Hei,

Vi har bestemt oss for å renovere eksisterende tak i vårt 70-tallshus og trenger tips om hvordan man går fram. Dette er hva jeg vet hittil:

Hvordan taket ser ut:

BjEGP9E.jpg
blDBBiK.jpg
deBkkCB.jpg
0YztaiY.jpg

Platene som sitter der består av tynn (par mm) masonitt, en massiv ramme, lydisolering og til slutt tynn masonitt igjen (som isolasjonen på loftet ligger på), platene er ca. 2 cm tykke. Slik ser det ut inni en plate:

ebxjIl4.jpg
http://i.imgur.com/ebxjIl4.jpg

Slik ser planen ut som jeg har tenkt meg:

1. Henge plast langs vegger
2. Slipe over taket en rask runde med giraffsliperen (med støvsuger) for å bli kvitt skit, f.eks. limrester.
3. Tørke bort støv fra taket med fuktig klut
4. Sparkle ujevnheter og vente noen timer
5. Slipe med giraffsliperen igjen
6. Tørke bort støv fra taket med fuktig klut
7. Siste sparkling og vente noen timer
6. Siste slipingen
7. Siste avtørkingen med fuktig klut
8. Fylle i skjøter mellom plater med latexfugemasse, dette for å unngå stygge svarte gliper.
9. Male taket med dekkfarge og vente noen timer
10. Male siste lag med dekkfarge.

A. Høres dette riktig ut?

B. Giraffsliperen som skal brukes er en leid Flex, og til den kobler jeg en Kärcher mv6 som jeg håper skal være nok?

C. Når det gjelder maleruller, bør man kjøpe dette dyrt fra malebutikken, eller finnes det bra saker fra f.eks. Byggmax/Biltema eller lignende? Har fått for meg at Biltemas loer en del?

B. Finnes det noe verktøy som er rimelig å investere i for å forenkle jobben? F.eks. hvilken type sparkelspade passer best for dette jobben?

Det blir kanskje mindre jobb å sette opp gips? Eller takplater av typen Huntonit.

Har sjekket opp litt mer og når det gjelder maling så ser det ut til at man skal male i vindusretning når man kommer inn i rommet. D.v.s mot og fra vindu skal man kjøre med rullen. Det er også viktig å ha mye maling på rullen dog ikke så mye at rullen får vanskelig for å rulle. Å gå tilbake og endre i allerede malt maling er dødfødt. Man begynner med å male rundt kantene med en vinklet pensel.

Vi håper vi rekker også malingen, det avhenger av hvor lang tid sparklet tar å tørke. Kommer til å begynne å slipe taket i kveld og legge på sparkel.

Ettersom dette er plater som er faset så er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gjøre i sporene, det blir vanskelig å slipe sporene, kanskje finnes det spesialverktøy for dette?

Du får gi 17 i å sparkle i der :) ellers så er det håndsliping som gjelder.
Ville hoppet over tørkingen av taket, start med å vaske taket med målartvätt da det ser ut som et kjøkken.
Sparkle slipe sparkle slipe sparkle slipe, støvsug eller tørk taket, mal

• Liker
johel572 og 1 annen
  • Laddar…
snowjim skrev:
4. Sparkle ujevnheter og vent en time
5. Slip med giraffsliperen igjen
6. Tørk bort støv fra taket med en fuktig klut
7. Siste sparkling og vent noen timer
6. Siste slipingen
Du må la sparkelen tørke ordentlig. Første laget som nok er tykkest ville jeg la tørke et døgn.

Jeg tror ikke du trenger latexfug i skjøtene, men det holder å få inn maling med en pensel.

Sist redigert:
nino skrev:
Du får gi 17 i å sparkle i der :) ellers så er det håndsliping som gjelder.
Skulle hoppe over tørkingen av tak, begynne med å vaske taket med malervask da det ser ut som et kjøkken.
Sparkle slipe sparkle slipe sparkle slipe, støvsug eller tørk taket, male
Tenkte jeg skulle slippe malervasken siden jeg begynner med sliping, taket ser ganske jævlig ut og trenger å jevnes til. Man kan for eksempel se områder som aldri har vært malt på grunn av innredning, det trenger å slipes glatt og det finnes en del skader etter det utenpåliggende taket som tidligere eiere satte opp.

Så hvis jeg begynner med å slipe taket jevnt og fint, så sparkler jeg etter dette. Håper det er riktig vei å gå?

ja73 skrev:
Du må la sparkelen tørke ordentlig. Første strøk som nok er tykkest ville jeg la tørke et døgn.

Jeg tror ikke du trenger latexfugemasse i skjøtene, det holder med å få inn maling med en pensel.
Jøss? et DØGN! det har jeg jo ikke regnet med, hmm kanskje må jeg begynne å sparkle med én gang likevel, men i så fall må jeg vaske taket først.

Nja fugene trenger latex, vi har samme tak i alle rom, og selv om de er malte så sprekker de i fugene etter som huset beveger seg. Så min tanke er å sette latex der og male over, det vil gjøre at sprekkene blir mindre, men samtidig sprekker de ikke like lett.

.....med så mange skjøter og ingen papirremse vil jo disse skjøtene dukke opp som fine sprekker før du har rukket å rydde ut av rommet.....

• Liker
KarroZoo og 1 annen
  • Laddar…
det kanskje funker å bare slipe men jeg ville vasket taket i alle fall hvis det er et kjøkken, mye fett som kan sitte i taket.
en 13mm faset gipskant pleier å tørke over natten, så 1 døgn tror jeg ikke du trenger å vente...
finnes bra pulversparkel ellers som tørker raskere f.eks. a828 fra Ardex

MathiasS skrev:
.....med så mange skjøter og ingen papirstrimler, vil disse skjøtene dukke opp som fine sprekker før du rekker å rydde ut av rommet.....
Sikker? Huset har som sagt samme tak gjennomgående, dvs. taket går mellom rommene. Taket er en slags plater (2 cm tykke) som hektes i hverandre, litt som klikkgulv. Taket er fra før rullet, og i de fleste tilfeller er det ingen synlige bevegelser mellom platene, men på enkelte områder blir det svarte sprekker, noe som ikke er pent. Bevegelsen ser imidlertid ut til å være veldig liten, men det kreves heller ikke mye før malingen sprekker. Så min tanke er at en god latexfugemasse bør løse problemet, og hvis man maler over denne under rullingen, bør det bli så godt som usynlig. Sporene vil selvfølgelig være der fortsatt, noe som også er meningen, men de blir ikke like dype som tidligere.

Mener du at det blir ugjort arbeid? Kommer det aldri til å holde?

nino skrev:
det kanskje funker å bare slipe men jeg ville ha vasket taket i hvert fall om det er et kjøkken, mye fett som kan sitte i taket.
en 13mm fasad gipskant pleier å tørke over natten, så ett døgn tror jeg ikke du trenger å vente...
finnes bra pulversparkel ellers som tørker raskere f.eks. a828 fra Ardex
Jo, det er jo et kjøkkentak så fett vil det sitte. Men en annen person tipset om å begynne med sliping nettopp for å slipe bort overflaten, det er jo ikke tykt lag med fett og det er ikke noe som føles når man drar fingeren over det.

Ja selv om det trenger å sparkles en del på mange steder så er det likevel ikke særlig dyp sparkling, maks par mm.

snowjim skrev:
Sikker? Huset har som sagt samme tak gjennomgående, dvs. taket går mellom rommene. Taket er en eller annen type plater (2 cm tykke) som hektes i hverandre, litt som klikk-gulv. Taket er tidligere rullet, og i de fleste tilfeller er det ingen synlige bevegelser mellom platene, men på enkelte områder oppstår det svarte sprekker, noe som ikke er pent. Bevegelsen ser dog ut til å være veldig liten, men det trengs jo ikke mye før maling sprekker. Så min tanke er at en god latexfug bør løse problemet, og maler man deretter over denne under rullingen, bør det bli så godt som usynlig. Sporene vil selvfølgelig fortsatt være der, noe som også er tanken, men de blir ikke like dype som tidligere.

Mener du at det blir ugjort arbeid? Vil det aldri holde?
Jeg trodde at tanken var å ha et helt jevnt tak. Myk fugemasse kan jo ta opp bevegelser, men du tenkte å sparkle over dette også? Eller misforstod jeg det? Skal det fortsatt være skjøter mellom platene, så fungerer det sikkert som du har tenkt.

MathiasS skrev:
Jeg trodde at tanken var å ha et helt slett tak. Mykfugen kan jo ta opp bevegelser men du tenkte jo å sparkle på dette også? Eller misforsto jeg det? Skal det fortsatt være skjøter mellom platene så fungerer det sikkert som du tenkte.
Ja, å ha helt slett tak har vi forlatt, så min tanke er å først sparkle platene som har en del skader etter spiker og lignende. Når sparkling og sliping er ferdig så tørkes taket og så legger jeg latexfug i sporene som jeg drar av med fingeren, dette bør fylle en del av sporet som da håndterer den lille bevegelsen. Etter dette så maler jeg over.

Ingen anelse om det er en ok løsning eller om det finnes noe bedre men for meg føles det som en mulig vei.

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.