6.092 lest ·
15 svar
6k lest
15 svar
Tettere regelverk på loftet om der skal legges fliser??
Side 1 av 2
Hørte fra en snekkerkollega at hvis man skal ha fliser på overetasjen, for eksempel hvis det skal være et bad, skal man legge bjelkelaget med c c 300 i stedet for cc 600 på gulvbjelkene? Dette for å forebygge sprekker i flisfugene. Hadde aldri hørt det tidligere. Trodde det var nok med gulvspont + gips?
Hva sier dere andre?
Til historien hører det jo at jeg nettopp legg bjelkelaget i overetasjen med c c 600 (dim 220) og at jeg skal ha bad oppe...
DVE
Hva sier dere andre?
Til historien hører det jo at jeg nettopp legg bjelkelaget i overetasjen med c c 600 (dim 220) og at jeg skal ha bad oppe...
DVE
Det går bra med c/c 600, om man flytavretter minst 12 mm på en 22 mm gulvspånplate. Avstanden er ikke for selve bjelkelagets bæreevne, men for at plate materialet oppå skal klare å bære fritt mellom bjelkene. Kryssavstivning har altså ingen innvirkning fra denne aspekten, om bjelkelaget i seg selv er korrekt dimensjonert.
Jeg anbefaler den klistrede tråden øverst i baderomsforumet for mer detaljer i spørsmålet.
Jeg anbefaler den klistrede tråden øverst i baderomsforumet for mer detaljer i spørsmålet.
Flytsparkelen erstatter gipsen i en slik konstruksjon, den totale bøyningsstivheten blir den samme (minst).
Men, jeg tenkte å kaste inn et spørsmål, påvirker spennet på bjelkelaget noen rolle?
Jeg har for meg at under en viss spennet blir det litt andre krav enn over dette spennet...
Men, jeg tenkte å kaste inn et spørsmål, påvirker spennet på bjelkelaget noen rolle?
Jeg har for meg at under en viss spennet blir det litt andre krav enn over dette spennet...
Helfestet gips i stedet for en sånn der 15mm avrettingsmasse med armering??
Føles jo som om gipsen er et betydelig billigere alternativ da.
Har flere noen innvendinger? Kan man gå for den løsningen på cc 60 lekter? Gulvspon + Helfestet gips. Så blir det jo uansett litt avrettingsmasse oppå det for fallets skyld...
DVE
Føles jo som om gipsen er et betydelig billigere alternativ da.
Har flere noen innvendinger? Kan man gå for den løsningen på cc 60 lekter? Gulvspon + Helfestet gips. Så blir det jo uansett litt avrettingsmasse oppå det for fallets skyld...
DVE
Moderator
· Stockholm
· 57 860 innlegg
Njaa det blir ikke så mye billigere. Gipsskiven skal limes med "special" lim. Eks. Ardex den koster per kvm nesten like mye som 15 mm flytsparkel
Om du skal ha gulvvarme må du likevel sparkle like tykt som om du sparkler direkte på sponet. I så fall er det helt bortkastet med gipsliming. Kostnaden for 13 mm sparkel blir omtrent 150-170 kroner/m2, og jeg tror ikke du kommer langt under det om du skal lime 13 mm gips først. Og i og med at du uansett må sparkle oppå, føles det som et unødvendig moment å lime gips.
Vent litt nå, jeg tenkte feil. Du må uansett opp i 12/15 mm sparkel oppå gulvplasten hvis det er trebjelkelag, så det er fullstendig bortkastet med gipslimingen. Du mister tid, penger og takhøyde, og vinner ikke noe som helst.