Hei, vet ikke om dette er riktig forum, men kanskje det kan flyttes. Vi er et borettslag med eldre hus, bygget 1958, som har begynt å se på brannsikring. Vi har jo der å følge regler som var aktuelle i 1958. Vi har imidlertid funnet ut at alle dører, bortsett fra leilighetsdørene, som grenser til en trappeoppgang, skal ha dørlukkere montert i dag. Så vidt jeg forstår er det ikke krav til våre gamle dører om at det skal bli en lukket branncelle eller at de skal motstå brann, men å forhindre/forhindre røyk fra å fylle trappeoppgangen.
Nå har vi i kjelleren en passasje, 1,5 m lang, fra trapperommet inn til en korridor med vaskerom m.m. For oss ville det være mye lettere å sette inn en dør i den passasjen slik at dørene i vaskeromskorridoren ikke trenger å modifiseres. Men det går i denne passasjen en rekke rør i taket. Det er varmt/kaldt vann, varme og avløpsrør, 6 stk totalt. Selve døra får plass under rørene, men det blir altså en firkant over døra, kanskje 0,4m x 1,20m, der rørene går. Finnes det noen metode for å tette rundt rørene? Jeg ser for meg en form rundt rørene og fylle den med skum eller noe. Som sagt, det trenger nok ikke være sånn at konstruksjonen skal motstå brann, men røyk.