Huset er bygget 67 og har jordvarme siden 80-tallet. Rør/slange ligger på 0,9 meters dybde, noe som innebærer at inn-/utgang er under jord i kjelleren. Ved regn kommer ikke noe vann inn, derimot når snøen smelter blir marken mettet og da finner litt vann veien inn der rørene går inn og ut gjennom grunnen. Vet at man ikke bygger slik i dag, men dessverre gjorde man det da. Ingen tegn til fukt i kjelleren eller grunnen/veggen. Ved vårens terrassebygging tenker jeg å grave ned og tette ved rørene og lurer derfor på om noen har tips til egnet tetning. Obs vil tette utenfra for å få det ordentlig tett.
Om du likevel tenker å grave ned så kan det være bra å legge Isodrän/Pordrän mot veggen ovenfor, nedenfor og ved siden av hullet for at vann ikke skal kunne trenge inn mot veggen. Installer med plastkant som vanlig så vann fra markoverflaten ledes vekk fra veggen og ha markduk mellom jord og dreneringsplaten. Om du så fyller hullene rundt rørene med fugeskum ser jeg ingen risiko for inntrengende vann. Vi har det slik og jeg har aldri sett vann på innsiden av vår kjellervegg ved innkommende rør fra bergvarmen.
Takk for innspillet ditt! Dette skal vi undersøke nærmere.T Testarn skrev:Om du likevel tenker å grave ned, så kan det kanskje være bra å legge Isodrän/Pordrän mot veggen ovenfor, nedenfor og ved siden av hullet for å hindre at vann trenger inn mot veggen. Installer med plastkant som vanlig så vann fra markoverflaten ledes bort fra veggen, og ha markduk mellom jord og dreneringsplaten.
Hvis du deretter fyller hullene rundt rørene med fugeskum ser jeg ingen risiko for inntrengende vann.
Vi har det slik, og jeg har aldri sett vann på innsiden av vår kjellervegg ved innkommende rør fra bergvarmen.
Klikk her for å svare