1.461 lest ·
5 svar
1k lest
5 svar
tilleggsisolere fasaden, hvordan påvirkes inneklimaet
Husets pussede fasade løsner, har lange sprekker og bør utbedres. Stammen er liggende tømmer og stående plank.
Fra et varmesynspunkt ville det vært bra å tilleggsisolere med ca 5 cm og deretter pusse om. I tillegg ville fasadesystemet motvirke sprekkdannelse på grunn av husets bevegelighet. MEN hvordan påvirkes innemiljøet? Vi har selvtrekk via skorsteinen (som er kald, da vi har varmepumpe). Vil huset "puste" dårligere? Kan treveggene ta skade av tilleggsisoleringen på lang sikt, på grunn av dårligere fuktvandring? Er det noen som vet mer om dette?
Fra et varmesynspunkt ville det vært bra å tilleggsisolere med ca 5 cm og deretter pusse om. I tillegg ville fasadesystemet motvirke sprekkdannelse på grunn av husets bevegelighet. MEN hvordan påvirkes innemiljøet? Vi har selvtrekk via skorsteinen (som er kald, da vi har varmepumpe). Vil huset "puste" dårligere? Kan treveggene ta skade av tilleggsisoleringen på lang sikt, på grunn av dårligere fuktvandring? Er det noen som vet mer om dette?
Fuktvandringen blir jo selvfølgelig dårligere om du setter opp en tettere fasade, luften er jo generelt mer fuktfylt innendørs enn utendørs, spesielt om vinteren. Derimot har du vel et ganske kraftig kaldras i murpipa om vinteren hvis den er åpen og kald? Jeg antar at du tenkte å sette en hel plate utenpå huset, typ cellplast, og så pusse mot den? På moderne hus har man jo fått problemer på gipsen når luften trenger inn til utegipsen og feller av vann. I ditt tilfelle kanskje man skulle sette fasaden "fritt" utenpå den gamle, men da mister du jo mye av isoleringsverdien... I vårt firma har vi nettopp etterisolert en tømmerhytte innenfra, og da vært nøye med at innerveggen er fri fra tømmeret, med lekter og isolasjon, deretter ble det satt en dampsperre innenfor isolasjonen, men man må jo kompensere denne økte tettheten med ordentlig ventilasjon, vi økte altså antallet friskluftsventiler. Varme (og fukt) vandrer jo dessuten oppover, så taket vil alltid være mest utsatt, der er det enda viktigere å ikke ha for tett, slik at dampen kan vandre gjennom materialene.
Hvordan hadde du tenkt å bygge det opp?
//ingeniøren
Hvordan hadde du tenkt å bygge det opp?
//ingeniøren
Stemmer dette virkelig? Jeg trodde det var motsatt om vi snakker relativ luftfuktighet.Kalle_h skrev:
Normalt sett skal det ikke være kaldtrekk gjennom skorsteinen, tvert imot er det selvtrekkets hjerte og skaper et sug opp av varm innendørsluftKalle_h skrev:
Også her trodde jeg det var motsatt, at det var viktigst å ha helt diffusjonstett i takene for å forhindre at fukt kan trenge opp på loftet.Kalle_h skrev:
Har jeg misforstått ditt innlegg kanskje?
Sist redigert:
Alternativet jeg har valgt, er å montere en mineralullplate på den gamle pussen. Deretter pusses platen med en åpen puss, dvs ingen plastmaling eller lignende.
Jeg har forstått at mineralull er å foretrekke fremfor celleplast i mitt tilfelle.
Når det gjelder trekk, så er det ikke nevneverdig stort. Må jeg si, jeg forstår ikke helt hvordan det med selvtrekk fungerer. Gabbe´s forklaring virker dog rimelig. Men... dere virker uenige der, eller?
Jeg har forstått at mineralull er å foretrekke fremfor celleplast i mitt tilfelle.
Når det gjelder trekk, så er det ikke nevneverdig stort. Må jeg si, jeg forstår ikke helt hvordan det med selvtrekk fungerer. Gabbe´s forklaring virker dog rimelig. Men... dere virker uenige der, eller?
Her kan du lese hvordan en FUNGERENDE naturlig ventilasjon oppfører seg:
http://www.energimyndigheten.se/sv/...g-i-hemmet/Ventilation/Sjalvdragsventilation/
Men selvfølgelig kan det bli kaldras i unormale tilfeller, men da fungerer ikke den naturlige ventilasjonen som tenkt.
http://www.energimyndigheten.se/sv/...g-i-hemmet/Ventilation/Sjalvdragsventilation/
Men selvfølgelig kan det bli kaldras i unormale tilfeller, men da fungerer ikke den naturlige ventilasjonen som tenkt.
Japp, jeg tror vi går om hverandre litt. Jeg uttrykte meg nok litt klønete, men man kan jo (ved slike vintre) risikere "bakslag" i ventilasjonssystem av selvtrekktype, og da får man jo også et overtrykk. Den prosentvise andelen fuktighet i inneluften er jo lavere innendørs, men luften innendørs har jo en større kapasitet til å holde på fuktighet, og får fukttilskudd fra maskiner, mennesker og annet inne i huset. Ingen problemer før den kjøles ned igjen, og blir den da presset ut på feil sted så vil den jo uunngåelig felle fra seg fuktigheten.
Klikk her for å svare