6.556 lest ·
8 svar
7k lest
8 svar
Tidsbruk for pussing av innvendig vegg 28 kvm
Hei.
Vi har fått en tidsestimering fra håndverkere for å fikse en innervegg av betongblokk. Total veggflate er ca. 30 kvm, inkludert et mindre kjellervindu og en normalstor dør.
Det som skal gjøres er:
Banke ned gjenværende pussesjikt, ca. 11 kvm.
Løsne på stikkontakter og brytere
Påføre primer
Feste opp pussenett
Grunnpusse (Rødgrunn) (Håndpuss)
Sette opp pussbaner og hjørneprofiler/beskyttelse
Ytpusse (C Pussmørtel) (Håndpuss)
Slettskure pussflaten
Feste stikkontakter og brytere igjen.
Hva er en rimelig estimert arbeidstid for dette?
Vi har fått ca. 60 timer. Jeg er ingen pusser, men når jeg ser videoer og lignende får jeg helt klart den følelsen: "Det der må gå fort".
Håndverkeren er relativt pussevant.
Takk på forhånd!
Johan Ö
Vi har fått en tidsestimering fra håndverkere for å fikse en innervegg av betongblokk. Total veggflate er ca. 30 kvm, inkludert et mindre kjellervindu og en normalstor dør.
Det som skal gjøres er:
Banke ned gjenværende pussesjikt, ca. 11 kvm.
Løsne på stikkontakter og brytere
Påføre primer
Feste opp pussenett
Grunnpusse (Rødgrunn) (Håndpuss)
Sette opp pussbaner og hjørneprofiler/beskyttelse
Ytpusse (C Pussmørtel) (Håndpuss)
Slettskure pussflaten
Feste stikkontakter og brytere igjen.
Hva er en rimelig estimert arbeidstid for dette?
Vi har fått ca. 60 timer. Jeg er ingen pusser, men når jeg ser videoer og lignende får jeg helt klart den følelsen: "Det der må gå fort".
Håndverkeren er relativt pussevant.
Takk på forhånd!
Johan Ö
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Uten å kunne pusse hadde jeg regnet sånn.
- Forberede1: Kjøpe puss og slepe dit alt? 2t
- Forberede2: Bære dit tombola/verktøy, beskytte med treplater, trekke frem el/vann, storsekk/plastsekk/container? etc 3t
- Forberede3: Ta ned stikkontakt, banke ned puss og rydde. 8t
- Jobbe: Blande primer og påføre. 3t
- Pussnett: Ingen anelse men 12x2,5m=30m² er ganske mye 8t?
- Pussbaner og hjørnebeskyttelse 3t
- Pusse: 16t
- Gjenopprette + grovrengjøring 4t
=> 58t
Hvis du tror det går raskere, ta det på timebasis i stedet og vær der og "hjelp til" for å korte ned så mye som mulig.
- Forberede1: Kjøpe puss og slepe dit alt? 2t
- Forberede2: Bære dit tombola/verktøy, beskytte med treplater, trekke frem el/vann, storsekk/plastsekk/container? etc 3t
- Forberede3: Ta ned stikkontakt, banke ned puss og rydde. 8t
- Jobbe: Blande primer og påføre. 3t
- Pussnett: Ingen anelse men 12x2,5m=30m² er ganske mye 8t?
- Pussbaner og hjørnebeskyttelse 3t
- Pusse: 16t
- Gjenopprette + grovrengjøring 4t
=> 58t
Hvis du tror det går raskere, ta det på timebasis i stedet og vær der og "hjelp til" for å korte ned så mye som mulig.
Forberede 1 & 2 er ferdig fra før.
Forberede 3 er vel tvilsomt. En annen håndverker fra samme firma banket ned ca 35 kvm puss og også et halm/puss-tak på drøyt 9 timer. Så 11 kvm som er igjen i dette tilfellet burde gå raskere?
Hvis jeg tolker deres svar riktig, så vil de bruke betydelig mer enn 16 timer på selve pussingen.
Vi kjører allerede på løpende regning.
Et oppfølgingsspørsmål er om det blir bedre resultat og/eller raskere utført av å bruke pussbaner av metall i stedet for vanlig pusslekter av tre?
/J
Forberede 3 er vel tvilsomt. En annen håndverker fra samme firma banket ned ca 35 kvm puss og også et halm/puss-tak på drøyt 9 timer. Så 11 kvm som er igjen i dette tilfellet burde gå raskere?
Hvis jeg tolker deres svar riktig, så vil de bruke betydelig mer enn 16 timer på selve pussingen.
Vi kjører allerede på løpende regning.
Et oppfølgingsspørsmål er om det blir bedre resultat og/eller raskere utført av å bruke pussbaner av metall i stedet for vanlig pusslekter av tre?
/J
Det skal bli veldig spennende å få tidrapporten for denne uken.
Med forbehold om at håndverkeren har måttet gå i vei til et annet prosjekt/kunde ved noen anledninger ukjent hvor lenge, så har man kommet så langt fra mandag kl 10 til i dag fredag kl 12 (de fakturerer 10,5 timer per dag):
Løftet ut 4 stykker adskilte "hyller" (hylleplan og metallfester) gjennom et vindu i brysthøyde.
Banket ned ~11 kvm ganske løst sittende puss for hånd med hammer
Ryddet unna nedfalt puss
Løsnet på en stikkontakt, en bryter samt ca 6 meter elkabel
Med pensel malt pussprimer på 20 kvm betonghullstein og festet fast ca 20 kvm pussenett.
Hadde håndverkeren jobbet på dette 100% hadde altså tiden utgjort 44 timer...
Med forbehold om at håndverkeren har måttet gå i vei til et annet prosjekt/kunde ved noen anledninger ukjent hvor lenge, så har man kommet så langt fra mandag kl 10 til i dag fredag kl 12 (de fakturerer 10,5 timer per dag):
Løftet ut 4 stykker adskilte "hyller" (hylleplan og metallfester) gjennom et vindu i brysthøyde.
Banket ned ~11 kvm ganske løst sittende puss for hånd med hammer
Ryddet unna nedfalt puss
Løsnet på en stikkontakt, en bryter samt ca 6 meter elkabel
Med pensel malt pussprimer på 20 kvm betonghullstein og festet fast ca 20 kvm pussenett.
Hadde håndverkeren jobbet på dette 100% hadde altså tiden utgjort 44 timer...
Sist redigert:
Etter å ha fått et helt hus pusset, så stemmer det ganske bra med knappe 2 timer per kvm. Typ 1.5 - 2 timer per kvm.
I mitt tilfelle var det igjenlegging av freste spor for el, grunnpuss, hjørneprofiler, glassfiber-nett og så lettpuss. Høy takhøyde i en stor del av huset som naturligvis gjør det litt vanskeligere. Til gjengjeld veldig store åpne flater. Primer var ikke nødvendig da min tegloverflate er veldig bra å pusse på. Drøyt 200 kvm gulvareal fikk pussede vegger. Bilder finnes i min prosjekttråd.JohanOeberg skrev:
Fylte man igjen sporene med noe spesielt? I mitt tilfelle ble det slammet igjen med samme grunnpuss som øvrige veggen.
Klikk her for å svare