Lizzardo
Jeg holder på og planlegger litt suksessiv touch up rom for rom og på grunn av ganske tynne yttervegger er jeg fristet til å tilleggsisolere når jeg uansett bytter overflate.

Tanken er å sette på en 70 isolasjon men er litt usikker på hvilken fremgangsmåte som er best......

1: Regle opp en ny vegg utenpå gips, isolere den og slå igjen.

2: Rive eksisterende gips, regle, isolere og slå igjen.

Finnes det noen fordeler med den ene eller den andre?
De 13mm jeg sparer ved å rive eksisterende gips er totalt uviktige....
Eller er det rett og slett meningsløst å gjøre dette i 50-60% av huset?

Lizzardo
Ingen som har tanker, ideer, slakt, drapstrusler?

• Haha
Husseglarn
  • Laddar…
Lizzardo Lizzardo skrev:
Ingen som har tanker, ideer, sågningar, mordtrusler?
Sett opp nye vegger på det eksisterende, akkurat som du skriver selv handler det om veldig mye arbeid for 13mm.

Hvor gammelt er huset? 60/70-tallet så er kanskje dampsperren, hvis det finnes en, ganske sliten og du kanskje vil benytte anledningen til å fikse elektrisiteten også? Er jo ikke fryktelig mye jobb å ta bajonettsagen og kappe opp eksisterende gips og rive bort. Jeg angrer litt på at jeg ikke gjorde det, men vet på den annen side ikke hvor mye det hadde gitt i økt komfort/besparing i varme.

Lizzardo
O olofh skrev:
Hvor gammelt er huset? Fra 60/70-tallet, så er kanskje dampsperren, om det finnes en, ganske slitt, og du vil kanskje benytte anledningen til å fikse det elektriske også? Det er jo ikke fryktelig mye arbeid å ta bajonettsagen og sage opp eksisterende gips og rive bort. Jeg angrer litt på at jeg ikke gjorde det, men vet på den annen side ikke hvor mye det hadde gitt i økt komfort/besparelse i varme
Huset er fra 90- og 00-tallet, men det er et skikkelig lavbudsjettbygge med ganske tynne vegger.
Nei, jobben er jeg ikke redd for da det er raskt gjort.
Jeg gjør det dog helst ikke uten grunn hvis det ikke hjelper noe når jeg ikke tar hele kåken.

Lizzardo Lizzardo skrev:
Huset er fra 90- og 00-tallet, men det er et skikkelig snikbygge med ganske tynne vegger.
Jobben er jeg ikke redd for da det er raskt fikset.
Gjør det dog helst ikke unødvendig om det ikke hjelper noe når jeg ikke tar hele kåken
Ok, ja da trenger vel verken elektriske system eller dampsperre å utbedres. Men hvor tynn er veggen? Du må passe på så duggpunktet ikke havner på feil side av dampsperren, men visst, 70mm kanskje ikke påvirker.

Og du er sikker på at de ikke har spart så mye at det ville være mulig å legge inn mer isolasjon i eksisterende vegger. Kanskje åpne i det første rommet du gjør for å ha kontroll på hvordan det ser ut innvendig, men om alt virker ok så hadde jeg latt gipsen sitte i de øvrige rommene.

Stålregelvegg og muligens regne på hvor duggpunktet blir for å unngå fuktutfelling på feil side som allerede nevnt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.