Hei,

Jeg har et mindre rom i gangen jeg trenger å tette, slik ser det ut:

3kQQ4ks.jpg

xIP3DwH.jpg

GiZOdot.jpg

Dette er høyre side av rommet,
kT5aFe5.jpg

Her kan man se at slangene/rørene går inn i gulvet.
z8zUSJT.jpg

Dette er venstre side av rommet.
YfMLOfP.jpg

En hel del rør som går inn mot toalettet. Vi kan også se slanger og kabler som går ut gjennom veggen til varmepumpen.
0PGHh7M.jpg

Gjennom alle rørene som går inn mot toalettet kan vi også skimte et avløp.
9DD5SJN.jpg
gybzEYy.jpg

Det er et par mulige løsninger på dette, spørsmålet er om det finnes flere og hvilken som er best i dette tilfellet?

- Vannskap rundt selve pumpen er trolig det sikreste men det medfører ganske mye arbeid, sannsynligvis arbeid jeg ikke kan gjøre selv. Dessuten risikerer det å ikke passe inn i nåværende design.

- Koble løs pumpen fra veggen og pensle på en type tetningssjikt i flere lag. Matte blir sannsynligvis altfor vanskelig å få på plass med tanke på alle eksisterende rør og slanger. Det vanskelige blir å tette inn til venstre og høyre der det går slanger og rør, kanskje man kan bruke fugeskum her? Holder det tett?

- Legge vanlig aldringsbestandig plast under, det vil si mot tregulv og vegger i bunnen av boksen. Så sette en fuktvarsler. Risikoen med dette er at plasten blir skadet og det blir vanskelig å tette der slangene går venstre og høyre, det vil si inn mot toalettet og ut mot gulvvarmen.

- Støpe opp til gulvet, det vil si plansparkle eller lignende. Ulempen er at det blir mye vanskeligere å komme til rør og slanger om det skulle oppstå problemer. Hva jeg forstår så skal man ikke kapsle inn slikt altfor godt? Ellers hadde det nok vært mye lettere å bare fylle opp. Eventuelle vannlekkasjer hadde da syntes på gulvet utenfor.

Et annet forslag kunne ha vært å bruke Polyuretanskum i bunnen, det skal visstnok være vanntett. Men jeg vet ikke hvor lett det er å skjære opp om man trenger å komme til?

Kan du ikke bare la det være som det er?:)

Om du er redd for lekkasje og at du ikke ville oppdage det på lang tid, må det være lettere å fikse dit noen slags .lekkasjevarnare

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Hvorfor flere tråder. Jeg ga jo et forslag i den andre tråden.

F FRS05 skrev:
Kan du ikke bare la det være som det er?:)
Det kan man jo, men det blir en kjedelig historie hvis det skulle lekke. Risikoen finnes vel for at man da må inn på badet som er ved siden av også.

En fuktvarsler er nok et bedre alternativ da.

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Om du er redd for lekkasje og at du ikke skulle oppdage det på lang tid, må være lettere å fikse dit noen slags .lekkasjevarlser
Ja det er helt klart lettest men problemet blir de tilfellene da man ikke er hjemme, f.eks. på jobb. Lykkes man å få det tett så vil selvfølgelig vannet ta en annen vei men kanskje gjør det da mindre skader. Kan jo hende at dette er standard i de fleste hus egentlig og at jeg er litt vel pirkete.

R RoBo skrev:
Hvorfor flere tråder. Jeg ga jo et forslag i den andre tråden.
Beklager forvirringen, den andre tråden handlet om aldersbestandig tape tåler fukt og er ikke ment for å løse dette spesifikke problemet selv om det kunne vært en mulighet.

Denne tråden handler om alternative måter å løse en eventuell lekkasje.

Men hva tror dere om å fylle opp det med Polyuretanskum? Det kan man skjære ut om det skulle trenges, og det sies å være vanntett og vannavstøtende. Dessuten er det trolig mye enklere å få på plass. Ulempen er at hvis man skal skjære frem rørene igjen, så er det en stor sjanse for at man skjærer i stykker stoppning og lignende rundt rørene.

S snowjim skrev:
Ursäkter forvirringen, den andre tråden handlet om aldersbestandig teip tåler væte og er ikke tenkt for å løse dette spesifikke problemet selv om det kunne ha vært en mulighet.

Denne tråden handler om alternative måter å løse en eventuell lekkasje.
Da gjelder jo det samme fortsatt.

Hvor sterkt er tettesjikt som man ruller/pensler på? Tanken er jo at man skal sette fliser på det, men om man ikke gjør det? Holder det likevel selv om det kan være litt slitasje fra slangene?

Det hadde jo vært praktisk om man kunne bare pensle bunnen og sidene med for eksempel Byggmax tettmembran og så ved sidene der slangene går, bruker man med fugeskum. Sist men ikke minst setter man en vannvarsler i rommet.

Men siden det er et trehus så beveger det seg, så det er en risiko for at det dannes sprekker. Ifølge beskrivelsen skal man legge til spesielle lister for hjørner og kanter, men det vil bli vanskelig å få til det bra i dette rommet. Jeg vet jo at for eksempel malerfug/latexfug nesten alltid sprekker, så jeg mistenker at det problemet også kan finnes med tettmembran uten forsterkning i hjørnene.

Ellers gjenstår alternativet å legge 2 lag aldersbestandig plast, det er jo ganske kraftig så risikoen for at det skal gå hull er liten.

Når man ikke kan bruke vannskap, hvordan pleier man å løse slikt som dette? Er det bare vannfølere man setter som regel?

Pensle tetningslag 2-3 lag så det tetter bunnen og ca 10 cm opp på sidene. Sett også inn skvallerrør så du kan se evt. lekkasje.

Var på Bygg Max en tur for å kjøpe deres tätmembran, antar at det er dette som gjelder? Dessverre hadde de kun 15 l boksene på lager for 1000 kr, og det er alt for mye for dette lille området, så jeg må vente litt.

Men tanken nå er å kjøre et tettsjikt med tätmembran og fugemasse rundt slangene på venstre og høyre side. Tettsjiktet skal forhåpentligvis påføres i 3 lag, men jeg vet ikke hvor fleksibelt dette er, så enten setter jeg silikon i hjørnene over tettsjiktet, eller så gir jeg meg på å legge inn de der båndene som finnes for skjøter.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pensle tetningsmiddel 2-3 lag så det tetter bunnen og ca 10 cm opp på sidene. Sett også inn varselrør så du kan se evt. lekkasje.
Høres ut som en god idé, men det blir vanskelig å få til et varselrør. Det er jo et hull på sikkert 10-15 cm ned under gulvnivå og det er der vannet vil samle seg i første omgang. Når det først når opp i nivå med gulvet så vil det selvfølgelig også renne ut over gulvet, i den situasjonen får man bare håpe på at man har tettet godt nok.

Man kunne trolig ha satt en skråstilt planke under pumpen og da skjært ut hullet for slangene, noe som selvfølgelig også hadde trengt å tettes. Høres dog ut som ganske mye arbeid.

Det er jo hele tiden en vurdering av arbeid kontra nytte. Ting kan så godt som alltid bli bedre, spørsmålet er bare hvor det er rimelig å sette grensen.

Var på vei til å kjøpe tetningsmiddel gummi men etter samtale med produsenten så viste det seg at man må flislegge dette innen 7 dager ellers blir det tørkesprekker, det får altså ikke stå åpent selv om det er i et skap som i dette tilfellet. Produsenten mente at det ikke var unikt for deres produkt men gjelder alle lignende produkter.

Så, nå vurderer jeg å fylle opp gropen med isolasjonsskum slik at det havner i nivå med gulvet. Det vil jo gå med en del isolasjonsskum, men det bør være mulig om man gjør det i omganger.

Hva tjener vi på det da? Vannet vil renne ut på sidene, dvs. veggene og ut over flisegulvet. Når det renner ut over flisegulvet vil det sannsynligvis ta seg ned til den innstøpte gulvvarmen (vannbåren) og jeg antar at det etter hvert også tar seg gjennom den og videre ned.

Jeg skjønner selvfølgelig at det eneste som kan stoppe vannet er et vanntett skap, men min oppfatning er likevel at hvis vannet kommer ned i gropen så kan det raskere forårsake stor skade sammenlignet med om hullet er fylt opp. Man kan jo ikke forvente at man er hjemme når lekkasjen skjer, men hvis jeg har en varsler så er det stor sjanse for at jeg i alle fall oppdager lekkasjen innen MAKS 9 timer.

Så avhenger det selvfølgelig av hvor stor lekkasje det handler om, men på en eller annen måte føles det tryggere å fylle opp bunnen og gjøre den ganske vanntett. I tillegg er det større sjanse for at vannet renner ut over flisegulvet, noe som kan være bra hvis varsleren av en eller annen grunn ikke varsler.

Hvordan hadde dere gjort det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.