Den som har fiklet litt med VVS-installasjonene i huset har sikkert merket at kobberrørene har blitt dyre som narkotika den siste tiden. Dette er imidlertid ikke bare kjedelig. Også skrotverdien på kobber har skutt i været. I dag fikk jeg 42kr per kg ren kobber. Alt i alt hadde jeg 50kg kobberskrot i huset og ytterligere 35kg messing/krangods. En tur til skraphandelen gjorde meg dermed ca 2800nok rikere!
Dessverre har fruen allerede booket en hotellweekend som sikkert vil spise opp disse pengene, men det kan jo i hvert fall bidra til å redusere tapene.....
Dessverre har fruen allerede booket en hotellweekend som sikkert vil spise opp disse pengene, men det kan jo i hvert fall bidra til å redusere tapene.....
Før du setter i gang, forsikre deg om at du blir kvitt den kobberen på skroten. Det er strenge regler for hvordan og hva man får levere inn, nettopp for å forebygge tyveri (av kabler).Haagbard skrev:
Kabler der man har brent av isolasjonen får de ikke lov til å ta imot i det hele tatt. Har du en større mengde kabel, eller en kabel du ikke burde ha som privatperson, bør du kunne dokumentere hvordan du har fått tak i den. 100 kg regnes antagelig som "husholdningsavfall" og da er det ikke et problem, men det skader ikke å sjekke på forhånd, å skrelle er kjedelig.....
Tenk også på at prisen varierer mellom forskjellige skrotter. Stena Gotthard ser ut til å betale dårligst av alle.
Jo jeg har faktisk tenkt litt i de baner, har vært kjempetrøbbel her med kobbertyverier også, nå virker det imidlertid som tyveri av airbags er den nye leveveien for tjuvpakka her :-?MathiasS skrev:Før du setter i gang, forsikre deg om at du blir kvitt kobberen på skroten. Det er strenge regler rundt hvordan og hva man får levere inn, nettopp for å forebygge tyveri (av kabler).
Kabler der man har brent av isolasjonen får man ikke ta imot i det hele tatt. Har du en større mengde kabel, eller en kabel som du ikke burde ha som privatperson, bør du kunne styrke hvordan du har fått tak i den. 100kg regnes antagelig som "husholdningsavfall" og da er det ikke et problem, men det skader jo ikke å sjekke på forhånd, skrelle er kjedelig.....
Tenk også på at prisen varierer mellom ulike skrotplasser. Stena Gotthard ser ut til å betale dårligst av alle.
Men men, på en eller annen måte må det jo selges.......kabelen kom så å si "for en dag" da jeg rev et lite uthus i sommer.
...og når jeg tenker etter så jobber jo en slektning på metallskrot
Klikk her for å svare