Hei alle kunnskapsrike! Jeg vil bygge en terrasse på 2x3m på en kolonihage. Man får ikke tilføye verken grus eller sand og må unngå stolpesko. Vurderer en "flytende" terrasse som skal være så lav som mulig, vil ikke ha "ferdige terrasseplater". Tips på dimensjoner og gode råd med tanke på å legge lekter på betongplater. Så vidt jeg forstår er det ikke hensiktsmessig å grave ned 2 stk bjelker 45x145 NTR A, stemmer det? Kanskje dumme spørsmål, men har aldri bygget en terrasse med disse forutsetningene før.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Jeg hadde ikke gravd ned bjelkene, men har du betongplater kan du legge dem på bakken og deretter bruke terrasseføtter for å få opp bjelkene litt og få dem i vater.

Et eksempel: [lenke]
Ja, det er et alternativ jeg har vurdert.

Jeg tenker meg altså at man ikke har separate bærelinjer under bjelkene, men legger 6 stk 45x145 på terrasseføtter og legger plattingen direkte på dem. Da blir terrassen ikke så høy. Muligens kan du trenge å kortle mellom bjelkene, men om kravet er at terrassen skal være så lav som mulig så tror jeg at det er beste alternativet.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Jeg tenker altså at man ikke har separate bjelker under bjelkene, men legger 6 stk 45x145 på terrasseføtter og legger terrassebordene direkte på dem. Da blir terrassen ikke så høy. Muligens kan du trenge å kortle mellom bjelkene, men hvis kravet er at terrassen skal være så lav som mulig så tror jeg at det er beste alternativet.
Jeg har sett andre bygge terrasse på liggende bjelker for å komme så lavt som mulig, tett lagt og hvilende på plater. Årsaken er at det finnes en del smådyr som type mus og rotter på kolonihager. Er det noe alternativ å legge terrassebord på liggende bjelker?

Ossian K Olsson
SusSten SusSten skrev:
Hei alle kunnskapsrike! Jeg vil bygge en veranda på 2x3m på en kolonihage. Man får ikke tilføre verken grus eller sand og skal unngå pilarer. Jeg vurderer en "flytende" veranda som skal være så lav som mulig, vil ikke ha "ferdige terrassefliser". Tips på dimensjoner og gode råd for å legge bjelker på betongplater. Slik jeg forstår det er det ikke hensiktsmessig å grave ned 2 bærebjelker 45x145 NTR A, stemmer det? Kanskje dumme spørsmål, men har aldri bygget en veranda med disse forutsetningene før.
Hva kommer til å være under der du vil ha dekket? Hvor plant er det der i dag?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Hva kommer til å være under der du vil ha dekket? Hvor plant er det der i dag?
Det er pakket matjord som ikke har blitt dyrket på i flere år, dessuten meget plant. Jeg tenkte å legge markduk under.

Ossian K Olsson
SusSten SusSten skrev:
Det er pakket matjord som ikke har vært dyrket på i flere år, dessuten mye plant. Jeg tenkte legge markduk under.
Okei!

Med de forutsetningene hadde jeg gjort slik at jeg hadde brukt 45x70 som bjelker og 120x28 terrassebord. Skrudd sammen alt og lagt det rett på bakken. Eventuelt spikre fast papp under bjelkene for å redusere den kraftigste oppsugingen fra bakken.

I og med at det er trykkimpregnert så vil det likevel holde minst 10 år liggende direkte på bakken og siden det er flyttbart kan du dessuten brette det opp om vinteren og vaske under det om nødvendig.

Ingen optimal løsning, men materialene koster deg 1300 kr så man ”har råd” til å bygge et nytt når det gamle blir for stygt.

Edit: materialene
https://www.bauhaus.se/trall-vida-28x120x3000mm-tryckimpregnerad

https://www.bauhaus.se/regel-vida-4...15779&indexName=nordic_production_sv_products

https://www.bauhaus.se/grundisoleringspapp-yep-2500-0-125x15m

Pluss valgfrie terrassekruer.

Sist redigert:
  • Liker
Henningelvis og 1 annen
  • Laddar…
Okei!

Med de forutsetningene hadde jeg gjort sånn at jeg hadde brukt 45x70 som lekter og 120x28 terrassebord. Skrudd sammen alt og lagt det rett på bakken. Eventuelt spikre fast papp under lektene for å redusere den kraftigste oppsuging fra bakken.

I og med at det er trykkimpregnert så vil det holde minst 10 år liggende direkte på bakken, og siden det er flyttbart kan du dessuten brette det sammen om vinteren og vaske det under om det trengs.

Ingen optimal løsning, men materialet koster deg 1300 kr så man ”har råd” å bygge et nytt når det gamle blir for stygt.
Det er litt så jeg tenker også. Det føles litt overdimensjonert å bygge på 45x145 lekter da det handler om en liten terrasse på kolonihage, og for 10 år er 1300 kr rimelig kostnad. Tenker du at 45x70 lekterne av NTR AB holder så lenge?

Ossian K Olsson
SusSten SusSten skrev:
Det er litt slik jeg tenker også. Det føles litt overdimensjonert å bygge på 45x145 bjelker når det handler om en liten terrasse på kolonihage, og for 10 år er 1300kr en rimelig kostnad. Tror du at 45x70 bjelkene av NTR AB holder så lenge?
Med den lille erfaringen jeg har, tror jeg du har to valg. Det ene er det jeg beskrev ovenfor, å bygge noe frittstående. Alternativ to er å gjøre det skikkelig med jordskruer eller betongfundament og riktige bjelker.

Alt derimellom vil både sette seg og vippe uansett hva man gjør. Derfor tror jeg at alternativ 1 er helt greit bra!

• Liker
SusSten
  • Laddar…
Med den ringe erfaring jeg har så tror jeg du har to valg. Ett er det jeg beskrev ovenfor å bygge noe frittstående. Alternativ to er å gjøre det ordentlig på ordentlig med jordskrue eller betongfundament og skikkelige bjelker.

Alt der imellom vil både sette seg og vinglet uansett hva man gjør. Derfor tror jeg at alternativ 1 er helt ok bra!
Jeg kommer til å kjøre på alt 1, den modellen passer meg best. Takk for råd og tips! :)

• Liker
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.