Jeg har murt skorstein og trenger å tette mellom skorsteinen og bjelkelaget.
Jeg har FTX så jeg får inn isolering fra loftet, den suges antagelig inn via glipen mellom skorsteinen og bjelkelaget. Ca 1cm glippe mellom byggplaten og skorsteinen på oversiden sitter metallregler.
Hvilken type fugemasse kan man bruke her? Jeg vil helst ha mykfuge, ikke silikon.

Rødmurt skorstein med åpning mellom skorstein og trebjelkelag, synlige metallskinner over. Skorsteinen trenger rengjøring.
Jeg ser at jeg trenger å gå over skorsteinen med litt rengjøring.. Jeg har slurvet litt når jeg murte.

• Liker
SNf
  • Laddar…
Oi. Man pleier å gå imot med en list, men ikke med større deler av brennbart materiale mot skorstein. Selv om denne ser veldig tett og fin ut.

"Røykanaler med en yttertemperatur på høyst 80 grader C bør ha en avstand mellom kanalvegg og brennbar bygningsdel som er minst 10 cm. Rommet mellom kanalveggen og den brennbare bygningsdelen bør være luftet. Kanter på gulvbelegninger, takpaneler eller lister av tre som dekker mindre del av kanalveggens utside, kan plasseres i kontakt med kanalvegger, om ikke røykanalen er av stål eller støpejern."

Det normale pleier å være å la en ramme rundt skorsteinen bare inneholde steinullsisolasjon. Man separerer altså annen isolasjon, løsull eller hva du nå har, og kun steinullsplater ligger nærmest skorsteinen.

Hei norrbottenstorpet!
Jo jeg forstår hvordan man vanligvis gjør det, men det fungerer ikke fordi det blir ikke "gastett".
Vi har jo undertrykk i huset og kommer suge inn luft gjennom isoleringen som ligger som dvervning. Jeg har ca 12 cm til bjelkelaget fra skorsteinen, så går platematerialet frem til skorsteinen på innsiden rundt skorsteinen ligger det metallskinner for innerhjørner slik at det ikke skal bli for ustøtt. Jeg vil fylle rommet mellom metallskinnen og skorsteinen så jeg får det "gastett".

Diagram over skorstein med plåtregel, skivmaterial og bjälklag merket med farger. Viser avstand og posisjoner for å skape en gasstett forsegling.
så jeg tenkte at man skulle tette mellom metallskinnen og skorsteinen.
Kanskje brette en varmeduk og putte ned mellom som man så drev i
Diagram over plassering av duk mellom skorstein og regel, med drevning. Duken skyves inn for å tette mellomrommet, markert med rød og svart tekst.
duken vil da presses mot skinne og skorstein og tette. Drevningen presser duken mot veggene. Duken er tett så det vil ikke lekke inn mellom skorstein og skinne.
Drevning kan man bruke rockwool men hva skal man ha for duk?
Lettest ville være å sprøyte inn mykfug istedenfor drevning.

Jeg må få inn noe for jeg har løsull på loftet ikke bare men mye, visse deler ble vanskelig å isolere med plater.

• Liker
SNf
  • Laddar…
  • Liker
Bando
  • Laddar…
Høres ut som en ok løsning!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.