Noen som har noen bra tips og triks på hvordan man på best mulig måte borer rett (horisontalt og sikkert i andre retninger også) gjennom vegg? Skal forberede for trekking av varmerør gjennom innervegger. Veggene består av ganske robuste trebjelker med pusslag på 4-5 cm på hver side. Jeg vil selvfølgelig at borehullene har samme høyde på utgangssiden som inngangssiden og at avstanden fra vegg er den samme. Det er mulig at det ikke er noe problem, men den som har gjort det før kan gjerne opplyse meg om det :)

Har du noenlunde mulighet til å måle hvor borehullene skal være på begge sider, så pleier jeg å bore så rett jeg kan halvveis inn med mindre diameter på boret. Deretter pleier det å gå an å møtes noenlunde, så man får et rett styrhull der man kan bruke rett borediameter etterpå.
Pleier å gå ganske bra!

Man kan også ta en bit regelvirke som man borer et styrhull med riktig borediameter med f.eks. søyleboremaskin.
Har man en plan anleggsflate, så har man der en bra bormal!

Helioz skrev:
[lenke]
Finns även på Bauhaus.
Og gratis frakt fra Conrad til og med mandag.

Det der med borremal var en god idé. Problemet, ett av dem, er pussen på veggen som har en tendens til å løsne så snart man borer i det. Gammel tørr puss. Men det kan kanskje gå med en mal som dekker et større område.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Lei en kjernebor med et stativ.
Det finnes bor fra 20-400mm. Det finnes bor med stativ som du "stempler" fast mellom gulv/tak.
Enten leier du hos en av de store typ Cramo/Ramirent eller så kan du sjekke om noen av Hyrex-medlemmene har utleie der du bor.

Jeg brukte et langt bor, rotasjonslaser og vinkelhake for å få begge retningene riktige da jeg forboret for skruvstift til en vegghengt toalett nylig.

Har man to lasere blir det enda enklere da man kan få en strek på siden av boret og en på oven- eller undersiden av boret.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.