Hei Charlotte,

Vi har en enebolig med full kjeller, trepanel på langsidene og mexitegl på gavlene. Vi har relativt nylig byttet yttertak, ny papp og nye takstein på eksisterende råspont. Vi har også installert bergvarmepumpe og FTX-aggregat, på grunn av radon er dimensjoneringen slik at kjelleren har noe høyere undertrykk enn hovedetasjen for å forhindre at radon trekkes opp fra kjelleren.

Bjelkelaget opp mot loftet er ifølge teknisk beskrivelse og stikkprøver bygd som undertak med 3/4” panel med 5+10 cm mineralull som isolasjon, noen steder sagflis også under. Selve loftet er helt uinnredet med ventiler i begge gavlspissene, kald murpipe i midten. Ingen ventilasjon verken i takfot eller møne.

Uansett så har loftet nå, antar jeg, både mindre fuktighet nedenfra takket være FTX, men også mindre varme kalde sesonger på grunn av varmepumpen.

En vanlig metode for etterisolering i vårt tilfelle ser ut til å være å rive ut eksisterende isolasjon, legge et lag ny isolasjon med dampbrems under mellom takbjelkene. Vi har plass til totalt 200 mm uten å bygge på takbjelkene.

Men, hvis vi velger å isolere innsiden av yttertaket i stedet, da trenger vi ikke rive ut den eksisterende isolasjonen og kan så å si bruke det nye materialet for å isolere yttertaket med luftspalte og få et varmere loft som gir isolerende effekt både nedover i boarealene og også for FTX-kanalene.

Jeg tenker at det dels er enklere å få dampbrems tett mot yttertaket enn mot bjelkelaget der det allerede er en del gjennomføringer, takluker og lignende, og dels at det blir lettere å eventuelt inspisere i ny luftspalte enn under ny isolasjon.

Høres det fornuftig ut å isolere yttertaket på innsiden i stedet for loftsbjelkelaget og la den eksisterende isolasjonen i loftsbjelkelaget ligge igjen uten tiltak?

Vi er jo ikke ute etter å innrede loftet, men kun oppnå en god etterisolering.

Jeg har målt uteluft inn til FTX-aggregat og temperatur rett over øvre arm under jan-feb, og med 20 grader innendørs, rundt 0 ute +/-5 grader, så er det en forskjell på ca 5 grader mellom loft og utendørs. Gir det en indikasjon på hva besparingspotensialet er?

Spørsmålet er da hvor mye jeg trenger å la være uisolert opp mot mønet for at gavlventilasjonen fortsatt skal gjøre nytte, men samtidig få så god isolasjonseffekt som mulig?

Skal jeg avslutte isoleringen omtrent i høyde med hanebjelkene, eller isolere mellom hanebjelkene også slik at det blir en egen liten loft over isolasjonen med gavlventilasjon?

Vennlig hilsen
Roger

Viktig her er at hvis dere isolerer høyere opp ovenpå eksisterende loftsbjelkelag er at dere sørger for at luft kan. sirkulere på undersiden av rupanelet på hele innsiden av taket. Dette gjøres ved å sette en avviser på avstandsstykker med for eksempel oljeherdet masonitt, spesialbehandlet papp, uorganisk vev eller lignende. Ha gjerne en fuktmåler på loftet for å kontrollere at fuktigheten ikke overskrider kritiske nivåer.

Å tilleggsisolere fra. innsiden. kan jo være en løsning for å håndtere dampsperren på en god måte. Denne fremgangsmåten er imidlertid ikke å anbefale hvis takhøyden allerede er på 2,4 m. En. lavere takhøyde enn det gjør det problematisk med taklamper og vil sannsynligvis senke andrehandsverdien.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.