Hei, lurer på om noen kan svare på om dette kan være korrekt utført for den tiden
Renoveret rundt 2001 av håndverkere
Ser ut til å være rullet tetningssjikt mot brunnen, men ser ingen brunnmansjett. Men fantes det noe rullebart tetningssjikt man kunne rulle direkte mot brunnen? Eller kan det finnes noen mansjett/membran som man ikke ser?
 
  • Tettning rundt en gulvbrønn med hvit og blå ring, mangler synlig bransjemanchett. Rør tilkoblet, mur- og flisvegger rundt.
  • Liker
Rickard.lj
  • Laddar…
Ditt tettesjikt er på siste vers, det du kan gjøre er å vaske lett rundt brunn med bare vann og en skrubb, så dra og kjøp rullebart tettesjikt og pensle på, eller har dere tenkt å gjøre om snart
 
Var kun rullbart da, ingen brunnsark fantes da
 
  • Liker
Kalsson
  • Laddar…
Takk for svar. Har nettopp kjøpt et hus oppdaget 6 dager etter innflytting at det var en overmalt fuktflekk under badet. Og har kranglet med forsikringsselskap siden i juni. De sier at det mangler brunsmanchett.
Derfor jeg spør rundt litt. :)
 
BirgitS
BKR har fortsatt gamle bransjeregler på sitt nettsted, så jeg foreslår at du begynner med å lese den som gjaldt da badet ble renovert.
 
R Rickard.lj skrev:
Var kun rullbart da, ikke brunnens ark fanns da
Vet du hva det kunne vært for produsent av tettesjiktet? Forstår at det er vanskelig å se det, men om du gjetter. Trenger kontakt med produsenten for å få monteringsanvisning for den tiden og dette skal vises til forsikringsselskapet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
BKR har fortsatt gamle bransjeregler på sin nettside så jeg foreslår at du begynner med å lese den som gjaldt da badet ble renovert.
Takk for svar, har lest der og forstår at det er tettesjiktsleverandøren som avgjør hvordan det skal monteres mot sluk, så får forsøke å finne ut hvilken produsent det kan være av det tettesjiktet jeg har.
 
BirgitS
Til venstre for brønnen sitter det noe som det bl.a. står "forsegling" på. Står det noe annet som kunne avsløre en produsent?
 
Kjenner igjen tapen fra da man selv holdt på, kan dog ikke plassere den akkurat nå men det fantes jo ikke så mange produsenter på den tiden.
Höganäs?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Til venstre for brønnen sitter det noe som det bl.a. står "forsegling" på. Står det noe annet som kunne avsløre en produsent?
Skal sjekke det og ta et bilde og legge ut 👍🏼
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kjenner igjen teipen siden jeg selv holdt på, kan dog ikke plassere den akkurat nå men det fantes jo ikke så mange produsenter på den tiden.
Höganäs?
Tar et bilde av teipen og legger ut så man ser bedre 👍🏼
 
R Rickard.lj skrev:
Var kun rollbart da, ikke brunns ark fantes da
Det var brunnsmansjett som gjaldt da også. Så her finnes det ikke korrekt tettesjikt.

MEN dette ser ut til å være i en kjeller eller lignende rom? Da gjelder det at om det er et rom med risiko for tilskytende fukt utenfra (type kjeller med uisolert plate), så skal man ikke ha tettesjikt. Det kan (men ikke et krav) være bra med tettesjikt akkurat rundt en brønn ved dusjplass.
 
H hempularen skrev:
Det var brunnsmansjett som gjaldt da også. Så her finnes det ikke korrekt tettesjikt.

MEN dette ser ut til å være i en kjeller eller lignende rom? Da gjelder det at hvis det er et rom med risiko for tilskytende fuktighet utenfra (type kjeller med uisolert plate), så skal man ikke ha tettesjikt. Det kan (men ingen krav) være bra med tettesjikt akkurat rundt en brønn ved dusjplass.
Okey er et bad på overetasjen. Men har forstått på det jeg har lest at det fantes litt ulike mansjetter/membraner?
 
Uansett så har tettesjiktet passert best-før dato med god margin, så å få noe fra forsikringsselskapet tror jeg er dødfødt, spesielt da siden det ikke er gjort i henhold til reglene som gjaldt i 2001.

Det vil nok være vanskelig å gå mot selgeren også siden mangelen enkelt kunne ha blitt oppdaget ved en inspeksjon, men man kan jo alltid klage til selgeren og kreve noe tilbake...
 
anders07 anders07 skrev:
Uansett så har tettesjiktet passert best-før datoen med god margin så å få noe fra forsikringsselskapet tror jeg er dødfødt, spesielt da fordi det ikke er gjort i henhold til reglene som gjaldt i 2001.

Det vil nok være vanskelig å gå mot selgeren også siden mangelen enkelt kunne ha blitt oppdaget ved en besiktigelse, men man kan jo alltid klage til selgeren og kreve tilbake noe...
25 år sier forsikringsselskapet. Forstår at det er mye fradrag men kanskje kan få litt for riving osv.
Hva er det som påviser at det ikke er gjort i henhold til reglene 2001?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.