Hei!
Jeg og min samboer hadde tenkt å støpe egne vinduskarmer i betong, etter at vi innså at det ikke finnes vettige/lekre vinduskarmer å kjøpe i de lokale byggevarehusene.
Vi fant flere guider på hvordan man skal gjøre det og tenkte at det kan ikke være så vanskelig. Dog bor vi i en leilighet i Göteborg, noe som gjør det litt mer komplisert. For å unngå å ha 4 store former stående i stuen, tenkte vi å dra til landet for å støpe. Planen var å dra dit over en helg for å støpe alt, men vi innså raskt at det sto i samtlige guider at man må "vanne" betongen rikelig over flere døgn, noe vi ikke kan gjøre hvis vi bare er der over helgen.
Finnes det noen grense for hvor lenge man MÅ "vanne" betongen? Er det slik at man kunne vanne rikelig i løpet av ett døgn og så la den stå på landet i noen uker for så å hente den senere?
Hva ville skje hvis man vanner for kort tid eller hvis man lar betongen stå i formene litt lengre tid (les 2-3 uker)?
Takk for all input!
/Nichlas
Jeg og min samboer hadde tenkt å støpe egne vinduskarmer i betong, etter at vi innså at det ikke finnes vettige/lekre vinduskarmer å kjøpe i de lokale byggevarehusene.
Vi fant flere guider på hvordan man skal gjøre det og tenkte at det kan ikke være så vanskelig. Dog bor vi i en leilighet i Göteborg, noe som gjør det litt mer komplisert. For å unngå å ha 4 store former stående i stuen, tenkte vi å dra til landet for å støpe. Planen var å dra dit over en helg for å støpe alt, men vi innså raskt at det sto i samtlige guider at man må "vanne" betongen rikelig over flere døgn, noe vi ikke kan gjøre hvis vi bare er der over helgen.
Finnes det noen grense for hvor lenge man MÅ "vanne" betongen? Er det slik at man kunne vanne rikelig i løpet av ett døgn og så la den stå på landet i noen uker for så å hente den senere?
Hva ville skje hvis man vanner for kort tid eller hvis man lar betongen stå i formene litt lengre tid (les 2-3 uker)?
Takk for all input!
/Nichlas
Jeg kan ikke svare på alle dine spørsmål, men du bør kunne dekke formene med plast når dere drar hjem for å bevare fuktigheten bedre.
Årsaken til at man vanner er jo for at det ikke skal tørke for fort.
Årsaken til at man vanner er jo for at det ikke skal tørke for fort.
Hvordan er det med å transportere dem mens de stivner? Hvis vi kunne kjøre hjem dem (i formene) på søndagen for å kanskje kunne "vanne" dem en dag til hjemme, er det bedre eller verre? (med tanke på transporten)
Hvordan er det med temperatur forresten? Der vi hadde tenkt å ha dem er det kanskje 12-14 grader nå, er det for kaldt?
Takk for raske svar!
Hvordan er det med temperatur forresten? Der vi hadde tenkt å ha dem er det kanskje 12-14 grader nå, er det for kaldt?
Takk for raske svar!
Det stivner ganske fort, jeg støpte litt kantstein forrige sommer. gjorde tre støpninger per dag i hver form. Støper dere om morgenen så burde det ikke være noen problemer å ta med dem hjem (i formen) på ettermiddagen.Sndr skrev:Hvordan er det med å transportere dem mens de stivner? Hvis vi kunne kjøre dem hjem (i formene) på søndag for å kanskje kunne "vanne" dem en dag til hjemme, er det bedre eller verre? (med tanke på transporten)
Takk for raske svar!
Mine egne erfaringer er at det er bedre å la betongen ligge i formen lenger tid enn å vanne.
De første døgnene er betongen svak og det blir sprekker om den flyttes.
Støp lørdag og sørg for å holde den fuktig fram til dere drar. Vann da på ekstra og dekk ordentlig med plast.
Varmen kanskje bare er til fordel iom at vannet ikke fordamper så raskt.
Men ellers er det ingen problem å støpe i stuen, burde være mindre mekk totalt om dere står ut med en uke med redusert gulvplass.
De første døgnene er betongen svak og det blir sprekker om den flyttes.
Støp lørdag og sørg for å holde den fuktig fram til dere drar. Vann da på ekstra og dekk ordentlig med plast.
Varmen kanskje bare er til fordel iom at vannet ikke fordamper så raskt.
Men ellers er det ingen problem å støpe i stuen, burde være mindre mekk totalt om dere står ut med en uke med redusert gulvplass.
Føler meg mye mer sikker foran min støpesesjon, og det får bli å støpe på lørdagen og deretter hjemreise imot søndagskveld, med betongen i formene. Så blir det å vente et døgn i stua med litt mer vanning.
Takk for all hjelp!
Takk for all hjelp!
Ifølge min korte erfaring synes jeg ikke at du skal legge plast direkte på formen. Risikoen er at det vil renne ned vann i mellomrommet mellom betong og form og på den måten få misfarginger i betongen. Spesielt hvis man må løfte plasten for å vanne da kondensvannet vil renne ned på betongen i dammer Det dere trenger er et vannreservoar i form av et håndkle eller teppe som nå fuktes men ikke så det drypper av det, og oppå det legger dere plasten. På den måten trenger dere ikke vanne siden reservoaret sørger for å holde betongen fuktig samtidig som det tar hånd om kondensen. Hvis dere vil at det skal herde raskere, kan dere bruke et varmeteppe.
Medlem
· Östergötland
· 822 innlegg
12-14 grader er perfekt. Risikoen nedover på temperaturskalaen er frost. Risikoen oppover er at det tørker før det har brent ferdig. Mellom 5-20 fungerer fint. Lavere (innen intervallet)= langsommere = bedreSndr skrev:
Klikk her for å svare