Hei

Jeg har en gammel (stygg) skorstein med et antall piper. Skorsteinen har en side som vender mot kjøkkenet og en annen side som er i stuen. Siden på kjøkkenet vil jeg sette igjen og sette en plate OSB og deretter gips over. Det har tidligere vært en vedovn der, men den har ikke blitt brukt på et antall år på grunn av at pipen har blitt brukt til annet. Så akkurat nå er det et stort hull fra nettopp revet vedovn som jeg har tenkt å mure igjen.

Siden i stuen har en ovn som brukes, som også har et spirorør i pipen som går et godt stykke opp på loftet, men ikke hele veien ut. Ifall det nå er relevant.
En annen pipe er kjøkkenvifte.

Til å begynne med:
1) Kan man bygge den inn? Det er uansett ingen renseluke og sånt.
2) Hvis den bygges inn, må det være en viss avstand til brennbart? Det har aldri vært noe slikt før, siden tre har vært i direktekontakt med konstruksjonen før.
3) Skal man tenke på noe fra fuktperspektiv? Isolasjon? Plast? Avstand mellom skorstein og plate? Finnes det risiko for kondens mellom plate og skorstein?

Jeg mener at den absolutt burde være ok å kle inn. To sider er uansett eksponerte, siden mot stuen som brukes, samt en side på gavlen.

Pipen som brukes er jo på stuesiden og ikke kjøkkensiden, så det er jo minst to lag stein imellom. Pluss som sagt at ovnen dessuten har spirorør inni sin eksisterende pipe. Så skorsteinen blir ikke engang lunken.

Takk for tips.

Sist redigert:
Slik ser det ut. Stuen til høyre i bildet. Det store hullet er ett av tre som skal mures igjen.

• Renovering pågår med huller og stiger, et stort hull i veggen. Stue til høyre, møbler og rotete bord sees i bakgrunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.