Hei, beklager for manglende svar så langt. Det eldre huset har jeg nettopp overtatt, så jeg kjenner det ennå ikke så godt og kan derfor ikke si noe om trekk eller hvilken retning luften går. Dette huset varmes med bergvarme men har peis som brukes om vinteren, så skorsteinen blir i alle fall varm om vinteren. Generelt er huset dårlig isolert og vinduene er originale, så det burde være tilstrekkelig fra et tilluftsperspektiv. I vaskerom og bad i kjelleren er det Pax-vifter, ellers ingen aktiv ventilasjon. Uansett, til saken hører at de kanalene dere sier er avtrekk var av eternitt, så de har vi tatt bort og skal erstatte med noe. Hva? Skorsteinen har 9 piper opp ut av skorsteinen, to større sotete som jeg antar er til peisen og til olje-/koksfyren som fantes tidligere. Resten er relativt 'rene' og hva jeg hittil har sett går de til soverom og bad.

I huset fra 50-tallet er det oljefyrt (sjelden noen der om vinteren) og der opplever jeg at avtrekkskanalene om sommeren (kaldt ute) gir tilluft (har også sjekket ved å holde opp en fyrstikk) som er grunnen til at jeg trodde det var en 'smart' løsning med tilluft når det er kaldt ute, litt som nattkjøling i større anlegg. Spesielt siden det ser ut som skorsteinen har både åpninger på siden og på toppen.

Langt svar som forhåpentligvis leder til motspørsmål og tips om hva vi skal erstatte eternittkanalene med. (Entreprenøren foreslo spirorør i plast (jeg vil heller ha metall i så fall))

Takk på forhånd.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.