Et spørsmål til alle erfarne:
Jeg lager tegningdetaljer for vår fremtidige fritidsbolig. Hadde tegnet koblingen mellom yttervegger og bjelkelag slik jeg har sett bl.a. på træguiden og i en bok: Vegger stående på gulvet så å si. Men da jeg snakket med en konstruktør foreslo han at jeg skulle gå ned med stenderne på utsiden av bjelkelaget og feste med fransk skrue "utenfra". Han mente at det ga bedre momentopptak, noe han naturligvis har rett i. Spørsmålet er om det trengs.
Bilder nedenfor på de to variantene.
Hva ser dere som fordeler/ulemper med de to?
Hytta blir ca. 60kvm med mønetak over halve huset.
Kommer til å starte en prosjekttråd fremover også når startbeskjed er klart.
Bjelkelaget (220) er nedsenket i bærebjelken (2x220) med bjelkesko, og det hele skal hvile på søylefundament.
Stenderne er 170.

3D-modell som viser bygningskonstruksjon med vegg- og bjelkestruktur hvor reglene går ned på siden av bjelkene.
Alt 1: Veggen helt på bjelkelaget.

Illustrasjon av veggmontering på gulvramme med regel på siden; byggeteknisk detalj for fritidshus.
Alt 2: Stenderen går ned på siden av bjelkelaget.

Hvor er syllen?
Og hva står stenderveggen på?

Regelveggen må ha en form for opplegg. Enten står den oppå gulvbjelkene eller så hviler den på grunnmuren. Den kan ikke henge i franske skruer i gulvbjelkenes ender. Taklastene, som ytterveggene har til oppgave å ta ned, kan bli ganske store. Pratet om momentopptak forstår jeg ikke i det hele tatt. Det er neppe relevant på det punktet.

Presisering kanskje med tegningen nedenfor. I tilfellet "alt 2" så hviler altså ca. 55% av regelen på bæringen/bjelkelaget, eller på en øvre syll som hviler på bjelkelaget.
Tverrsnitt av veggkonstruksjon som viser en fransk treskrue 8x160, bjelkelag 45x220 c 600, og isolasjon i alternativ 2.

Eksempel på alt. 1 fra træguiden:
anslutning-grundmur-vaggreglar-konstruktionsvirke_2d-v58-h.png

Ja, alt 1 er fornuftig. Der hviler de stående stenderne i veggen i sin helhet på en syll som ligger på gulvstenderne. Så er det plass for en tynn kantisolasjon av gulvrammen som reduserer kuldebroene. Sånn ville jeg bygget. I alt 2 er den stående stenderen enten uthugget eller så står den bare til en del på gulvstenderne. Dette må være et dårligere alternativ.

Hvis man velger alt 1, hvordan fester man på beste måte veggene i bjelkelaget hvis man bygger veggene liggende og reiser de hele?

Fransk skrue eller stålbeslag synes jeg.

J justusandersson skrev:
Fransk skruv eller stålbeslag tycker jag.
Ja, men hvordan kommer man til å bore og skru eller slå inn festelementene?

Hvis veggens stående stendere havner rett over gulvbjelkene, kan man bruke en gaffelanker, (som man ellers bruker for å feste inn takstoler).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.