Jeg holder på å bygge ut med en ekstra etasje på garasjen, og prøver å holde nede kostnadene. Og nå har jeg funnet en ny trapp på Finn som virker utmerket. Den har riktig bredde og utforming. Men den er litt for lang da den er tilpasset 250 cm takhøyde, mens jeg kun vil ha ca 2,10 i takhøyde.
Er det et problem å tilpasse høyden på trappen? Det jeg går og bekymrer meg for er at det siste og første trinnet skal oppleves som tydelig lavere eller høyere enn de andre trinnene?
Er det et problem å tilpasse høyden på trappen? Det jeg går og bekymrer meg for er at det siste og første trinnet skal oppleves som tydelig lavere eller høyere enn de andre trinnene?
Det kommer an på trinnhøyden/antall trinn. Du må rett og slett regne ut hvor mange trinn du trenger, og hvor mye "rest" som blir igjen på den spesifikke trappen. "Resten" kan deretter fordeles over kun det øverste eller nederste trinnet, eller begge to, for å få det så bra som mulig.
Jeg bygde en kjellertrapp i sommer. Da gjorde jeg alle trinn 180 høye og det siste trinnet ble ~195mm. Det er ikke mye forskjell, men det føles når man tar det siste trinnet at det ikke er samme høyde. Jeg tror at det er betydelig bedre å bygge eller kjøpe seg en egen spesialtilpasset trapp enn å justere en eksisterende.
Jeg er helt med på at det er bedre, problemet er at det er dyrere. Med litt forretningssans kan jeg kanskje prute denne trappen ned til en femtedel av prisen for en ny trapp.mdab skrev:Jeg bygde en kjellertrapp i sommer. Da gjorde jeg alle trinn 180 høye og det siste trinnet ble ~195mm. Det er ikke mye forskjell, men det føles når man tar det siste trinnet at det ikke er samme høyde. Jeg tror at det er betydelig bedre å bygge eller kjøpe seg en egen spesialtilpasset trapp enn å justere en eksisterende.
Dessuten er overetasjen ikke bygget ennå, så jeg kan kanskje spille med gulvhøyden noen centimeter der. Utenom å tilpasse magen etter klærne, men hvorfor ikke, merkostnaden blir noen centimeter limtrebjelke.
Jeg har sjekket det der litt grundigere nå, og trappen har 13 trinn a192mm, og gulvhøyden vil bli ca 230 cm. Så hvis jeg fjerner et trinn, ser det ut til å bli perfekt med noen centimeter til gode. Så neste steg ser ut til å være å faktisk koble på tilhengeren og dra for å se på trappen.
4 millimeter, for å være nøyaktigpelpet skrev:
Klikk her for å svare