Står overfor valget om man skal ha tegl eller betong på taket, for & ulemper?
Vi vil ikke ha den der glansen som finnes på enkelte takstein. Svart tak skal det bli :D
Mvh PG

Svart tegl er emaljert. Det er relativt dyrt og blankt. Om man vil ha svart matt så ville jeg gått for betong.

• Liker
Pappa1986
  • Laddar…
Betong er billigere og tyngre = stabilt. Finnes jo i forskjellige behandlinger så vil du ha halvmatt svart eller blank så er det bare å velge. Tegl sies å holde lenger men jeg vet ikke hvor lenge de mer moderne overflatebehandlede betongtaksteinene holder?

• Liker
Pappa1986
  • Laddar…
Uansett hvilken man velger så holder pannene sannsynligvis lenger enn pappen.

• Liker
Pappa1986
  • Laddar…
Med et tak med tegltakstein er det pappen som setter levetiden. Med riktig materialvalg (papp, lekterdimensjoner og spikkvalitet) samt en rimelig takvinkel (≥ 30 grader) kan man regne med 70 år. Ved en omlegging deretter kan tegltaket gjenbrukes. Med et tak med betongtakstein er det betongtaksteinene som setter levetiden. En realistisk sådan er ifølge min erfaring ca 40 år. Ved en omlegging deretter må taksteinene kastes. Årsaken til at betongtaksteinene ikke holder lenger (dvs mister sin funksjon) er at den finkornede overflaten langsomt eroderes og gjør en grovkornet betong eksponert. Denne blir da et godt feste for diverse vekst. Nær skogen og dårlig takvinkel kan akselerere utviklingen. Glasert tegltakstein har en evne til å holde seg veldig lenge, fordi all skitt renner av. Selv der er det pappens levetid som er avgjørende.

• Liker
Pappa1986
  • Laddar…
Vårt forrige hus hadde relativt flatt tak med betongpanner med sandoverflate. Verste varianten med andre ord. Den var over 40 år. Riktignok ikke vakker lenger, men den holdt. Vi byttet den på det nåværende huset. Jeg vet ikke hvor gammelt teglet var. Men en god del tegl var merket med et teglverk som brant på 50-tallet. Det øvrige antagelig eldre. Det var til stor del feilfritt. (Noen som vil kjøpe gammelt velprøvd tegl. Hardt testet i virkelig klima i over et halvt århundre) jeg burde nok ha lett etter kompletteringstegl. Men takleggerne overtalte meg til å bytte tegl.

Takknemlig for alle svar.
Kjenner meg fortsatt litt delt, men det heller mot betongtakstein.
Siden huset har ca 38 graders helling og verandaen kommer til å få ca 15 graders helling.
Vi har skogen som nærmeste nabo, så egentlig ville kanskje tegl vært det aller beste.
Sjekket litt raskt på Byggmax, og der skiller prisen seg med 4:-stykket Per takstein når man sammenligner tegl/betong.

Får fundere litt til, hehe

Byggmax har vel ikke svart tegl?

D Daniel 109 skrev:
Byggmax har vel ikke svart tegl?
Nei, det har du rett i. Så feil. Få ned og se på bygghandelen i morgen :D

Stickan56 Stickan56 skrev:
Flate takstein i leire
[lenke]
[lenke]

Stickan
Tusen takk:D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.