Hei,

Befaringsmannen mente at vann tok seg inn under vindusblikkene som deretter gjør at fasaden sprekker i hjørnene av vinduene. Hva jeg forstår skal man bøye ut vindusblikkene og fylle i litt tetning her? Hvilken tetning er det man skal ha?

Sprukket puss ved skrånende vindusinnfatning og murvegg, potensielt vannlekkasjeområde.

På bildet ser det ut som at salningslisten (den som har sprukket - eller er det bare malingen?) står på blekket, det gjør at den suger opp vann derfra og den tørker opp dårligere. Det bør være et mellomrom på 5-10 mm der, jeg tror ikke noe på å tette der hvis det var det som besiktigelsesmannen mente?

Derimot bør du få inn litt tetningsguck (typ latex byggfox ute av bra kvalitet, f.eks. casco) der du har et hull inn bak teglstenen.

Pass også på å forbedre tetningen mellom glasset og alulisten på undersiden. Jeg har liknende vinduer, og med tiden sprekker den tetningen som er der, og vann på ruten kommer ned i alulisten og renner ut mot sidene der alulisten slutter. Dette får karmene til å råtne til slutt (been there...)

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Når det gjelder salingslisten så har jeg tatt det opp i en annen tråd, den skal kortes som du sier 5-10 mm. Her handler det derimot om vindusblikket i seg selv. Ifølge besiktigelsesmannen så tar vann seg inn mellom det svarte vindusblikket og teglveggen og deretter videre ned under blikket. Vannet gjør at fasaden sprekker i kantene i fasaden under vindusblikket i de 2 hjørnene. Dette gjelder også kjellervinduer.

Så det er Casco som gjelder.

Ja, så den tråden også :)

OK, men da er det bare å bende med en type sparkelspade så pass mye at du bare flexer platen og ikke bøyer den permanent og pirke i tetningsmasse. Tenk på å skaffe en som er høyelastisk så er risikoen for at den sprekker med tiden mindre.

Sist kjøpte jeg Bostik silmax som tåler 25% fugebevegelse. Bauhaus hadde klart lavere pris på den, tror det var nesten halvparten av prisen sammenlignet med K-rauta når jeg sammenlignet.

Silikon pleier jeg å unngå da det ikke går an å male på og er et h*lvete å få bort om man skulle ønske å male senere (Nå er det kanskje ikke sannsynlig akkurat i ditt tilfelle her - men det kan være greit å vite :))

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Ja, typ noen av dem (Men cascos var brun - det kanskje du ikke vil ha?) :)). Den jeg kjøpte ser ikke ut til å være på deres hjemmeside dog.

Jeg kan anbefale tec7 som jeg synes fungerer utrolig bra til applikasjoner lignende dette.

vectrex skrev:
Jeg kan anbefale tec7 som jeg synes fungerer utrolig bra til applikasjoner lignende dette.
Hvorfor synes du at den er bedre enn de andre? Hva sammenligner du med?

snowjim skrev:
Hvorfor synes du den er bedre enn de andre? Hva sammenligner du med?
Jeg har prøvd litt av alle mulige, billige og dyre. Noen har vært bedre og andre dårligere. Det er først over tid man merker forskjellen. Tec7 har (for meg) aldri sprukket og har fungert bra å male på. Andre lignende produkter har på en måte misfarget malingen etter tid, man ser altså gjennom malingen hvor fugen er. Umalte fuger har jeg sett at hvite fuger lett gulner, det har jeg ikke sett hos tec7.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Var og kjøpte Bostik Silcon Buld & Sanitary(Sealants) for noen dager siden, er det okay? Eller regnes dette som "B-merke"?

Så at på visse steder er det ganske store og dype hull rundt vinduene, er det samme eller skal man kanskje bruke fugemasse her?

snowjim skrev:
Var o kjøpte Bostik Silcon Buld & Sanitary(Sealants) for noen dager siden, er det ok? Eller regnes dette som "B-merke"?

Såg at på noen steder er det ganske store og dype hull rundt vinduene, er det samme eller skal man kanskje bruke fugemasse her?
B-Merke er det nok ikke, men det ser ut til å være silikon som jeg ville unngå på de aller fleste steder.

vectrex skrev:
Jeg har prøvd litt alle mulige, billige og dyre. Noen har vært bedre og andre dårligere. Det er først over tid man merker forskjellen. Tec7 har (for meg) aldri sprukket og har fungert bra å male på. Andre lignende produkter har på en eller annen måte misfarget malingen etter tid, man ser altså gjennom malingen hvor fugen er. Umalte fuger har jeg sett at hvite fuger lett gulner, det har jeg ikke sett hos tec7.
Er det dette du mener jeg bør bruke :

https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/lim-och-byggfog-vit-p18051

snowjim skrev:
Er det dette du mener jeg bør bruke:

[lenke]
Japp, akkurat det, visste ikke at byggmax hadde det dog!

Silikon inneholder eddik som får platen til å ruste, latexfog skal man ha innendørs. Bedre å finne riktig produkt enn å sammenligne merker.

Butyl eller akryl skal du ha.

Det finnes flere latexfuger som ifølge produsentene selv er OK å bruke utendørs. På hvilken måte mener du at de tar feil?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.