Vårt sommersted i nordre Hälsingland er et laftet hus fra 1850-tallet som står uoppvarmet nesten hele året og har et loft som vi ønsker å bruke mer.
Huset har blitt etterisolert en gang, og det er glassfiber som isolerer veggene i underetasjen. Under samme renovering har de lagt gulv på halve loftet, og nå tenkte vi å fullføre den oppgaven. Det som ligger der er en slags spontede masonittplater. Ikke så fasjonabelt, men det er noe å gå på i hvert fall, og vi tenkte at vi skal fortsette å legge ut slike plater for deretter å komplettere med en slags enkel plankegulv når vi har litt mer penger å legge på loftet.
Nå lurer jeg på hvordan i all verden vi skal tenke med isolering? Det vi kan se er at det ikke er annet enn en blanding av sagflis, aviser og rusk som ligger der. Skal vi fjerne alt dette og legge inn noe annet før vi legger bjelker og fester sponplatene? Eller skal vi nå begynne å tenke på hvordan fuktigheten vandrer i huset og legge på et annet beskyttende lag?
Om dere skal bruke loftet må dere isolere taket. Da fyller ikke isolasjonen i mellomgulvet like stor funksjon, så man kan grave bort halvparten så man har igjen lydisolasjonen.
Som useless skriver, hvordan dere isolerer taket spiller større rolle; det eneste isoleringen i mellometasjen gjør er å hindre varme fra etasjen under å stige opp. Dere kan la alt bøss og sagflis ligge igjen, eller hvis det føles kjedelig kan dere skyfle ut alt og erstatte med noe løsull (eller ny sagflis, men da en 50/50 blanding av kutterflis og høvelflis). Eller bare fylle på over det gamle så man slipper at det høres ut som en dårlig tromme når man går på gulvet.
Det ser ut til å være et gammelt hus ut fra bildet å dømme, så jeg vil anbefale diffusjonsåpne løsninger med gode hygroskopiske egenskaper (isolering av cellulose eller lin, ikke glassull eller celleplast, og dampbrems av papp, ikke dampsperre av plast).
Om dere skal bruke loftet må dere isolere taket. Da fyller ikke isoleringen i etasjeskilleren like stor funksjon, så man kan grave bort halvparten så man har igjen lydisoleringen.
Takk for ditt svar! Jeg lurer på, hvorfor må vi isolere loftet hvis vi skal bruke det mer? Jeg tenker at det skal brukes mer som sekundærrom på somrene når vi er i torpet.
Som useless skriver, hur ni isolerar taket spelar större roll; det enda isoleringen i mellanbjälklaget gör är att hindra värme från våningen under att ta sig upp. Ni kan låta allt bös och sågspån liggar kvar, eller om det känns trist kan ni skyffla ut allt och ersätta med någon lösull (eller nytt sågspån, men då en 50/50 blandning av kutterspån och hyvelspån). Eller bara fylla på ovanpå det gamla så man slipper att det låter som en dålig trumma när man går på golvet.
Det ser ut att vara ett gammalt hus från bilden att döma, så jag skulle rekommendera diffusionsöppna lösningar med goda hygroskopiska egenskaper (isolering av cellulosa eller lin, inte glassull eller cellplast, och ångbroms av papp, inte ångspärr av plast).
Menar du att det ska ligga ångbroms i mellanbjälklaget eller om vi isolerar taket?
Takk for ditt svar! Jeg lurer på, hvorfor må vi isolere loftet om vi skal bruke det mer? Jeg tenker at det skal brukes mer som biyte om sommeren når vi er i torpet.
Skal dere kunne oppholde dere der lengre perioder når solen skinner, må det isoleres. Skal dere bare ha det som lagerplass, er det bare å legge ut passende planker.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.