Hei hei

Samboeren og jeg kjøpte i sommer et hus som er bygget i to omganger.

Originalhuset er bygget i 1963 og bestod av huset på krypkjeller (på skrånende berg) og en terrasse oppå en kjeller.

I 1975 ble det bygget en utvidelse oppå 20 kvm av kjelleren (gamle terrassen) og en liten del ble bygget på søyler (3 kvm). Dessuten ble det laget en balkong av den delen av terrassen som ikke ble bygget inn (4,5 kvm).

Nå vil vi bygge inn også denne balkongen slik at det ene soverommet blir større.

Jeg kan ikke se noen tegn på setninger og ingen av (2 stk) takstmenn påpekte noe om dette.

Jeg vet imidlertid ingenting om hvordan kjelleren er konstruert og dermed kommer spørsmålet mitt om den vil tåle mer belastning?

Vi tenkte dessuten å pusse opp badet og skaffe badekar så også denne vekten legges på kjellergrunnlaget.

Hvordan kan jeg finne ut hvor mye kjelleren tåler egentlig? De forrige eierne har allerede satt inn en ekstra stålpåle som bærende hjelp eller om den var der fra starten, det vet jeg ikke.
Byggtegning som viser kjelleren og tilbyggningen på et hus, med detaljer om rom som "Toa" og "Forråd". Målestokk og dimensjoner inkludert.

Her ser dere hvordan kjelleren er bygget mot originalhuset.

Gulnet arkitekturtegning av husets planløsning med merkinger for soverom, trapp, og storsal; målestokk inkludert.

Håndtegning av husfasade med detaljer om karnapp, inngangsparti, og en sideutvidelse. Skisse viser terrassen og balkongen som skal bygges inn.

Her ser dere hvordan tilbygget ser ut oppå terrassen og også balkongen som vi vil bygge inn.

Takk for alle svar.

Mvh Lisa

Hei!
Det der trenger dere la en bygningsingeniør kikke på, og styrkeberegne.
Spesielt på badet vil man jo ha stabilitet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.