701 lest ·
7 svar
701 lest
7 svar
Tenkte å gipse om, sette inn spotter og sparkle/male.
Hei, vi vurderer å gipse om, legge inn spotter og et element i et rom. Rommet og den lange veggen er en yttervegg med panel utenfor. Den lille garderoben vender også mot en yttervegg. Tanken med rommet er at det skal bli et rom for våre barn hvor de kan være sammen med venner og leke. I den lille garderoben er tanken at vi skal få plass til et lite kjøleskap for drikke samt sette eller bygge inn en TV. Elektrisiteten er ny i rommet fra tidligere. Mitt spørsmål er egentlig om det bare er å fjerne gipsen og gipse om? Samtidig tenkte jeg å isolere om når man først er i gang.
OKM MrHoerlin skrev:
Det enkleste og mest klimavennlige er vel å ikke gipse om. Min tro er at barna leker akkurat like bra uansett. Men forklar gjerne hvordan du har kommet frem til at det trengs å gipses om.M MrHoerlin skrev:
Ja, forklar gjerne også hvilket problem som skal løses ved å
Jeg forstår ikke helt hensikten. Så det er vanskelig å gi annet enn et generelt svar.M MrHoerlin skrev:
Generelt sett ser jeg ikke logikken i å bytte ut gips mot gips eller bytte isolasjon mot isolasjon. Hvis hensikten er at barna skal kunne omgås og leke forstår jeg ikke hva det gjør av forskjell.
Holder det ikke å møblere passende og sette inn passende LED-belysning?
Skal prøve å svare så utførlig jeg kan. Det trekker veldig mye i rommet. Det er et eldre hus fra 1969 og skal jeg da trekke til nye spotter, så tenker jeg det er vel like greit å gjøre det "riktig". Det er ingen varme installert i rommet i dag, og det finnes rør som kan kobles til et nytt element. Så til den lille garderoben har det vært et rom for søppel tidligere. Man kan åpne utenfra (de hadde avfallsdunker der før). Der hadde jeg tenkt å bygge inn TV i dag. Så synes jeg det er bra med forslag og ikke spørsmål om hvorfor. Spørsmålet er fortsatt hvordan gjør jeg dette best. Men jeg er takknemlig for dine spørsmål og håper jeg har svart på dem.O skrev:
OK
Det enkleste og mest klimavennlige er vel å ikke gipse om. Min tro er at barna leker like bra uansett. Men forklar gjerne hvordan du har kommet frem til at det trenger å gipses om.
Ja forklar gjerne også hvilket problem som skal løses gjennom at
Jeg forstår ikke helt hensikten. Så det er vanskelig å gi annet enn et generelt svar.
Generelt sett ser jeg ikke logikken i å bytte ut gips mot gips eller bytte isolasjon mot isolasjon. Hvis hensikten er at barna skal kunne omgås og leke, forstår jeg ikke hva det gjør for forskjell.
Holder det ikke å møblere passende og sette inn passende LED-belysning?
Det er det vi tenker å gjøre da den lille garderoben har vært en gammel søppeldunk. Så tanken er at den skal bort og da må jeg gipse om den delen og tenkte da gjøre det i hele rommet. Jeg er takknemlig for ditt svar.anders07 skrev:
Ok, du trenger også da å vite hvordan ytterveggene er bygget opp. Innvendig isolerte yttervegger er sjelden en god konstruksjon fordi det kan føre til at fukt transporteres innover i veggene og det kan oppstå kuldebroer og kondens som følge.
Man trenger altså å vite hvordan ytterveggene er bygget opp.
Tenk på at det ikke må finnes skjulte skjøter på varmerørene.
Man trenger altså å vite hvordan ytterveggene er bygget opp.
Tenk på at det ikke må finnes skjulte skjøter på varmerørene.
Jeg vil ikke virke nedlatende. Absolutt ikke. Jeg spør for å få vite. Akkurat som du!
Men for å kunne svare fornuftig på hvordan man skal gjøre det, må man vite hensikten. Du skriver at du skal "bytte gips". Hva er tanken med det? Hvorfor duger ikke eksisterende gips og eksisterende isolasjon?
Uten å vite dette er det vanskelig å gi bedre svar enn: Fjern det gamle, monter det nye, klart! Og det er jo ikke mye hjelp.
Angående element er det vel egentlig bare å montere en moderne radiator som dekker rommets behov. Gjerne med en fjernstyrt termostat, slik at dere kan spare energi når rommet ikke brukes. Automatisk eller med en bevegelsessensor/nærværsdetektor.
Jeg henger ikke med på hvordan du mener med TV i garderoben. Men det spiller ingen rolle. Det kan jo bli akkurat så bra som man vil.
Hva er hensikten med å sette opp "spotter"? Mener du innebygde eller skinnemonterte eller løse flyttbare? Innebygde gjør rommet veldig statisk. I et lekerom vil man ofte kunne være veldig fleksibel med møblering og da også med belysning. Jeg ville ikke bygd inn spotter noe sted i dag. Jeg ser ikke poenget. Nå når det finnes så veldig mange forskjellige LED-lyskilder å variere med, føles innebygde spotter upraktisk og umoderne.
Men for å kunne svare fornuftig på hvordan man skal gjøre det, må man vite hensikten. Du skriver at du skal "bytte gips". Hva er tanken med det? Hvorfor duger ikke eksisterende gips og eksisterende isolasjon?
Uten å vite dette er det vanskelig å gi bedre svar enn: Fjern det gamle, monter det nye, klart! Og det er jo ikke mye hjelp.
Angående element er det vel egentlig bare å montere en moderne radiator som dekker rommets behov. Gjerne med en fjernstyrt termostat, slik at dere kan spare energi når rommet ikke brukes. Automatisk eller med en bevegelsessensor/nærværsdetektor.
Jeg henger ikke med på hvordan du mener med TV i garderoben. Men det spiller ingen rolle. Det kan jo bli akkurat så bra som man vil.
Hva er hensikten med å sette opp "spotter"? Mener du innebygde eller skinnemonterte eller løse flyttbare? Innebygde gjør rommet veldig statisk. I et lekerom vil man ofte kunne være veldig fleksibel med møblering og da også med belysning. Jeg ville ikke bygd inn spotter noe sted i dag. Jeg ser ikke poenget. Nå når det finnes så veldig mange forskjellige LED-lyskilder å variere med, føles innebygde spotter upraktisk og umoderne.
Klikk her for å svare