Hei.
Har et hus fra 58 med en del asbestrør til ventilasjonen. Vi tenkte å fjerne og bytte det ut.
Noen som vet om det finnes noen slags tilskudd eller lignende for sånt?
Mvh

K
ROT-fradrag, for øvrig nei.

• Liker
BennyHaljarp
  • Laddar…
Gjør du det selv og ikke slår i stykker eller sager i rør, har du ikke mye å bekymre deg for. Maske på og klær du enten vasker eller kaster etterpå, så er det ingen fare.

Men er det ikke risiko for at det sprer seg?
Er det litt overdrevet hvor farlig det er?

Skaff deg beskyttelsestøy og maske med P3 filter, trenger du å sage i dem med?

Man skal aldri undervurdere giftige stoffer. Men er du forsiktig, er det ingen fare. Vil du være helt trygg, kan du dusje med vann når rørene er fuktige, så har partiklerne vanskeligere for å støve ut i luften.

Lykke til!

• Liker
Music Man
  • Laddar…
Nei, trenger ikke å sage i dem bare løfte bort i prinsipp

• Liker
Music Man
  • Laddar…
Staffans2000
Nå er faktisk asbest ikke det minste giftig.
Derimot er det uegnet å inhalere.
Jeg har demontert ventilasjonsrør av Asbest i huset mitt for over tjue år siden, og lever fortsatt.

H2o

Sist redigert:
  • Liker
Dimitris76
  • Laddar…
Synes du skal sørge for å bruke verneklær samt maske med P3 filter uansett.
Som tidligere nevnt skal man ikke undervurdere.
Jeg har selv revet en fasade med eternit og forsøkte å være så nøye som mulig med å få det helt ned og plastre det inn, mer jobb så klart, men slipper å være bekymret. Ta det sikre før det usikre så vil det føles best. :)

Staffan2000 skrev:
Nå er faktisk asbest ikke det minste giftig.
Derimot er det uegnet å inhalere.
Jeg har demontert ventilasjonsrør av asbest i mitt hus for over tjue år siden, og lever fortsatt.

H2o
Man dør vel ikke av asbest? Det handler vel snarere om at man rammes av kroniske lungesykdommer og må leve et uverdig liv.

Dør gjør vi uansett, noen tidligere enn andre. Men i det store handler det om å verdsette tiden vi lever og få leve deretter.

Men jeg sier som de andre; P3-filter, vann og en engangsdrakt. Ta ned i store stykker så har du minimert risikoen. Kan man gjøre det trygt så er det dumt å ta sjanser synes jeg. Finnes de som har røykt halve livet som ikke har KOLS. Andre får det likevel.

• Liker
Music Man
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Man dør vel ikke av asbest? Det handler vel snarere om at man rammes av kroniske lungesykdommer og må leve et uverdig liv.
Kommer an på hva man mener man dør av. Asbesten kan gi opphav til mesoteliom (lungehinnekreft) som man dør av. Risikoen er ikke veldig stor, spesielt ikke hvis det handler om enkeltstående eksponeringer. Arbeidere som har arbeidet en stor del av sitt yrkesliv med asbest har 5-10% risiko for å utvikle mesoteliom.

Absolutt smidigst å gjøre det selv, siden privatpersoner dessuten får kaste det gratis, mens bedrifter må betale ganske mye for det.

Som sagt, fukt tingene, slik at de ikke støver og bruk verneutstyr.

Våttørk nøye etterpå, ikke støvsug.

Risikoen er minimal, men ca 10 ganger høyere for røykere.

Anna_H skrev:
Absolutt enklest å gjøre det selv, siden privatpersoner dessuten får kaste det gratis,
Det avhenger av hvor det er. I SV Skåne får man kaste maks 1 kvm eternittplater som går inn i hullet på gjenvinningsstasjonen, typ en brevsprekke. I praksis betyr det at om man har ventilasjonsrør så må man levere på særskilt deponi akkurat som selskapene. Dog ikke særlig dyrt. Jeg rev et gammelt søppelrom som var kledd med eternitt og betalte mindre enn 100 kr for deponeringen.

H
f91jsw skrev:
Det kommer an på hvor det er. I SV Skåne får man kaste maks 1 kvm eternittplater som går inn i hullet på gjenvinningsstasjonen, typ en brevsprekk. I praksis betyr det at hvis man har ventilasjonsrør så må man levere på særskilt deponi akkurat som bedriftene. Dog ikke spesielt dyrt. Jeg rev en gammel søppelrom som var kledd med eternitt og betalte mindre enn 100 kr for deponeringen.
Her i Värmland finnes det stor container å kaste i.
Samt i Karlstad har de en asbest hull på søppeldynga der man kan kaste

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.