I dag saget jeg gammel panel i biter for å sende inn i ovnen. Jeg merket at noen av bordene luktet sterkt av terpentin når jeg kappet dem. Panelen har sittet sikkert i 60 år. Hva exakt den er malt med vet jeg ikke.
Men burde ikke terpentin luftes ut etter så lang tid? Er det et kvalitetstegn at tre inneholder store mengder terpentin?
Men burde ikke terpentin luftes ut etter så lang tid? Er det et kvalitetstegn at tre inneholder store mengder terpentin?
Kvae? Ja kanskje. Jeg skal ut til huset i morgen igjen. Skal fortsette å kappe panel og ta en ny luktkontroll.
Tjæreved? Om man søker på tjæreved så får man vite at det er ved med høy andel terpentin og kvae. Jeg vet jo at man kunne finne tjæreved i gamle furustubber og at det er bra å tenne bål med.
Jeg skal som sagt sjekke igjen. Panelen kommer fra noe lokalt hjemmesagverk. De er ujevne i kvaliteten og dimensjonene varierer nok litt. Ikke heller umulig at det ble satt opp før det var helt tørt.
Tjæreved? Om man søker på tjæreved så får man vite at det er ved med høy andel terpentin og kvae. Jeg vet jo at man kunne finne tjæreved i gamle furustubber og at det er bra å tenne bål med.
Jeg skal som sagt sjekke igjen. Panelen kommer fra noe lokalt hjemmesagverk. De er ujevne i kvaliteten og dimensjonene varierer nok litt. Ikke heller umulig at det ble satt opp før det var helt tørt.
Det man brukte til vinduer før var denne typen virke og spesielt til den nedre liggende delen i rammen, var svært motstandsdyktige mot råte. Den eneste ulempen er når man skal frese i materialet at det ikke skjærer helt rent og tetter igjen fresen, men det kan man fikse. Kvae er grunnlaget for alt vi snakker om, dvs tjæreved, terpentin, töre/tyre, etc, eller rettere sagt de oljer/harpikser som naturlig forekommer i nåltrær, spesielt furu.
Klikk her for å svare