Hei!

Etter at vi som nyinnflyttet oppdaget en ubehagelig lukt fra uterommets gulv, rev vi det opp i dag. Under hadde tidligere eiere isolert med mineralull direkte mot bakken. Vi fant ni rotterelikvier i ulike stadier av forråtnelse. All isolasjon er nå fjernet, og vi håper dette gjør grunnen mindre attraktiv for gnagere.

Uterommet er bygget direkte mot husets fasade, og når jeg sjekker luftspalten, ser jeg at det myke nettet som er mot insekter (tror jeg?) er gnagd bort på flere steder. Forhåpentligvis har de valgt å kose seg med isolasjonen på bakken og ikke tatt seg inn i huset. Ingen andre i nabolaget (rekkehus bygget på samme måte) har noen gang hatt dyr i veggene.

Jeg tenker uansett at det kan være lurt å tette spalten. Den er for bred for musebånd, kan musbørste (https://www.skadedjursshop.se/Meny/...yddar_byggnader_mot_rattor_och_moss?id=800050) være et alternativ, eller påvirker dette ventilasjonen negativt?

På bildene ser du fasaden og spalten der nett mangler.

Takk!
 
  • Blå husfasade med synlig sprekk mellom trepanelene, antatt å mangle insektnett.
  • Ødelagt netting i luftspalten under fasaden, med hull der gnagere har kommet inn. Synlige skader og fjernet insektsnett.
Sist redigert:
Så mange døde rotter så har nok noen lagt ut gift. De må jo legge seg og dø et sted.

Den der musebørsten tror jeg ikke på. Det er jo plastbust. Hvis du ikke har tannløse rotter så tygger de seg lett igjennom det. Metallnett med mindre enn fem millimeters masker i messing eller jern er det som gjelder.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.