Har revet ut innertaket i det fremtidige kjøkkenet og tatt fram bjelkene.

Hulrommet mellom tak og vegg (se bildet) skal tettes på et vis, hvordan går jeg frem på best mulig måte?

Leca så puss? Regler og gips?

Takk for alle ideer og svar, gjerne egne erfaringer! Takk.

• Hulrom mellom tre takbjelker og hvit vegg, synlig over en døråpning, etter at taket er revet i et fremtidig kjøkkenprosjekt.
  • Rivningsprojekt av innertak med synlige bjelker. Grønn og rød murvegg, gul støvsuger på grått gulv og ledning foran dør med plastdeksel.
J
Det var nok aldri ment å se ut sånn, skal nok være en blindbunn, du kommer ikke til å få spon, torv eller kolstybb i maten, eller har du byttet isolasjon i bjelkelaget?

J JohanLun skrev:
Det var nok aldri tenkt å se ut sånn, skal nok være en blindbunn, du kommer ikke til å få spon, torv eller kullstubb i maten, eller har du byttet isolasjon i bjelkelaget?
Var ikke bygd for synlig bjelkelag nei, men nå ser det jo ut som det gjør, med glede. Står i valget og kvalet om jeg skal sette spikerlist og råspont mellom bjelkene eller la det være som det er.

Det man ser er meget riktig bunnen på trossbunnen på etasje to som akkurat nå er uinnredet og ikke brukes.

Men til sak, har du idéer eller forslag rundt igensetting av hulrommet?

Trenger du å ha varmeisolasjon i taket?

J justusandersson skrev:
Trenger du å ha varmeisolering i taket?
Takk for svar Justus, nei det er ikke nødvendig! Hva har du for idé?

Da er det bare å spikre opp en ny panel på de gamle bjelkene. Muligens trenger du å spikre på rettbord på bjelkenes sider først. Bruk en kraftigere type av spontet panel mtp c/c avstanden. Legg gjerne en 50 mm mineralullplate oppå panelen som lydisolasjon.

J justusandersson skrev:
Da er det bare å spikre opp en ny panel på de gamle bjelkene. Muligens trenger du å spikre på retningsbord på bjelkenes sider først. Bruk en kraftigere type av spontet panel mtp c/c avstanden. Legg gjerne en 50 mm mineralullplate oppå panelet som lydisolasjon.
Jeg kanskje misforstår eller har uttrykt meg uklart. Jeg vil altså ha bjelkene synlige, det er hulrommet, eller "hyllen" mellom tak og vegg som skal tettes slik at veggen går hele veien opp i taket hvis du forstår?

Altså dette partiet!

• Tak med utsatt treverk og sprukken maling langs kanten over en dør, markert med rød rektangel.
Aha! Da må noe som du kan pusse på være passende, f.eks. lecasten. De finnes jo i ganske tynne varianter, 9 og 12 cm brede har jeg for meg.

J justusandersson skrev:
Aha! Da må noe som du kan pusse på være passende, f.eks. lecasten. De finnes jo i ganske tynne varianter, 9 og 12 cm brede har jeg for meg.
Ok Leca altså. Hva tror du om vanlig tegl/håltegl? Takk for alle tips, også i den andre tråden!

Det kommer jo litt an på målene. Lecablokk er lettere å bearbeide enn murstein, men om murstein passer i høyden, så hvorfor ikke. Hulltegl har man vel ikke så stor nytte av her, men det er noe lettere.

J justusandersson skrev:
Det kommer jo litt an på målene. Lecasten er lettere å bearbeide enn murstein, men om murstein passer høyden, så hvorfor ikke. Hullstein har man vel ikke så stor nytte av her, men det er noe lettere.
Takk for tips

J
er veggene murt? Det er vel som justus skriver best å pusse (med samme type puss) som veggene, man burde vel også bare kunne sette en trebit med pussnett å pusse mot om muring blir plundrete?

men å tenke på er nok å sørge for at det ikke faller ned skrap fra taket, en papp og panel på det direkte mot trossbunnen kanskje? Eller løfte ut isolasjonen ovenfra, legge papp og legge i typisk linisolering som ikke slipper skrap...

J JohanLun skrev:
er veggene murt? Det er vel som justus skriver best å pusse (med samme slags puss) som veggene, man burde vel også bare kunne sette en trebit med pussnett å pusse mot om muring blir vrient?

men å tenke på er nok å sørge for at det ikke faller ned skrot fra taket, en papp og panel på det direkte mot bjelkelaget kanskje? Eller løfte ut isolasjonen ovenfra, legge papp og legge i typisk linisolasjon som ikke slipper rot...
Takk for svar og interessante tanker!

Akkurat, veggene er murt. Pusset med kalkmørtel, vil jeg tro. Har aldri murt så tre og nett høres utvilsomt lettere ut. På den annen side føles det mer "ekte" med muring.

Har også tenkt at man skulle kle inn med rupanel mellom bjelkene, men siden plankene så såpass fine ut og dessuten litt vakkert patinerte, ville det vært fint å ha dem synlige og bare hvitkalke eller lignende.

Hadde tenkt å vente med overetasjen, men eventuelt er det en idé å gå opp og grave ut bjelkelaget ovenfra (vindpapp, sand, kalk) og deretter isolere med linull. Er en skikkelig støvete jobb bare med mange sekker som skal ned.

Hva tror du om å tette sprekkene i taket nedenfra og så slipe? Burde vel holde tett?

• Liker
JohanLun
  • Laddar…
Du har ikke vurdert å kjøpe fuskebjelker i celleplast i stedet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.