Tenker på å mure en vegg i kjøkkenet så det blir som en fondvegg.

Er det noen som har gjort det og vet om man bare kan bygge videre med murstein i stedet for gips på innsiden? Har tenkt på det lenge, og i går så jeg det på sommartorpet og det kan kanskje bli fint... tror jeg?!

;D

/Jonte
 
Sikkert veldig fint når den er ny, men den kommer til å samle fett og smuss! Hvordan skal du rengjøre den? Høytrykksspyler??
 
Eld skrev:
Sikkert kjempefint når den er ny, men den kommer til å samle fett og smuss! Hvordan skal du rengjøre den? Høytrykksspyler??
Kanskje ikke så ille... håper jeg. Kjøkkenet er stort, og den aktuelle veggen er mer i spiseplassen av kjøkkenet.

Ikke glem å fuktsperre vegger og tak hvis du skal gå løs med høytrykksspyleren når det slås i taket... ;-)
/J
 
Gigolo skrev:
Det finnes tegl å kjøpe for dette formålet. Hør med tegl- og steinleverandørene. Det finnes f.eks. tegl som skifter litt i nyansene, noe som gjør overflaten levende og veldig fint som en interiør finesse.

Etter muring, saltsyre overflaten og deretter klarlakkes et par lag. Overflaten blir motstandsdyktig og avtørkbar. Slik gjøres med murede åpne peiser som skal motstå tøffere slitasje enn en fondvegg.

Husker ikke hvor man kan finne slik tegl, men jeg kommer tilbake når jeg husker det//G
Toppen :). Håpet at noen hadde litt peiling....takk!
 
Beskytt teglveggen med klinkerolje! Den inneholder silikon, som gir en beskyttende overflate.
 
BoByggarn skrev:
Beskytt mursteinsveggen med klinkerolje! Den inneholder silikon, som gir en beskyttende overflate.
Dobbeltommel ;D
 
Tyngden først og fremst er jo viktig å tenke på. Har du et underlag som tåler teglet?
 
Ellers finnes det jo dekortegl som ikke veier så mye.
 
pizzeria...
 
Strisak skrev:
Tyngden først og fremst er jo viktig å tenke på. Har du et underlag som tåler teglet?
Ingen aaaaaaning. Nybygd hus som tåler peis uten forsterkning. Sier det noe?
 
Erika skrev:
Er det muligens noe sånt som du er ute etter?

[lenke]
Ser bra ut. Brosjyre bestilt! Takk...

:)
 
Jeg tok frem en kjempefin teglvegg på kjøkkenet mitt;D huset er bygd i 1870. Det ble utrolig fint! Jeg brukte imidlertid betongolje for å legge på overflaten. Det var på anbefaling fra en fagmann som mente dette bandt gammel puss og mørtel best. Jeg beholdt imidlertid eksisterende fliser rundt kjøkkenbenken for å ha det friskt. Men jeg har noen ledninger som ligger utenpå teglsteinen som jeg ikke har mulighet til å flytte på, som jeg må skjule på en pen måte... et alternativ kan kanskje være å legge på "falsk-tegl"..... :P
 
Har teglat veggen mellom kjøkkenbenken og skapstammene med skåret tegl. Finnes ofte å få tak i på gjenoppbyggings depoter. Er ikke mer enn noen millimeter tynne og veier ingenting. Er skåret fra ekte tegl så de ser ekte ut og er mye billigere enn hele ark som man kan kjøpe ellers i butikker. Når det gjelder renhold så fungerer det med å impregnere dem akkurat som man gjør med natursteinsfliser. Hvordan man så vasker dem, gjør man enkelt med en myk børste.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.