Hei.
I dag har jeg en fritidsbolig med en vedovn på kjøkkenet der jeg skal gjøre om innvendig fra torpargrunn til isolert flytende plate med gulvvarme. Teknikkanken som er koblet til varmesystemet sammen med hydrobox står dessverre på loftet, og det i seg selv er en risikokonstruksjon ettersom det mangler mulighet for en god løsning når det gjelder gulvsluk og avledning av vann ved vannskade. Jeg vil derfor finne en løsning som frigjør plass på loftet samtidig som risikoen for skader reduseres.
Jeg har vurdert å bygge et tilbygg, men da kreves det kulvert og ny skorstein med alt det innebærer. Jeg har også vurdert å bygge inn det som det er rundt der vedovnen står i dag, flytte ned resten av varmesystemet, anlegge gulvsluk slik at det blir som en egen branncelle inne i bygningen. Ulempen her er at det forsvinner mye plass fra kjøkkenet samtidig som den eksisterende skorsteinen kan brukes.
Derfor har jeg også vurdert å grave ut for å anlegge en kjeller nedenunder. Jeg vet dessverre at kjellere alltid er en risikokonstruksjon og at det også vil kreves en pumpebrønn for å lede bort eventuelt spillvann fra gulvsluket. Samtidig frigjøres plass ovenfor og den eksisterende skorsteinen kan brukes både for tilluft og avledning av røykgasser.
Kjelleren hadde jeg i så fall tenkt å bygge som en egen branncelle under der en del av kjøkkenet vil være. Bildet med området på 9 m2 viser hvor ildstedets plassering er i dag. Hvordan hadde dere tenkt og gjort det?

• Plantegning av romoppsett med tre rom: 9 m2, 8 m2 og 15 m2. Viser plassering av nåværende ildsted i en fritidsbolig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.