Har et spørsmål. Har støpt en benkeplate i betong som er 1,8x1,5 meter stor.
Nå ble det ganske mange småhull når vi snudde den, og det var faktisk slik vi ønsket den for å få en mer industriell følelse, men da jeg snakket med fargebutikken nevnte de at osmo har en "top-oil" som legger seg gjennomsiktig i hullet og deretter stivner, så vi får overflaten men tetter hullene.
Vi prøvde dette, men olje suges bare ned i hullene og tørker ikke, den trenger inn i platen.

Hva finnes av alternativer for å tette hullene?
Jeg skulle gjerne legge på en overflate over hele platen som tetter hullene, slipe ned til hullene og deretter behandle med noe lignende betonglasyr.

En venn tipset om resinplast? Hva tror dere?

• Betongbenkeplate med små hull for en industriell stil, fotografert nærbilde, med lysrefleksjoner på overflaten.
engs
Ikke testet selv men sett tips om å blande en sementslurry, dvs ganske løs blanding. Og dra på for å fylle mindre hulrom. Er vel noe å søke på i hvert fall.

edit: https://betong.se/2017/04/05/fraga-experten-tappa-till-luftblasor/
"Et annet alternativ er å blande til en slurry av sement og vann, og er hulrommene litt større er det bra å i tillegg blande i litt fin sand i slurryen. Miks til passe konsistens og sparkel igjen hullene, tørk av søl med fuktig klut eller svamp, på samme måte som man fuger klinker/fliser. Er betongen tørr kan det være bra å fukte opp overflaten litt før (fuktig, men ikke våt). Har du overflatebehandlet betongen kan visse preparater gjøre det vanskelig for reparasjonen å feste ordentlig."

engs engs skrev:
Ikke testet selv men sett tips om å blande en sementslurry, dvs ganske løs blanding. Og dra på for å fylle mindre hulrom. Er vel noe å søke på i hvilket fall.

edit: [lenke]
"Et annet alternativ er å blande til en slurry av sement og vann, og er hulrommene litt større er det bra å i tillegg blande i litt fin sand i slurryen. Miks til passe konsistens og sparkle igjen hullene, tørk av søl med fuktig klut eller svamp, på samme måte som man fuge fliser/kakel. Er betongen tørr kan det være bra å fukte opp overflaten litt før (fuktig, men ikke våt). Har du overflatebehandlet betongen kan enkelte preparater gjøre det vanskelig for reparasjonen å feste ordentlig."
Problemet med å lage en slurry blir jo at jeg tetter hullene og ikke får effekten jeg vil ha.

engs
Aha, sorry. ”Leseforståelse null”

• Haha
  • Liker
BongoBingo og 1 annen
  • Laddar…
Karlia
Uten noen direkte kunnskaper føles det feil å blande plast som ikke puster med stein som gjør nettopp det.

Jeg laget et spisebord for noen år siden der selve platen var i betong.
Resultatet ble akkurat som for deg, masse småhull.

Jeg begynte å prøve å slipe, det ble dårlig og enormt tidkrevende, så det ga jeg opp.
Prøvde deretter med en lignende greie som deg, en eller annen osmo-olje, den forsvant inn akkurat som for deg.

Da tenkte vi skitt samme og så lot vi det være, man venner seg raskt og det blir tydelig at dere har laget det selv.

Men en beskyttende olje er et must så ikke fukt trenger inn.

Vi har benkeplater i betong - når proffene støper bruker de en såkalt betongvibrator for å fjerne luftboblene.
Til vår loungemøbel har vi derimot støpt selv, og til tross for at vi "banket" på formen for å fjerne luften i betongen, ser den ut som deres.
Jeg slipte overflaten med diamantpusseskive på vinkelsliperen, men en del mindre hull er fortsatt igjen.
Men da det er en utemøbel, er det ikke noe problem.
Behandler bare platen med brun såpe for å få en litt mer smussavvisende overflate.

Om du vil ha litt skavanker men likevel ingen hull så kanskje en sparkel som er mørk så den synes men likevel er glatt

Takk for svar. Jeg ser litt på å legge et lag med epoxy for å tette alle lufthull for senere å slipe dette ned til en matt overflate og eventuelt behandle igjen hvis det trengs med en matt lakk.
Noen kommentarer på dette?

Angående at man ikke skal "stenge inne" betong som "puster", forstår jeg ikke helt da man ofte gjør det samme når man behandler f.eks. gulv på lager m.m., men jeg kan kanskje ta feil. Rensin er også et alternativ, men jeg forstår ikke helt forskjellen på dette og epoxy.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.