Hei,

Noen som kan peke på et tall om hva man normalt regner med i tidsbruk? Trenger det for å kunne vurdere rimeligheten i de tilbudene som hentes inn. Det handler om 1-plans-villa med høyt skråtak (opp til 5,3 meter som mest) i mange rom.

Alle vegger (inkludert innervegger) skal mures i Porotherm-blokk og skal deretter pusses med ca. 1,5 cm kalkpuss. Innvendige vegger noe tynnere lag puss.

Hva jeg forstår er den vanligste metoden å sprøyte-pusse og deretter male? Men at det også finnes alternativer som å blande inn farge i pussen (vi vil ha hvite vegger).

Innvendig veggflate er ca. 750 kvm. 100 timer? 10 kvm / time. Mye eller lite?

Siden det er ganske stor flate så høres hvit-farget puss ut som det alternativet som gir minst arbeid?

Første svaret har kommet inn. Og det ligger på 10 uker for 2 mann. Det er altså 800 timer.

Min umiddelbare reaksjon er at det er veldig mye. La gå at huset har høyt under taket på mange steder. Men det er fortsatt ikke mer enn 153 kvm boareal og en garasje på 53 kvm som skal pusses.

Deler jeg det opp på antall rom så blir det cirka 10 rom av varierende størrelse. Er det rimelig at det tar en uke å pusse et normalt stort soverom for to mann?

M
Håndpusset utsparing og skrubbing med tilhørende blanding og trilling, altså bortsett fra grunning, maling, etc ville jeg si maksimalt 5 kvm per time for et par nidkjære murere. 7 kvm per time hvis du stiller opp som hjelpearbeider og blander/triller mørtel til dem.

Omtrent..

Husk at alle foringer tar ekstra tid, alt skal grunnes en omgang, mørtellommen skal fylles, kaffe skal drikkes, ting skal rengjøres og fremfor alt - ting kan kludre.

Sist redigert av en moderator:
For å tydeliggjøre - mitt spørsmål gjelder altså kun pussing. Ikke noen muring.

Takk. 5 kvm per time høres mer normalt ut (og kanskje 7 da med ekstra hjelp). Det er likevel ganske langt fra de 1 kvm per time jeg har fått forslag på. Men du sier "håndpusset" - det er altså ikke sprøytet da?

Merkelig, da øvrige punkter i tilbudet stemmer mye bedre.

M
Ja, håndpusset - påført for hånd. Som sagt, det blir betydelig færre kvm per time om man regner med grunning og alt omkringarbeid med lysninger, baner osv samt sikkerhet for eventuelle problemer. Om man sprayer med slange går det mye ekstra tid både om morgenen i forberedelser og på slutten av dagen så med to mann går det nok ikke spesielt mye raskere.

Dette forutsetter dog at det handler om murere som kan påføre mørtelen, skal man dra det på med stålbrett så går det også langsommere.

Nevnes bør vel også at i et fremtidig bolighus vil man kanskje sikre seg ekstra. Om muringen ikke er rett så går det plutselig mengder med ekstra tid å bygge ut pussen og i et slikt tilfelle så sprekker mine tall direkte. Er alle veggene riktig slurvete murt så kan man nok regne ned mot 1 kvm per time inkludert alt.

Sist redigert av en moderator:
...og om det er godt murt? Det er de samme murere som murer veggene som skal pusse. Anerkjent dyktig, erfaren og nøye. Så skjeve vegger forventer jeg ikke.

Men men, er det sånn at det tar 800 timer så gjør det jo det. Føles bare veldig høyt beregnet. Det er jo typ 650.000 i arbeidskostnad.

Pluss puss. Hva koster den, 100-200 kroner per kvm?

M
Mainstream skrev:
Plus puss. Hva koster den, 100-200 kroner per kvm?
Gjetningsvis:

ca 18-20 kilo per kvadrat vanligvis. Her et tynnere lag så kanskje 16-18 kilo per kvadrat med spill inkludert.

750 * 16 = 12000 kilo, 750 * 18 = 13500 kilo så 12-14 storsekker á 1000 kg

kalkbruk ca 3-8 kr per kilo

så et sted mellom 36000 og 112000 avhengig av tykkelse pusslag, leverandør og murmesterens påslag.

Observer at jeg gjetter litt halvveis kvalifisert!

Fant denne filmen fra Weber: https://www.youtube.com/watch?v=peQ0ggAueRY

De regner 25 kg / kvm ved 30 mm tykkelse. Så din gjetning er ikke så gal! Derimot er jeg noe sjokkert over et estimat på rundt 800.000 for å pusse innvendige vegger (650.000 i arbeidskostnad + materiale + 10% øvrig).

Jeg må sjekke med flere entreprenører. Når jeg ser filmen ovenfor kan jeg umulig forstå hvorfor man regner så lavt som 1 kvm / time. Det tilsvarer en hel arbeidsuke for et normalt soverom.

Vet ikke om man kan sammenligne, men de gangene jeg har leid inn malere til å rive tapeter, bredsparkle, slipe og male har de rukket betydelig mer på en uke. Arbeidsmomentene ser jo ut til å være ganske like for en lekmann.

M
Ja, sjekk med andre. Følg gjerne opp her hva du får for tall.

Filmen du lenker til er for gipsmørtel, ikke helt ulik, men likevel et helt annet materiale. Gipsmørtel er mer raskt å jobbe med enn kalkmørtel. Fremgangsmåten ved kalkmørtel er snarere lik denne filmen, men antagelig uten nettet:

https://www.youtube.com/watch?v=h9OOw1V-ing

Så på et renoveringsprogram fra England der de pusset opp et gammelt hus og der jobbet to mann i to uker med to rom med kalkpussing dvs typ 80t/rom. Ingen mer info er så dessverre. Ble litt forskrekket da jeg selv har tenkt å få litt pussearbeid framover og eventuell kostnad begynte å gå opp for meg...

Tenkte meg kanskje 2 dag/rom (ca. 60m² vegg) for to personer x500SEK:
Dag1: montere avdragsbaner og generelt forberedende og transport av mørtel og blandere. 16t
Dag2: Pusse og rydde 16t
=> 16000SEK/rom + materialer. => arbeidskostnad 267SEK/m².

I ditt tilfelle 750m² og 800tx500SEK=400kSEK/750m² => 533SEK/m². Dvs dobbelt mot min anslag som dog passer det engelske renoveringsprogrammets tidsbruk.

Vi har nettopp pusset innsiden av Leca-vegger. Har ikke kontroll på hvor mange kvm, men det tok ca. 2 dager per rom. De la på for hånd, og jeg har bedt dem være ytterst nøye da vi skal ha slepelys på flere av veggene.

Men vi kjører på løpende med takpris. Så om du kjenner gutta og vet at de gjør en god jobb, hvorfor ikke gjøre det samme?

Videonisse skrev:
Vi har akkurat pusset innsiden av Leca-vegger. Har ikke peiling på hvor mange kvm men det tok ca 2 dager per rom. De påførte for hånd og jeg har bedt dem være ytterst nøye siden vi skal ha strykelys på flere av veggene.

Men vi kjører på løpende med takpris. Så hvis du kjenner gutta og vet at de gjør en bra jobb, hvorfor ikke gjøre det samme?
Hvor mange jobbet?

Jeg hyret en mann som pusset ~350m² med kalkpuss. Han brukte godt og vel 6 måneder, men vi hadde en spesiell avtale og ingen hastverk. Han jobbet ikke mange timer i uken hos meg.

Vi blandet pigment i det siste laget puss. Man kan blande 6-8% maksimalt. Bland pigment og puss tørt så får du fram sluttnyansen direkte, bland deretter inn litt vann og sett opp på veggen for en prøveflate. Vi prøvde oss fram med ganske mange farger før vi bestemte oss.
Her er et eksempel på hvordan vi har gjort det: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/211314-genomfargad-kalkputs-i-vardagsrum.html

Jeg tror 5-7 kvm/time er ekstremt optimistisk. Tenk på at det skal på med minst to lag. Med litt tyskkunnskap kan man lese videre her: http://www.solubel.de/anwendungen/ziegelmauerwerk.php

Konklusjonen er 2-3 kvm/time:
grunning: 2-4 min/kvm
Grovpuss 15mm: 12-18 min og 20-30 kg/kvm
Ventetid: 1-3 dager for at pussen skal begynne å herde:
Overflatesjikt 2-4mm: 10-15 min og 7-9 kg/kvm (avhengig av hvilken overflatefinish man vil ha)
Ventetid: - ytterligere et par dager....

Kalkpuss herder veldig langsomt, men med dine store flater er det ikke noe problem, da man kan fortsette med neste rom i stedet for å drikke kaffe=)

Magnus

2 gubber

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.