Har gravd fram mine inngående brinerør til bergvarmen da jeg har merket at det kommer inn litt vann fra gjennomføringene. Det er helt utett for øyeblikket ser jeg. Dessuten har nok den forrige eieren vært på dem en gang langt tilbake i tid.
Jeg tenkte å isolere dem litt ekstra mest som beskyttelse. Men hvordan gjør jeg best med gjennomføringen, for å tette den?
Det jeg har tenkt å gjøre er å sette en bunnfyllingslist rundt rørene og tette utsiden med Tec7, da jeg har litt til overs. Eller finnes det annen fugemasse som egner seg bedre? Har lest om butylfug eller bare vanlig byggfug?
Tenkte også å legge et drenerende lag med makadam 8-16 rundt rørene når jeg fyller tilbake nærmest fundamentet. Mest for å forsikre meg om at det ikke blir noe vanntrykk akkurat rundt hullene. Er dette dumt da det risikerer å gnage mot rørene? Finnes det annen god løsning?
I hullene for våre brinerør fylte jeg opp med fugeskum fra innsiden for å redusere risikoen for at smådyr skulle komme inn den veien. Deretter har vi drenert så nærmest grunnmuren ligger isodrän, noe som gjør at det ikke står vann der og har ikke hatt noen problemer med vanninntrengning, men det var det ikke før vi drenert heller... så din tanke om litt 8-16 er nok ikke feil om det kommer inn litt vann i dag.
Legg en bit geotextil i bunnen av hullet og også over når du har fylt opp så ikke grusen forsvinner inn i jorden eller jord trenger ned i grusen. Pack grusen når du fyller så det ligger "stille" og fyller ut alle hulrommene.
Jeg tror ikke det kommer til å slite på slangene med mindre du kjører tunge kjøretøy inntil fasaden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.