Vi har for tett hus så jeg tenkte å sage opp hull i veggene for nye ventiler, men er litt usikker på tetningen slik at det ikke blir noe feil.

Hullsagen er 102mm og kanalen 100mm så det blir en liten sprekk i veggen, holder det å tette med silikon rundt sprekken i veggen, eller er tanken for å beskytte både mot trekk, fuktighet mm at man bruker byggskum eller lignende?

Noen som kan gi råd slik at jeg gjør det riktig fra start?

Jeg vil ha svar på det samme spørsmålet omtrent.

Jeg har kjøpt friskluftsinntak som jeg skal montere over fire vinduer.

Hvordan gjør man best for å få gjennomføringen gjennom dampsperren tett mot kanalen?

Planen jeg har nå er å skjære et hull i plasten som er litt for lite og deretter tette mellom plasten og gipsen ved å teipe teipremser på utsiden av plasten og trekke disse inn på innsiden av gipsen. Deretter tenker jeg å fuge med latex eller silikon mellom kanal og teip/plast når jeg har montert kanalen.

Er dette en OK måte, eller finnes det bedre?

Hvordan har dere andre gjort det?

Huset er en villa Nybro fra Smålandsvillan og jobben skal gjøres i andre etasje.

Jeg har skåret hull gjennom plasten rundt 10-15mm mindre enn gjennomføringen og presset den samme gjennom plasten. Den sitter deretter spent mot gjennomføringens utside. Samme metode for downlight-potter.

• Liker
Slarvpellen
  • Laddar…
Ellers kan man klippe ut en ring av plasten. Bare hvis man boret gjennom plasten. Så stopper man biten mellom plasten og gips/spon og trer røret gjennom.

Sannsynligheten for at varm luft skal presses inn i isolasjonen ved en liten glipe i plastlaget ved ventilen og en tilluftsventil som er åpen, er vel minimal? Og det vanlige med for tette hus med mekanisk avtrekk er vel et undertrykk.
Så det skal ikke kunne skje så mye om du ikke får det hermetisk tett.

Skulle det være så pirkete ville ingen husprodusenter skjære hull for elbokser. Mens det er en regel hos de fleste.
Skaper man et lite undertrykk er det ingen problemer.
Det kan bli problemer (KAN) i hus med selvtrekk.

Takk for all input. Nå føles det trygt å bore noen skikkelige hull i veggene!

BigGitt skrev:
Skulle det være så pirkete skulle ingen hustillverkare skjære hull for elbokser. Mens det er en regel hos de fleste. Lager man et lite undertrykk er det ingen problemer. Det kan bli problemer (KAN) i hus med selvtrekk.
Et hus med selvtrekk er vel sjelden bygget så sent at det er helt innplastet, med mindre man i ettertid har gjort det ved renovering og ikke komplettert med mekanisk avtrekk.

AndersS skrev:
Et hus med naturlig ventilasjon er vel sjelden bygget så sent at det er helt innplastet, med mindre man i ettertid har gjort det ved renovering og ikke komplettert med mekanisk avtrekk.
Der tar du feil. Mitt hus fra 1976 har både plast som naturlig ventilasjon. Men vi bygde om til i prinsippet mekanisk ventilasjon. På grunn av trykkimpregnert sviller, monterte vi undertrykkventil av oppforede gulv (Anticimex).

AndersS skrev:
Et hus med selvtrekk er vel sjeldent bygget så sent at det er helt plastet inn, med mindre man ikke i ettertid har gjort det ved renovering og ikke supplert med mekanisk avtrekk.
Vårt rekkehus fra -73 har plast...

/Janne
(Sendt fra mobilen min)

Har akkurat samme fundering. Men i mitt tilfelle gjelder det et nybygg, fritidshus. Har derfor vurdert om jeg skal sette inn ventilene allerede nå mens huset er uisolert og ikke plastet for å gjøre det lettere. Hva tror dere om det?

B
Kult, søker svar på akkurat det samme spørsmålet. Nybygg, fritidshus som snart er diffussjonstett. Når skal man sette inn friskluftsventiler?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.