Vi bor i tomannsbolig. Vår husdel er påbygd langs tomtegrensen mot naboen. Naboen planlegger lignende påbygg. De kommer til å koble seg til vår fasade et stykke under taket. Vårt tak skråner bort fra tomtegrensen, dvs mønet er på grensen til naboen. Fasaden består av stående panel med lekt.

Er det noe vi skal være oppmerksomme på når de bygger? Luftspalte mellom veggene? Hvordan bør man koble til vår fasade?

Bygget er ment å skje til våren, og vi har et veldig godt forhold til naboene.

Fikk litt mer info fra naboen i formiddag. De tenker å fjerne lokklekten på vår fasade og sette 2x13mm gips direkte mot fasaden. I overkant lar de en blikkenslager sage inn en plate som går opp innenfor vår fasade. Høres bra ut i mine ører, synspunkter?

Litt å tenke på:
-At nåværende nabo er den snilleste i byen er bra, men hen kan flytte og dere vet aldri hvem som kommer etter. (dvs ikke baser dere kun på dagens forutsetninger)
-Brannkravene bør minst være EI 60 M (M står for moment, det kan være slik at de må sikre for eksempel takstoler/bjelkelag slik at de ikke raser mot mellomfasaden på for eksempel 30 minutter som kan være brannkravet på disse delene (R 30) og skader brannskillegrensen så den mister sin evne før 60 min. (kanskje overkurs for et tomannsbolig)
-Vedlikehold av "mellomveggen" blir vanskelig å utføre i fremtiden.
-Luftspalte, er trolig bra å ha bare fordi dersom naboens dampsperre svikter, da reduseres risikoen for mugg på deres fasade på grunn av naboen.
-Jeg antar at naboens tilbygg er med pulttak med fall som deres samt at kun en plate er det som bygges sammen.

For øvrig kan det bli utfordrende med deres fundamentering når de graver tett inntil deres grunn slik at komprimeringen (undergravingen) av jorden i tilknytning til den husveggen svekkes.

Lykke til!

• Liker
Ellagård
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.