Hei,
Første innlegg på forumet. Har funnet lignende tråder, men ikke helt de svarene jeg leter etter :)
I forbindelse med vår kjøkkenrenovering tenkte vi å åpne opp en åpning (900mm) mellom kjøkken og v-stue. På plantegningen til rekkehuset er det markert med en åpning, og jeg vet at noen av naboene har denne åpningen allerede installert. Ingen av dem har gjort det selv dog, og vet heller ikke hvordan det er gjort eller funksjonen av bjelken.

Når jeg tok bort gipsen, så finnes det en bjelke som det satt en gipsskjøt på. Finnes det en måte som jeg kan se om det er bærende bjelke, eller om den kun har hatt som funksjon å holde gipsen oppe og således kan tas bort? Det sitter en bjelke i taket som bjelken er festet i, men hva jeg kan utrede ser det ikke engang ut som at bjelken hviler mot den.

Vi er relativt nyinnflyttet, og jeg har dessverre ikke flere tegninger på rekkehuset i øyeblikket.

Takknemlig for innspill :)
 
  • Plantegning av rekkehus med markert åpning mellom kjøkken og stue, hvor det er vurdert å fjerne en bjelke for å åpne opp mer.
  • Åpning i en vegg med gipsplater fjernet, viser trestender festet til takbjelke. Verktøy og kjøkkenbenk til venstre. Potensielt bærende struktur.
  • Treplanker og en gipsskive med skruer, del av en veggkonstruksjon i en kjøkkenrenovering.
Ved nærmere sjekk så ligger ikke bjelken mot bjelkelaget i det hele tatt, det går å stikke inn et knivblad i glipen hele veien. Kan det likevel være slik at bjelkelaget er bærende, eller er dette et godt tegn på at det ikke er det?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.