3.068 lest ·
29 svar
3k lest
29 svar
Tette et mindre område?
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 306 innlegg
Hva dere leter etter kronglete løsninger. Jeg ville latt det være som det er.
Men hvis man nå må ha det tettet, ville jeg dratt til et teppevarehus og kjøpt en restbit av den billigste våtromsmatten de har. Legge inn den bak og skjære i hjørner for oppbøy og skjære ut for gjennomføringer. Deretter tette med silikon i skjøtene. Den nedre delen får stikke ut slik at eventuell lekkasje renner ut på gulvet så man oppdager lekkasjen.
Men hvis man nå må ha det tettet, ville jeg dratt til et teppevarehus og kjøpt en restbit av den billigste våtromsmatten de har. Legge inn den bak og skjære i hjørner for oppbøy og skjære ut for gjennomføringer. Deretter tette med silikon i skjøtene. Den nedre delen får stikke ut slik at eventuell lekkasje renner ut på gulvet så man oppdager lekkasjen.
Og sett inn en lekkasjevarsler som går til "din telefon" om det finnes noe slikt, så kan du dra på ferie i ro og mak 
PS jeg har en nabo hvis mann har lagt en lekkasjevarsler under kjøkkenbenken" og den begynte å lage lyd når han var borte. Det tok en stund før vi fant ut hva som laget lyd. Men det fungerte i hvert fall så lenge noen var hjemme. Derfor mitt forslag om noe som fungerer selv når man er på ferie.
/B
PS jeg har en nabo hvis mann har lagt en lekkasjevarsler under kjøkkenbenken" og den begynte å lage lyd når han var borte. Det tok en stund før vi fant ut hva som laget lyd. Men det fungerte i hvert fall så lenge noen var hjemme. Derfor mitt forslag om noe som fungerer selv når man er på ferie.
/B
Ja, jeg kontaktet ARDEX ganske umiddelbart for en kommentar, det var jo ingenting de nevnte da jeg spurte dem forrige gang og da forklarte jeg at jeg ikke tenkte å montere noe oppå gummien.Jonatan79 skrev:
Gjør et nytt forsøk og se om jeg i hvert fall kan få et svar fra dem.
Johannes Carlsson skrev:
Hva dere leter etter kompliserte løsninger. Jeg hadde latt det være som det er.
Men om man nå må ha det tett ville jeg dratt inn på et teppevarehus og kjøpt en bit av det billigste våtromsteppet de har. Legge det inn bak og snitte i hjørner for oppbrett og skjære ut for gjennomføringer. Så tette av med silikon i skjøtene. Nedre del får stikke ut så eventuelt lekkasje renner ut på gulvet så man oppdager lekkasjen
Ja, egentlig går det rør kors og tvers i hele huset og det er bare kjøkken og toalett som er beskyttet. Begynner det å lekke inne i en vegg så kan man måtte regne med store kostnader. Greia er dog at risikoen er veldig liten for lekkasje og derfor gjør man generelt ikke noe med eksisterende installasjon.
Man skal dog vite at der det finnes flere koblinger finnes det også mer risiko for lekkasje. Og selv om lekkasjen er liten så kan skadene bli store når omgivende materiale er hovedsakelig sponplate.
Når vi satte inn kjøkkenet så trodde vi at vi hadde gjort det vannsikkert under vasken (med IKEAS plastmatte). Dog viste det seg at vannet ofte finner en vei ut og ett glass vann forårsaket ganske stor skade på sponplatene. Ettersom steinplaten og alt var på plass så fikk vi gjøre det beste av situasjonen uten å bytte ut hele skapet. Årsaken til lekkasje var at når man skrudde på vannet i hovedledningen inn så lekket blanderen kort, noe som tok et par uker å finne. Hadde dessuten ikke en varsler i området så det var ren flaks at vi så det da søplekassene ligger oppå.
Uansett høres matte kanskje ikke så dumt ut likevel, det har jo vært oppe tidligere men da føltes det enklere å pensle på gummi. Jeg får sjekke med en teppebutikk om de har noen rest jeg kan få kjøpe.
Dog blir det vanskelig å ha et varselrør i dette tilfellet da gropen går ganske langt ned under gulvnivå, så jeg får nøye meg med en elektrisk varsler.
Ja, jeg har også vurdert det men dessverre virker det litt mer avansert. Den varsleren som er vanligst er Dropp-stop 600 og den varsler kun med lyd.bonor skrev:
Og sett inn en lekkasjevarsler som går til "din telefon" om det finnes en slik, så kan du dra på ferie i fred og ro
PS jeg har en nabo hvis mann har lagt en lekkasjevarsler under kjøkkenskapet" og den begynte å lage lyd når han var borte. Det tok en stund før vi fant ut hva som lagde lyden. Men det fungerte i hvert fall så lenge noen var hjemme. Derfor mitt forslag om noe som fungerer selv når man er på ferie.
/B
Generelt så er man borte fra hjemmet i MAKS 9 timer så i verste fall kan det stå i 9 timer og ule. Det gjelder bare at i hvert fall mindre lekkasjer kan dempes litt slik at skadene ikke blir altfor store. Så forstår jeg selvfølgelig at en stor lekkasje ikke kan unngås uten et vannskap.
ARDEX mener at dette problemet ikke finnes med det produktet som de har anbefalt meg. Derimot er det følsomt for UV-lys og mekanisk slitasje.
I dette tilfellet bygges det inn, men døren vil selvfølgelig åpnes litt nå og da for å justere varmen. Spurte om det fantes et beskyttelseslag å påføre, men det ser ut som de ikke ønsker å svare på det. Antar at når det blir litt spesialtilpasset som dette, unngår de gjerne å svare da det alltid er ekstra risikoer.
Når det gjelder mekanisk slitasje, så ligger det jo slanger som vil komme i kontakt med gummien, men de beveger seg dog minimalt ettersom trykket i varmeledningene sannsynligvis ikke vil endres tilstrekkelig raskt.
I dette tilfellet bygges det inn, men døren vil selvfølgelig åpnes litt nå og da for å justere varmen. Spurte om det fantes et beskyttelseslag å påføre, men det ser ut som de ikke ønsker å svare på det. Antar at når det blir litt spesialtilpasset som dette, unngår de gjerne å svare da det alltid er ekstra risikoer.
Når det gjelder mekanisk slitasje, så ligger det jo slanger som vil komme i kontakt med gummien, men de beveger seg dog minimalt ettersom trykket i varmeledningene sannsynligvis ikke vil endres tilstrekkelig raskt.
Min løsning på et sånt problem ville være å
Først binde opp evt. slanger/rør kabler som ikke går gjennom bunnen.
Tette bunnen nøye med latex evt. fugeskum ved større hull
Flytsparkle opp til passende høyde
Kjøpe et 2-komponents tettesjikt, for eksempel ardex 7+8, og blande litt tynnere enn anbefalt og helle på sparkelmassen i et lag på 5-15mm
Male på i omganger på sidene og et stykke opp så man får et tett rom
Sånn kommer jeg til å gjøre i et bad der det går opp 1000 ting, og det ville være umulig å tette alt i henhold til alle kunstens regler, der kommer jeg også til å supplere med et lekkasjerør ut på badet da det også er en fordeler for tappevann.
Først binde opp evt. slanger/rør kabler som ikke går gjennom bunnen.
Tette bunnen nøye med latex evt. fugeskum ved større hull
Flytsparkle opp til passende høyde
Kjøpe et 2-komponents tettesjikt, for eksempel ardex 7+8, og blande litt tynnere enn anbefalt og helle på sparkelmassen i et lag på 5-15mm
Male på i omganger på sidene og et stykke opp så man får et tett rom
Sånn kommer jeg til å gjøre i et bad der det går opp 1000 ting, og det ville være umulig å tette alt i henhold til alle kunstens regler, der kommer jeg også til å supplere med et lekkasjerør ut på badet da det også er en fordeler for tappevann.
Snakket med en gulvlegger, han mente at det aldri ville bli særlig bra med matte på det stedet. Spesielt hvis jeg ikke har utstyr til å smelte sammen matten. I stedet syntes han at man burde bruke tettesjikt akkurat som vi har diskutert tidligere her i tråden.
Jeg har derfor kjøpt ARDEX S1-K, Illbruck året rundt fugeskum og pensler.
Etter at jeg fjernet platen og løsnet pumpen, kunne jeg konstatere at den dessverre ikke kan løftes mer enn ca 5 cm da den er kort koblet på høyre side. Dette betyr at det er vanskelig å komme til med pensel under slangene. I tillegg er 2 av slangene egentlig kobberrør, noe som er mindre medgjørlig.
For å komme til ordentlig må man tømme varmesystemet og koble fra rør og slanger. Ikke den beste ideen nå når det er som kaldest. Dessuten vil jeg ikke selv holde på med vann da jeg vet at det kan noen ganger være vanskelig også for de som jobber med det å få helt tett.
Visst kan jeg begrense slik at jeg kun pensler tettesjikt på et område som er like bredt som selve pumpen. Men da kommer problem 2: forgskummet tåler maks 50 grader, og jeg vet at til tider kan vår kjele sende ut 65 grader når det er kaldt. Dessuten leser jeg på flere sider at fugeskum ikke holder tett, tvert imot, det trekker til seg vann og kan bidra til mugg i tilstøtende tremateriale!? Det skal finnes 2-komponent skum som har lukkede celler, men det virker ikke så lett å finne, og det man finner sier "Kan kun brukes av håndverkere"?
Så uansett om jeg lykkes å få matte, året rundt plast eller tettesjikt på plass, vil jeg ha problemer med å bygge opp på sidene rundt slangene med noe som holder tett.
Visst kan det hjelpe å få tett akkurat under pumpen bare hvis lekkasjen er mindre. Er den imidlertid større, så renner det i stedet til sidene, og der kan det forårsake enda større skade.
Jeg forstår jo at det eneste riktige her er å sette et vannskap rundt pumpen. Hva jeg forstår, så koster et slikt skap ca 2000 kr, og så kommer arbeid i tillegg, så en gjetning er at det havner på 5000 kr. Man får se det som en form for forsikring, blir det lekkasje så vil det koste mange ganger mer å utbedre, men samtidig er risikoen for lekkasje veldig liten. Ikke et selvklart valg.
Alternativet er å sette en fuktssensor kun og håpe på at man hører alarmen før det er for sent.
Jeg har derfor kjøpt ARDEX S1-K, Illbruck året rundt fugeskum og pensler.
Etter at jeg fjernet platen og løsnet pumpen, kunne jeg konstatere at den dessverre ikke kan løftes mer enn ca 5 cm da den er kort koblet på høyre side. Dette betyr at det er vanskelig å komme til med pensel under slangene. I tillegg er 2 av slangene egentlig kobberrør, noe som er mindre medgjørlig.
For å komme til ordentlig må man tømme varmesystemet og koble fra rør og slanger. Ikke den beste ideen nå når det er som kaldest. Dessuten vil jeg ikke selv holde på med vann da jeg vet at det kan noen ganger være vanskelig også for de som jobber med det å få helt tett.
Visst kan jeg begrense slik at jeg kun pensler tettesjikt på et område som er like bredt som selve pumpen. Men da kommer problem 2: forgskummet tåler maks 50 grader, og jeg vet at til tider kan vår kjele sende ut 65 grader når det er kaldt. Dessuten leser jeg på flere sider at fugeskum ikke holder tett, tvert imot, det trekker til seg vann og kan bidra til mugg i tilstøtende tremateriale!? Det skal finnes 2-komponent skum som har lukkede celler, men det virker ikke så lett å finne, og det man finner sier "Kan kun brukes av håndverkere"?
Så uansett om jeg lykkes å få matte, året rundt plast eller tettesjikt på plass, vil jeg ha problemer med å bygge opp på sidene rundt slangene med noe som holder tett.
Visst kan det hjelpe å få tett akkurat under pumpen bare hvis lekkasjen er mindre. Er den imidlertid større, så renner det i stedet til sidene, og der kan det forårsake enda større skade.
Jeg forstår jo at det eneste riktige her er å sette et vannskap rundt pumpen. Hva jeg forstår, så koster et slikt skap ca 2000 kr, og så kommer arbeid i tillegg, så en gjetning er at det havner på 5000 kr. Man får se det som en form for forsikring, blir det lekkasje så vil det koste mange ganger mer å utbedre, men samtidig er risikoen for lekkasje veldig liten. Ikke et selvklart valg.
Alternativet er å sette en fuktssensor kun og håpe på at man hører alarmen før det er for sent.
okay, så kun tynt lag? Da er risikoen større for sprekker på grunn av bevegelser, mistenker jeg. Sikkert dette ARDEX siktet til når de mente at man skulle bruke rørmansjetter og lignende. Vet at jeg har sett noen instruksjonsvideoer hvor man har brukt forsterkninger i hjørnene, sannsynligvis nettopp for å håndtere bevegelser.
Etter å ha sett nærmere på området så tror jeg det blir veldig usikkert å få det helt tett selv med tettesjikt. Årsaken er at det er ujevnt, det går noen planker her og noen der så det er ingen jevn og fin boks å tette direkte. Skal man da sette silikon eller annen forsterkning i alle hjørner vil det være mye arbeid.
Avrettingsmasse hadde lettet en hel del men det føles ikke riktig å støpe inn slangene, blir jo ikke gøy om de må bytte noe. Da er det nok bedre at det står åpent.
Jeg innser jo at jeg ikke vil få en perfekt løsning her om jeg ikke sørger for å få på plass et vannskap, og jeg mener nok ikke at det er verdt 5000 kr.
Så i stedet velger vi nok å legge aldringsbestandig plast eller vinylbelegg i bunnen. Det vil ikke stoppe en stor lekkasje men forhåpentligvis begynner lekkasjen smått og med en alarm i området så har vi mulighet til å tømme systemet før det blir omfattende skader. Man kunne selvsagt droppet plasten men da vil man få skader selv om lekkasjen er liten.
Er det riktig valg eller ikke? Ingen anelse, men tettesjikt føles ikke sikkert her om man ikke virkelig går inn for å få det perfekt, noe som trolig innebærer litt sparkling og snekring.
Etter å ha sett nærmere på området så tror jeg det blir veldig usikkert å få det helt tett selv med tettesjikt. Årsaken er at det er ujevnt, det går noen planker her og noen der så det er ingen jevn og fin boks å tette direkte. Skal man da sette silikon eller annen forsterkning i alle hjørner vil det være mye arbeid.
Avrettingsmasse hadde lettet en hel del men det føles ikke riktig å støpe inn slangene, blir jo ikke gøy om de må bytte noe. Da er det nok bedre at det står åpent.
Jeg innser jo at jeg ikke vil få en perfekt løsning her om jeg ikke sørger for å få på plass et vannskap, og jeg mener nok ikke at det er verdt 5000 kr.
Så i stedet velger vi nok å legge aldringsbestandig plast eller vinylbelegg i bunnen. Det vil ikke stoppe en stor lekkasje men forhåpentligvis begynner lekkasjen smått og med en alarm i området så har vi mulighet til å tømme systemet før det blir omfattende skader. Man kunne selvsagt droppet plasten men da vil man få skader selv om lekkasjen er liten.
Er det riktig valg eller ikke? Ingen anelse, men tettesjikt føles ikke sikkert her om man ikke virkelig går inn for å få det perfekt, noe som trolig innebærer litt sparkling og snekring.
Har nå satt aldringsbestandig plast, noe som var litt vanskelig, men det gikk til slutt. Har 2 lag på veggen og 4 i selve boksen.

Problemet gjenstår selvfølgelig at vannet kan komme til å renne ut til høyre og til venstre hvis det blir en større lekkasje, men dette er i hvert fall bedre enn ingenting.
Satte også inn en vannvarsler med 3 sensorer i "boksen".

Problemet gjenstår selvfølgelig at vannet kan komme til å renne ut til høyre og til venstre hvis det blir en større lekkasje, men dette er i hvert fall bedre enn ingenting.
Satte også inn en vannvarsler med 3 sensorer i "boksen".
Bedreviter
· Hallands Län
· 860 innlegg
Jeg har et lignende rom der tidligere eiere har fugeskummet i bunnen og det har ekspandert så det stikker opp, og nå er det umulig å få til en jevn bunn, så det var kanskje ikke så dumt av deg å droppe det. Jeg har lekkasjesensorer i rommet, men bare rene oversvømmelsessensorer, så det krever jo at sensorene har direkte kontakt med lekkasjen. Vurderer å komplettere det med en temp/fukt-sensor for å se om luftfuktigheten øker, og så ha en magnetventil som kan fjernstyres hvis det identifiseres en lekkasje.
Klikk her for å svare