Om du bare vil dempe lukkeelyden, fungerer det fint med små, myke silikontasser på karmen ved låsesiden. En tass oppe og nede og en på midten ved låsblekket.
Ja, jeg tenkte også på poter eller små "gummipluppar" men jeg får for meg at en list gir en litt bedre følelse og kanskje også demper litt av lyden selv om man ikke har en lydisolert dør eller for den del en ekte sokkel.
Ingen som har erfaring med de som finnes på Jula, Classe eller ByggMax? Er det E profil man skal ta? Eller er P bedre?
Jo, det blir litt forskjell i lyd mellom tær og hel list. Jeg har begge. Tærne på dører som det slamres og smelles i til hverdags og list til kjelleren (mot trekk), til matkjelleren (mot skadedyr) og til baderom (lyd). Tærne er veldig tilgivende når det gjelder avstand til karmen, men den store fordelen er at døren "lander mykt" når man slamrer den igjen. Man må trikse en del med hengsler og sluttstykke om det er hel list. P-list i skummet PU på begge. E-list ble for stiv.
Er ikke bra hvis man trenger luftutveksling selv med lukkede dører. For eksempel hvis man har FTX-ventilasjon.
Vi hadde en dør ut til økonomirommene som ofte sto og skranglet. Det irriterte meg, så jeg satte bare en bit vindu-/dørliste rett foran låsbeslaget. Nå er døren stille, samtidig som ventilasjonen fungerer.
Edit: Vanlig EPDM selvklebende E eller P-liste. Har fungert feilfritt i noen år nå.
Er ikke bra om man trenger å ha luftutveksling selv med lukkede dører. F.eks. om man har FTX-ventilasjon.
Vi hadde en dør ut til økonomirommene som sto og klirret ofte. Det irriterte meg så jeg satte bare en bit vindu-/dørliste rett foran låsblekket. Nå er døren stille, samtidig som ventilasjonen fungerer.
Edit: Vanlig EPDM selvklebende E eller P-liste. Har fungert feilfritt i noen år nå.
Vi har en vifte på loftet som sirkulerer luften både i kjelleren og på entréplanet. Så godt som alle rom har veggventil, men det er bare et fåtall som har rør direkte fra viften på loftet. Nærmere bestemt så sendes det ut luft fra viften på toalettet, i gangen og 3 rom (1 dusjrom) i kjelleren. Antar at det egentlig er vanlig selvtrekk i huset.
Samtlige vinduer på entréplanet har ventilasjon mens bare 2 har det i kjelleren.
Noen av dørene jeg planlegger å sette opp har ingen gulvsokkel, noe som innebærer at luften (og lyden) flyter fritt under døren, der det er omtrent 1 cm.
Tror dere at jeg trenger å tenke på luftstrømmen?
Kan selvfølgelig nøye meg med å sette listen på mindre områder, men det ser jo litt merkelig ut, i alle fall om det er en innerdør hvor man beveger seg ofte.
De fungerte utmerket, i noen tilfeller ble dørene vanskelige å lukke men jeg antar at listen vil trykkes sammen noe.
Det jeg nå har kommet fram til er at dette trolig er noe man kun vil ha på dører som vender mot kalde rom eller dører mot toaletter for en anelse bedre lydisolering. Øvrige dører blir trolig bedre med dempeputer av en eller annen form, f.eks. slik som Johan Gunverth viste i sitt innlegg.