Hei,
Første innlegg på forumet. Har funnet lignende tråder, men ikke helt de svarene jeg leter etter

I forbindelse med vår kjøkkenrenovering tenkte vi å åpne opp en åpning (900mm) mellom kjøkken og v-stue. På plantegningen til rekkehuset er det markert med en åpning, og jeg vet at noen av naboene har denne åpningen allerede installert. Ingen av dem har gjort det selv dog, og vet heller ikke hvordan det er gjort eller funksjonen av bjelken.
Når jeg tok bort gipsen, så finnes det en bjelke som det satt en gipsskjøt på. Finnes det en måte som jeg kan se om det er bærende bjelke, eller om den kun har hatt som funksjon å holde gipsen oppe og således kan tas bort? Det sitter en bjelke i taket som bjelken er festet i, men hva jeg kan utrede ser det ikke engang ut som at bjelken hviler mot den.
Vi er relativt nyinnflyttet, og jeg har dessverre ikke flere tegninger på rekkehuset i øyeblikket.
Takknemlig for innspill
