Vi holder på å renovere soverommet vårt og har fjernet et kott/förråd i soverommet. Kottet har dekket det meste av skråtaket tidligere. Enkel utett dør har vært til kottet.
Jeg har begynt å tenke på om vi trenger å gjøre noe for å unngå muggvekst på vårt yttertak da jeg tenker at varm luft kan sive gjennom innertaket til yttertaket? Riktignok kunne det jo tidligere også da døren ofte sto åpen til kottet.

Det som ses på bildet er innertaket som er spikret på takbjelkene, innenfor sitter en form for halm sammen med en form for dekke før råsponet. Trolig ikke særlig tett. Det har vært slik siden 40-tallet. Taket har blitt byttet for en stund siden og da sjekket vi innsiden på råsponet som så fint ut.

• Innertak i treplank spikret på takbjelker, delvis dekket med malt panel. Renovering av tak i soverom der en gammel kattvind ble fjernet.
Legg byggfolie så nær det varme rommet som mulig for å hindre kondens der varmt møter kaldt

slaskman slaskman skrev:
Legg byggfolie så nær det varme rommet som mulig for å hindre kondens der varmt møter kaldt
Ok, med andre ord direkte på veggen på bildet?
Vi planlegger å reise opp veggen på bildet og sette en av moelvens trepanel. Men da gjetter jeg at det er best å sette byggfolien på veggen og etter det reise opp?
Hvordan er det med isolering? Bør all isolering skje fra utsiden av huset?

Jeg kan ikke skade noe ved å sette opp byggfolie? Jeg mener, kattvinden har eksistert i typ 75 år, med lekkasje fra det varme rommet. Jeg kan ikke ødelegge noe som har fungert ved å sette dit byggfolie, mener jeg?

Problemene oppstår hvis fuktig varm luft møter kaldt i isolasjonen, da oppstår fukten der. Når jeg åpnet opp mine knevegger bygde jeg en luftspalte mot det spontede innertaket av masonitt og lekter, isolerte i fagene, deretter byggfolie og til slutt gips mot rommet. Det er når man isolerer trekkfulle (godt ventilerte) rom man kan få problemer.

• Liker
eddiw
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Problemene oppstår hvis fuktig varme møter kaldt i isolasjonen da oppstår fukten der. Når jeg åpnet opp mine katter, bygde jeg luftspalte mot det spontede innertaket av masonitt og lekter, isolerte i feltene, så byggfolie og sist gips mot rommet. Det er når man isolerer trekkfulle (godt ventilerte) rom man kan få problemer.
Ja det kunne jo være en variant, å sørge for at det finnes en luftspalte akkurat ved innertaket.
Godt ventilert er dog taket og loftet vil jeg si. Til tross for at huset mangler ventiler, blåser det ganske bra på loftet når det blåser mye.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.