi glemt en viktig ting, det satt 2 bokser i taket på helt feil sted for fremtidig planlegging. Slik så de ut:

8RtMIzd.jpg
mBzTLpn.jpg

Å bare sette deksler der blir ikke pent, så vi måtte raskt finne en løsning. Å sparkle igjen hullet blir ikke lett. Etter litt fundering kom jeg fram til at man kan sage ut en bit fra annet tre og trykke i, men problemet er at jeg ikke har en så stor hullsag (79 mm) og det blir ikke lett å feste. Første tanken her blir å lime fast tykkere tre i hullet, så jeg kaster meg i bilen og kjører avgårde for å kjøpe noe på byggmax, kommer fram 15 min før butikken stenger!!

Finner hullsag av omtrentlig størrelse og får med meg en gipsplate på 1,5 cm og en trebitt på 2 cm.

Vel hjemme så gjenstår problemet med å feste materialet, lim vil ikke bli veldig holdbart, og jeg kan ikke gjøre så mye mer med det i dag i så fall. Etter litt fundering kommer jeg fram til at det beste må være å skru dem fast fra loftet, så disse produseres:

7hgEFW2.jpg
http://i.imgur.com/7hgEFW2.jpg

Opp på loftet og skjære opp isolasjonen der boksene ligger, det var virkelig ikke morsomt arbeid! Vanskelig å komme til minst sagt! Drar opp boksene (dette får elektrikerne fikse senere) og skruer fast klossene med 2 skruer hver.

kBvpPPp.jpg
Lm8gM87.jpg

Som man kan se, så sitter de ikke perfekt, men med husfix ble det bra! Spørsmålet er bare om det er risiko for sprekker!? Håper ikke!!!

Så var det "bare" å sette i gang med slipingen. Jeg tenkte at det skulle bare ta 30 min med tanke på at folk har sagt at den lett graver seg ned. Men akkurat som når vi slipte betonggulvet i kjelleren, viste det seg at dette verken var raskt eller morsomt arbeid! Giraffen veier en hel del som noen tidligere har sagt, men heldigvis fulgte det med en sele som riktignok var laget for vegger, men med litt eget oppfinnsomhet fungerte det greit. Hadde aldri orket å slipe taket uten denne selen kan jeg si! Etter 1,5 timer var det nok, hadde da kjørt over hele taket, men malingen var ikke bortslipt som jeg hadde håpet på, dog nedmattet. Jeg tenker imidlertid at siden man bruker malerull, så vil taket uansett få en viss struktur, så 100% flatt trenger det kanskje ikke være?

Etter dette ble det først vask med fiberklut og malervask, deretter sparkling, noe som var mye enklere og raskere enn jeg trodde. Der hvor det fantes større skader krevde det litt forming, men det var egentlig ikke veldig vanskelig.

I dag skal vi begynne med å slipe over taket igjen, forhåpentligvis går det raskere da det bare er sparkel som skal slipes, vet ikke om jeg kanskje skal bruke et finere sandpapir nå, kanskje 120? Etter dette må det vaskes igjen, og så legges det et nytt lag med sparkel, denne gangen også over husfixen. Vi venter vel 10 timer før vi sliper, så en gang i kveld ved 10-11 kanskje, og deretter bør det gå an å male første laget.

Når det gjelder husfixen så står det at den tørker på 2 timer om tykkelsen er 2 mm og det er akkurat den tykkelsen som vi har her. Dog så kan det tenkes at det har kommet inn en del husfix rundt klossen da den ikke passet perfekt, men det bør ikke ta mer enn 10 timer å tørke så der burde jeg kunne legge sparkel nå.

http://media-pms2.schoenox.net/casco/docs/cascohusfix_se_se_tds.pdf

snowjim skrev:
Vet ikke hva definisjonen på tretexplater er, men de ser ikke ut helt slik som google viser. Disse består først av en masonittplate på ca 2 mm, hulrom der det sitter noe papp i interessant form, trolig ment som isolasjon og lyd absorbering, så til slutt en masonittplate igjen på ca 2mm. De suger sikkert fukt som du sier, det gjør jo det meste tre, men jeg har hittil ikke sett noen reisning faktisk.

Kjørte giraffslipen direkte uten å vaske, viste seg å være ganske mye vanskeligere å få fjernet gammel maling enn det jeg fikk inntrykk av. Noen har skrevet at giraffslip er for effektiv, det kan jeg ikke si meg enig i, jeg kjørte P80 papir og det tok bare litt på overflaten, brukte likevel 1,5 timer på å slipe taket som er 17 kvm. Etter dette vasket vi med malingvask og en klut, deretter sparklet vi med fin byggmax. Skjøtene skal ikke sparkles men er ment å fylles med latexfug. Å forsøke å gjøre dette taket helt jevnt er dødsdømt, også vil skjøtene bare sprekke opp etter et år(en kvalifisert gjetning ;)).

Hmm det høres ikke bra ut, det var ikke det inntrykket jeg fikk når jeg søkte etter hvilken latex jeg skulle kjøpe? Etter hvor lang tid tørker og sprekker det? Føles som at det må være minst 10 år iallfall? Men visst, det finnes sikkert ulike kvaliteter, vet at noen gulner raskere enn andre.

Har kjøpt glassfiberremse fra Byggmax da de pekte ut den men det er kanskje helt feil?

[bild]

Men er dog litt usikker på hvor jeg skal bruke dette? Hullene er ganske små? Og å sette dette vil jo bygge noen mm i høyden.

Ja det står 7-10 timer akkurat som på Beckers, hadde faktisk håpet at det bare gikk på et par timer men dessverre ikke. :( Overflaten tørker på 3 timer men man får ikke sparkle eller male over før etter 7-10 timer avhengig av tykkelse.

Å slipe for hånd høres ikke veldig moro ut men visst, det vil være enklere når det bare er sparkel som skal slipes bort. Min tanke er ellers å slenge på et finere sandpapir og stille ned hastigheten på giraffen.

Hehe jo det var ikke kult å kjøre med den i 1,5 timer, heldigvis fulgte det med en sele men den var laget for å kjøre mot veggen så noen improviserte løsninger måtte til for å få den opp til taket ;)

Ja, noe i den duren, dog hadde jeg tenkt å sparkle og slipe 2 omganger.

Men det der med å rulle i lysets retning, gjelder det også om både gulv og tak ligger i motsatt retning(som det gjør i hele huset)? Mistenker at det er lettere at flere spor fylles om vi maler på denne måten? Både gulv og takplater ligger i husets retning så å si, kort side til kort side. Etter som mange anser at det ser rart ut når ulike rom har ulike retninger så har vi holdt oss til dette.

Ifølge Beckers selgerne sa de 1-2 ganger men visst, 3 ganger blir så klart enda bedre. Min forhåpning er at malingen skal dekke noen av de defektene som finnes, jeg har jo ikke klart å slipe ned malingen helt og på noen steder i taket så har det ikke vært noe maling i det hele tatt. Forsøkt å fylle med sparkel men med dårlig effekt. Man skal tydeligvis kjøre ganske rikelig med maling som du sier og i mitt tilfelle har jeg 2 ruller å velge mellom, fin og mellomgrovere, dvs. mellom langt hår og langt hår avhengig av struktur. Funderer nå på å kjøre med mellomgrove faktisk, hva tror du om det?
Kjør med den mellomgrove og mye maling. Mal med pensel rundt taket og hvis du har en kontakt til taklampen. Dette kalles spare maling. Har du fortsatt taklistene? Hvis ja, er det penest å male dem med takmalingen.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Jeg prøvde å finne så mye hjelp som mulig angående valg av sparkel før kjøp, men det var veldig få som faktisk syntes Byggmax sparkel var dårlig, så derfor kjørte jeg på det. Vi syntes det var lett å legge på, men som du sier så er tørketiden 7-10 timer ifølge spannet, men det gjelder også for Beckers faktisk.

Det ser jo tørt ut nå etter 8 timer, men så står det også at overflaten tørker på 3 timer, så det er kanskje ikke så rart.

Tror jeg fortsetter med dette, så får jeg gi min uttalelse senere. Akkurat nå er det ingenting som tyder på at det er verdiløst, men det er ikke umulig.
Byggmax sparkel er rene lotteriet, og kvaliteten ser ut til å variere for ulike leveranser, noen ganger er det bra sparkel, andre ganger er det søppel, og du vet ikke hva du har fått før du har testet, noe som gjør det til et dårlig valg ved et tidspresset prosjekt.
Tørket sparkelen innen angitt tid?

Det meste er jo rene lotteriet der, orker ikke med deres kvalitet uten kjøper det man vet er ok hver gang i ekte butikker isteden.

Jonaasa skrev:
Kjør med den mellomgrove og mye farge. Mal med pensel rundt taket og hvis du har en kontakt til taklampen. Sparmaling kalles det. Har du igjen taklistene? Isåfall er det penest å male dem med takmalingen.
Takk, dette er kun taket som males, lister settes senere da veggene trolig skal byttes ut.

123abc skrev:
Byggmax sparkel er et rent lotteri og kvaliteten ser ut til å variere mellom forskjellige leveranser, noen ganger er det bra sparkel, andre ganger er det søppel, og du vet ikke hva du har fått før du har testet, noe som gjør det til et dårlig valg ved et tidspresset prosjekt.
Tørket sparkelen innen angitt tid?
Aha, ja den jeg fikk tak i så ut til å fungere bra, men mye bobler i den, men det spiller ingen rolle i dette tilfellet. For å fremskynde tørketiden brukte jeg hårtørker, det var veldig effektivt, tok 10 min å tørke om ikke det. Måtte legge MANGE lag der lamper hadde sittet tidligere, ble ikke helt perfekt men tilstrekkelig håper jeg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.