Jeg har en 20 fots fabrikkisolert container som er kraftig rusten. I taket har jeg et 50x50mm stort rusthull og også lengre sprekker i overgangen mellom tak/vegg som har hull. Jeg hadde gjerne sveist igjen hullene men vil ikke risikere at det begynner å brenne :)

Nesten hele den ene langsiden er full av hull, opp mot 20mm store.

Løsning på taket: Jeg tenkte å lime fast en ny plate over det store hullet men hvordan gjør man det med langsiden? Vurderer å skru ny plate på hele siden men hvordan tetter man det fint i endene/oppe?

Tips på grunning i større spann?

Sinkrik epoxy 2k maling som grunning. Det fikser alt.

2k epoxy høres dyrt ut? Noen spesifik produsent jeg bør se etter?

Er Biltemas rostskyddsprimer bra nok?
Hartsbasert rustbeskyttelsesprimer med sink, for de fleste metaller. Tørker etter 8-12 t (avhengig av temperatur) og gir en grunnet overflate klar for overmaling. OBS! Må ikke overmales med maling som inneholder aceton, cellulose eller polyuretan. Grå.

Jeg så nå at Hagmans har en på spray. Hvilket er bekvemt.
90% sink i er bra. Det tar lang tid før rustangrep kommer gjennom.

Jeg tenkte meg såpass stor mengde at man f.eks kunne male taket (20m2) og da blir det nok litt saftig kostnad, men tanken er helt klart god med 2k epoxy.

Jeg malte om mitt blikktak i sommer med Hagmans takbelegningsmaling. En vannbasert grunning med litt sink i og en topp i akrylat. Virker bra så langt. Grunningen fantes i liter forpakning og toppen var nok 5 liter minst. Kanskje kan være et alternativ. Ellers har de fleste produsentene gode grunninger med bra rustbeskyttelse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.